Mark Webber: V době mého příchodu do Red Bullu to byl jen „prázdninový“ tým, nikdo mu nepředpovídal úspěchy…
Mark Webber zahájil svou kariéru ve Formuli 1 skvělým pátým místem ve voze Minardi ve Velké ceně Austrálie v roce 2002. Má na svém kontě 9 vítězství, 13 prvních míst na startu, 41 pódiových umístění. Před svou poslední Velkou cenou poskytl rozhovor, v němž opisuje 12 let kariéry pilota F1 i nedokončenou práci v Le Mans…
Marku, poslední závod sezony a Vaše kariéra ve Formuli 1 bude jen historií…Mark Webber (MW): „Už se těším!“Když je teď konec tak blízko, nelitujete trochu?MW: „Samozřejmě, že ne. Bylo to fajn, ale teď potřebuju něco jiného.“Setrval jste ve Formuli 1 déle než jednu dekádu let, a teď odcházíte jen tak lehce z tohoto prostředí?MW: „Není jiná možnost. Nemůžete být napůl těhotný. Buď to uděláte, nebo ne.“Neodcházíte příliš brzy?MW: „Ne, vůbec ne.“Když se ohlédnete na Vaše působení v Red Bullu – po boku Sebastiana Vettela – vždy blízko k titulu, kdy se podle Vás nejvíc odehrály věci ve Váš neprospěch?MW: „Ano, v roce 2010 jsem byl blízko. 2012 byl také dobrý. Pravděpodobně jsem na konci sezony neměl dost bodů.“ (smích) To je jenom matematické zdůvodnění, proč nemáte titul. Ale „nějaké“ věci se museli stát…MW: „Ne dost rychle!“ Nebo jste neměl široké lokty?MW: „Problémem bylo předjíždění.“ Fernando Alonso řekl, že jste jezdec „staré školy“ – gentleman. Existuje ještě poptávka po gentlemanech? MW: „Já jsem začínal ještě za starší generace pilotů. Můžete ji nazvat „stará škola“. Nevím, jak se cítí nová generace, možná trochu jinak. Když se podívám zpátky, závodili jsme se dvěma i třemi pedály, se spojkou i bez ní – byly to jiné vozy, než teď. Tehdy nebyl ani rozšířený Internet. Když se podívám do sedmdesátých let, tak náš sport byl úplně jiný. Nevím, co znamená výraz „stará škola“, asi jsem trochu starý pro F1, ale nemám z toho strach. Byla to hezká doba, teď se těším na nové věci.“ Váš vztah se Sebastianem byl napjatý. Helmut Marko se domnívá, že to začalo ve Fuji v roce 2008. Večer před závodem jste prý snědl rybu, pak Vám bylo v průběhu závodu špatně, chtěl jste zastavit, ale nakonec jste to překonal, byl jste na druhém místě s jasnou šancí jít do čela závodu – a pak do Vás zezadu narazil mladý jezdec Toro Rosso Sebastian Vettel. Je to tak?MW: „Mýlí se. Byl to skvělý souboj s Lewisem a Sebastianem. Se Sebastianem jsem neměl žádný vážný problém.“Které jsou Vaše nejlepší momenty ve Formuli 1?MW: „Příchod do F1, to byl pro mne bezpochyby důležitý moment. Bylo to tehdy těžké. Už dlouho jsem se snažil do ní dostat a najednou to byla skutečnost. Vnímal jsem to jako velkou odměnu. První kontrakt zněl na tři závody. Celkem jsem to zvládl. Teď, po dalších 250 závodech můžu říct, že jsem přežil!
Dalším nezapomenutelným momentem bylo moje první vítězství. Můžete vyhrát spoustu závodů v nižších sériích – to je vlastně Vaše vstupenka do F1, kterou nutně potřebujete – ale vítězství ve Formuli 1, to je jiná záležitost! Navíc jsem zvítězil v mém stylu. Pamatuju si také na vítězství v Monte Carlu a Silverstonu.
