Marka Webbera čeká poslední závod ve formuli 1, příští rok již bude závodit za Porsche v seriálu Le Mans. Odchází však prý spokojen s tím, co zatím dokázal.
Marka Webbera, sedmatřicetiletého rodáka z australského města Queanbayan, čeká poslední závod v F1. Debutoval roce 2002 v barvách Minardi a od té doby vyhrál devět závodů, stál jednačtyřicetkrát na pódiu a v roce 2010 nechybělo mnoho, aby se mohl právě on radovat z titulu mistra světa. Nakonec se musel spokojit se třetím místem.
On sám však ničeho nelituje a na novou kapitolu svého života se těší. "Udělal jsem, co se dalo a přišla chvíle, když už to není takové jako dřív. Odcházím spokojený s tím, co jsem dokázal," uvedl Webber.
"Neodcházel bych, kdyby neexistovaly věci, které s radostí nechám za sebou. Pokud by bylo více pozitivních než negativních aspektů, zůstal bych, ale pro mě negativa převážila pozitiva. Chci změnu, novou kapitolu svého života a jsem na to připraven," komentuje své rozhodnutí jeden z veteránů startovního pole, který odstartoval do 214 velkých cen.
Webber v barvách Jaguáru (foto: Jaguar Racing)
Mnohokrát kritizoval současný stav F1 a přiznal, že mu šetření pneumatik nevyhovuje a dříve si závodění užíval víc. "Auta, ve kterých jsme závodili kolem roku 2005 byla náročnější a pokaždé jsme museli jet na limitu. Pochopitelně jízda na limitu na určitých okruzích stále přináší uspokojení, o tom není pochyb. Je tu Suzuka, Spa, Monte-Carlo. Kvalifikace i závod je někde velkou výzvou, takže to mi bude chybět."
"Některé věci vždycky budete postrádat. Ten adrenalin, spolupráci s lidmi jako Adrian Newey a podobně, to se často nestává. To je něco, co vám bude chybět, ale přišel čas, kdy to to musíte nechat jít. Ti mladí neví, jak odlišné to nyní je, ale pro mě byly neděle čím dál náročnější. Rychlé zatáčky byly mou silnou stránkou, ale právě tam ničíte pneumatiky. Je to frustrující," přiznává.
"V rádiu slyším - 'Ne tak rychle, zpomal'. Prostě cítíte, že nemůžete dodat vše, co je ve vašich silách. Vettel je v tomhle šikovný, ale kluci jako třeba Lewis jsou tím limitováni. On chce každé kolo závodit. A to v tuhle chvíli nejde. Ale já nechci odejít s tím, že budu fňukat nad tím, jak to bylo za starých časů lepší. Ti úspěšní si úspěch zaslouží, protože na to tvrdě pracovali," uzavírá. Tato slova jen dokazují, že jeho osobnost bude v paddocku chybět.
Jeho rodiče, Alan a Diane, přiletěli do Austinu, dějiště předchozího závodu, aby svého syna naposledy podpořili, v Brazílii už Webber rodinu mít nebude. "Nechci z odchodu dělat velkou vědu. Nechci tam rodinu ani přátele," potvrzuje. S týmem se rozloučil ve středu večer při velké večeři a nyní se prý soustředí na podle jeho slov běžný závodní víkend.
Webber se může pyšnit působivou sbírkou trofejí (foto: Red Bull Racing)
Vzestupy a pády v roce 2010
V rozhovoru pro Daily Telegraph také zavzpomínal na sezonu 2010. V tom roce vyhrál čtyři závody a k tomu šestrát dojel na nižších pódiových příčkách. Přesto by se tato sezona z jeho pohledu dala charakterizovat jako - jednou nahoře, podruhé dole. A to nejen kvůli výletu do vzduchu a tvrdém dopadu po kolizi s Kovalainenovým Lotusem ve Valencii. Díky zákulisí a atmosféře v týmu to byla sezona s pořádně hořkou příchutí. Týmové vztahy od té doby byly komplikované.
"Ta sezona byla zatraceně intenzivní. Jen ti mně nejbližší ví, co se tam dělo. Ale bylo dobré si tím projít. Abych pravdu řekl nemohu uvěřit, že jsem tehdy udělal to, co jsem udělal. Když se za tím ohlédnu, jsem na sebe pyšný - na to, jak jsem se tehdy bránil a jak jsem celou situaci zvládl. Ono to nebylo ani pro tým lehké," upozorňuje.
"Byly to neprozkoumané vody: 'Sakra, vždyť my jsme na dosah našemu prvnímu titulu! Zatraceně, jak to uděláme? Necháme je závodit? Ale ne, raději možná ne...' Prošli jsme si dobrými i zlými časy. Vztahy v týmu byly napjaté, ale domnívám se, že jsem nemohl udělat nic jinak, dal jsem do toho všechno," zavzpomínal Webber.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.