Marka Webbera čeká poslední závod ve formuli 1, příští rok již bude závodit za Porsche v seriálu Le Mans. Odchází však prý spokojen s tím, co zatím dokázal.
Marka Webbera, sedmatřicetiletého rodáka z australského města Queanbayan, čeká poslední závod v F1. Debutoval roce 2002 v barvách Minardi a od té doby vyhrál devět závodů, stál jednačtyřicetkrát na pódiu a v roce 2010 nechybělo mnoho, aby se mohl právě on radovat z titulu mistra světa. Nakonec se musel spokojit se třetím místem.
On sám však ničeho nelituje a na novou kapitolu svého života se těší. "Udělal jsem, co se dalo a přišla chvíle, když už to není takové jako dřív. Odcházím spokojený s tím, co jsem dokázal," uvedl Webber.
"Neodcházel bych, kdyby neexistovaly věci, které s radostí nechám za sebou. Pokud by bylo více pozitivních než negativních aspektů, zůstal bych, ale pro mě negativa převážila pozitiva. Chci změnu, novou kapitolu svého života a jsem na to připraven," komentuje své rozhodnutí jeden z veteránů startovního pole, který odstartoval do 214 velkých cen.
Webber v barvách Jaguáru (foto: Jaguar Racing)
Mnohokrát kritizoval současný stav F1 a přiznal, že mu šetření pneumatik nevyhovuje a dříve si závodění užíval víc. "Auta, ve kterých jsme závodili kolem roku 2005 byla náročnější a pokaždé jsme museli jet na limitu. Pochopitelně jízda na limitu na určitých okruzích stále přináší uspokojení, o tom není pochyb. Je tu Suzuka, Spa, Monte-Carlo. Kvalifikace i závod je někde velkou výzvou, takže to mi bude chybět."
"Některé věci vždycky budete postrádat. Ten adrenalin, spolupráci s lidmi jako Adrian Newey a podobně, to se často nestává. To je něco, co vám bude chybět, ale přišel čas, kdy to to musíte nechat jít. Ti mladí neví, jak odlišné to nyní je, ale pro mě byly neděle čím dál náročnější. Rychlé zatáčky byly mou silnou stránkou, ale právě tam ničíte pneumatiky. Je to frustrující," přiznává.
"V rádiu slyším - 'Ne tak rychle, zpomal'. Prostě cítíte, že nemůžete dodat vše, co je ve vašich silách. Vettel je v tomhle šikovný, ale kluci jako třeba Lewis jsou tím limitováni. On chce každé kolo závodit. A to v tuhle chvíli nejde. Ale já nechci odejít s tím, že budu fňukat nad tím, jak to bylo za starých časů lepší. Ti úspěšní si úspěch zaslouží, protože na to tvrdě pracovali," uzavírá. Tato slova jen dokazují, že jeho osobnost bude v paddocku chybět.
Jeho rodiče, Alan a Diane, přiletěli do Austinu, dějiště předchozího závodu, aby svého syna naposledy podpořili, v Brazílii už Webber rodinu mít nebude. "Nechci z odchodu dělat velkou vědu. Nechci tam rodinu ani přátele," potvrzuje. S týmem se rozloučil ve středu večer při velké večeři a nyní se prý soustředí na podle jeho slov běžný závodní víkend.
Webber se může pyšnit působivou sbírkou trofejí (foto: Red Bull Racing)
Vzestupy a pády v roce 2010
V rozhovoru pro Daily Telegraph také zavzpomínal na sezonu 2010. V tom roce vyhrál čtyři závody a k tomu šestrát dojel na nižších pódiových příčkách. Přesto by se tato sezona z jeho pohledu dala charakterizovat jako - jednou nahoře, podruhé dole. A to nejen kvůli výletu do vzduchu a tvrdém dopadu po kolizi s Kovalainenovým Lotusem ve Valencii. Díky zákulisí a atmosféře v týmu to byla sezona s pořádně hořkou příchutí. Týmové vztahy od té doby byly komplikované.
"Ta sezona byla zatraceně intenzivní. Jen ti mně nejbližší ví, co se tam dělo. Ale bylo dobré si tím projít. Abych pravdu řekl nemohu uvěřit, že jsem tehdy udělal to, co jsem udělal. Když se za tím ohlédnu, jsem na sebe pyšný - na to, jak jsem se tehdy bránil a jak jsem celou situaci zvládl. Ono to nebylo ani pro tým lehké," upozorňuje.
"Byly to neprozkoumané vody: 'Sakra, vždyť my jsme na dosah našemu prvnímu titulu! Zatraceně, jak to uděláme? Necháme je závodit? Ale ne, raději možná ne...' Prošli jsme si dobrými i zlými časy. Vztahy v týmu byly napjaté, ale domnívám se, že jsem nemohl udělat nic jinak, dal jsem do toho všechno," zavzpomínal Webber.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.