Nejtěžším momentem bylo, když jsem v roce 2010 nezískal titul, ale to je život. Když střílíte na hvězdy, občas netrefíte. Bylo to velké zklamání, ale doteď jsem pyšný na to, že jsem o titul bojoval do posledního závodu. Byl to těžký rok. Za lehký rok považuju ten "Jensonův". Byly i zlé chvíle. Těžká havárie ve Valencii, působení ve Williamsu, to je ale úděl jezdce, který působí ve Formuli 1 dvanáct let.“
Když porovnáte Vaší havárii ve voze Mercedes v Le Mans a tu v Red Bullu ve Valencii, která byla horší?MW: „Asi ta v Le Mans, nebyla to moje chyba. V té době „létalo“ mnoho vozů, nejen Mercedesy. Pravidla se dala obcházet. Z té havárie ve Valencii jsem se vzpamatovával špatně, byla to hrozná rána, pak jsem ještě dostal velkou ránu v Silverstonu, nebylo lehké dostat se zpátky do normálu.“ Jaké bylo Vaše nejhorší rozhodnutí?MW: „Vždy jsem se snažil, aby moje rozhodnutí vycházely v můj prospěch. Někdo se možná může rozhdovat stále správně, ale to není můj případ. Pak ale musím žít s mými rozhodnutími. Existuje přísloví: jak si kdo ustele, tak si lehne.“
Jsou ve Vaší minulosti věci, které byste změnil, kdybyste mohl?MW: „Není jich moc. Kdo by předpokládal, co se stane s týmem Red Bull? Když jsem do něj přišel, byl to takový prázdninový tým a nikdo by mu nepředpovídal takové úspěchy, jakých dnes dosahuje. Po působení ve Williamsu to nebylo lehké, nakonec se ale vše obrátilo na dobré, i když mi tehdy někteří lidé říkali, že to bylo hloupé rozhodnutí. Nakonec z toho byl úspěšný příběh.
Rozhodnutí jít do Williamsu asi nebylo tím nejšťastnějším, protože po éře Montoyu a Ralfa Schumachera nebyl tým schopen udržet pokrok, jenže to bych potřeboval křišťálovou kouli. Co se týče příští sezony – nikdo nedokáže dopředu říct, jestli se rozhodl správně.“ Nebylo by pro Vás zajímavé vydržet v Red Bullu ještě jednu sezonu, abyste zažil všechny ty technické změny? Nebyly by pro Vás výzvou?MW: „Jistě, ale já si to prožiju s Porsche. Technicky jsou to vyspělé vozy a nejbližší k F1. A tam se odehraje další kapitola mého života. Musím to jen nechat jít. Přiznávám, že nejsem nejmladší. Chci ale jiné prostředí, jinou sérii.“ Cítil jste se v Red Bullu vždy dobře?MW: „Všechno už znáte, byly i zlé chvilky, ale to je teď už jenom historie.“ Co očekáváte od Vašeho nového života v Porsche?MW: „Asi to nebude raketový nástup k úspěchům, Musím tvrdě pracovat. Je to známá firma, jedna z nejznámějších v automobilovém sportu, to mě vzrušuje. Taky mám nedokončenou práci v Le Mans. Miluju závodění na tamějším okruhu, i když jsem tam zažil i krušné chvíle. Chci se zlepšovat.
Před léty jsem přišel do Evropy jezdit Formuli 1, teď se vracím do Le Mans. Nikdy nenechávejte za sebou rozdělanou práci! (smích) V Porsche se znovu potkám i s lidmi, které poznám z F1, to mi dodává sebedůvěru.“ Máte v plánu v sérii Le Mans vítězit? MW: „Asi ne hned, ale v budoucnosti ano. Nestane se to jen tak přes noc. Úspěch nemám zajištěný jen proto, že budu sedět v Porsche. Musím proto tvrdě pracovat.“ Kdy začnete svou práci v Porsche?MW: „V lednu, předtím si vyberu dovolenou, abych ze sebe dostal Formuli 1.“ (smích)
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.