Zítra Mark Webber odstartuje do svoji pravděpodobně poslední Grand Prix Formule 1. Jaký má na něj názor poradce Red Bullu, Dr. Helmut Marko?
"Mark byl zapojen do zisku čtyř konstruktérských titulů s Red Bull Racingem a k těmto vítězstvím přidal svůj velký příspěvěk. Ale možná ještě důležitější byl jeho příspěvek ve vývoji týmu a vývoji Sebastiana [Vettela] jako jezdce.
Na začátku byl na mnoha tratích často rychlejší než Sebastian, a tak byl pro Sebatiana měřítkem. Nebylo snadné to zvládnout a fakt, že to pro něj nakonec nevyšlo s žádným titulem, má mnoho příčin. Ale tato voda už je teď pryč," říká Dr. Helmut Marko.
"Jako člověk má Mark velmi bojovného ducha. Pamatuji si Fuji 2008: Večer před závodem si dal rybu a pak v závodě se cítil jako před smrtí, dokonce se i pozvracel. Chtěl zastavit, ale pak tu situaci zvládl a pokračoval, což ukázalo jeho nesmírně silnou vůli. Byl na druhé pozici a měl slušnou šanci na vítězství v závodu, pak do něj ale během safety-car fáze zezadu narazil Sebastian Vettel a on se propadl na osmou pozici.
Nakonec si myslím, že toto bylo tím katalyzátorem obtížné situace mezi Markem a Sebastianem. Mark mohl tehdy vyhrát svoji první Grand Prix, zvládl obtížné zdravotní komplikace s doslova zatnutými zuby a pak mu vítězství ukradl jeho týmový kolega [tehdy ale ve skutečnosti jezdil Vettel ještě za Toro Rosso]. To bylo určitě těžké. Od té doby měli konstruktivní vztah, ale samozřejmě nic víc.
Helmut Marko s Markem Webberem během Velké ceny Británie 2010(foto: Red Bull Racing)
Smekám klobouk před jeho rozhodnutím o konci v F1 právě teď - když je stále na vrcholu. Mnoho jezdců čeká na to, až jsou za zenitem a jsou požádáni o odchod. Jsem si ale jistý, že ve svém novém angažmá s Porsche bude úspěšný. Přeji vše nejlepší Marku," zakončil pěkně Marko.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.