AUSTIN - 1. TRÉNINK; Fernando Alonso zajel nejrychlejší čas úvodního tréninku, který provázely zmatky s chybějící lékařskou helikoptérou. O cenný čas jezdce připravila v úvodu také mlha.
V úvodu panovaly nízké teploty (vzduch 16 °C), jak jsme předpokládali v našem technickém představení texaského okruhu (viz zde), a mlha, kvůli které se ředitelství závodu rozhodlo začátek tréninku o 10 min odložit. Situace se nelepšila, nebylo vidět ani na vrcholek věže uprostřed trati, proto bylo ještě třikrát přidáno dalších 10 min.
Z testovacích pilotů se u Marussie objevil Gonzáles místo Bianchiho, u Caterhamu domácí Rossi místo Gieda van der Gardeho, u Toro Rosso Kvjat místo Vergneho a u Lotusu zastupoval Räikkönena jeho krajan Kovalainen - všichni jsme zvědavi, jak si sympatický Fin v černozlatém zbarvení povede. Kimi včera podstoupil operaci, která proběhla v pořádku. Pár dní si odpočine, poté zahájí rehabilitaci.
Mladý Rus Kvajt včera uvedl, že ho nominace na závodního jezdce v F1 překvapila, ale že se nejednalo o velké překvapení, protože mu poradce Red Bullu Helmut Marko řekl již v srpnu po Velké ceně Belgie, že má šanci. Kromě tréninku v USA se sveze také příští týden v Brazílii. "Marko mi jen řekl, že musím podat dobrý výkon," usmál se jezdec Toro Rosso.
Týmy ráno v Austinu přivítala mlha, první trénink musel být o 40 min odložen (foto: Red Bull)
Trénink byl zahájen až 16:40 hod našeho času a jako první na trať vyrazil Kovalainen s Lotusem a Hülkenberg jej se Sauberem hned následoval. Piloti McLarenu jako první zahájili měřená kola: Button 1:41,943 min, Pérez 1:46,135. Na rovince oba dosáhli shodně 310 km/hod.
Po 15 min jízd byly jízdy přerušeny červenou vlajkou - nikoliv kvůli nehodě, ale kvůli problémům s helikoptérou, která na okruhu Circuit of the Americas úplně scházela. V mlze si toho asi nikdo nevšiml. Měřené kolo do té doby zajelo pouze pět pilotů. Provoz byl obnoven až po dalších 43 min, v 17:28 hod našeho času. K smysluplným jízdám zbylo z prvního tréninku pouze 30 min.
Kvjat chtěl hned jezdit naplno, je však informován, že aero jízda konstantní rychlostí je nezbytná. Alonso se ihned dostává na třetí místo (1:40,260 min), na Buttona ztrácí 0,397 s. Jeho týmový kolega Pérez si stěžuje, že potřebuje přidat hlasitost v rádiu. Teploty stoupají a dráha vlivem pogumování zrychluje.
Mercedes F1 W04 Nica Rosberga připravený k prvnímu výjezdu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Španěl s Ferrari stále zrychluje a po chvíli se dostává do čela - 1:38,767 a 1:38,343 min. Na jeho Ferrari se objevují upravené bočnicové panely s drobným horizontálním křidélkem na vnější straně navíc. Horní strana je napojena na bočnice, podobně jako u Sauberu.
Kovalainen s Lotusem v té chvíli ztrácel na Grosjeana čtvrt sekundy, Vettel s větším množstvím paliva jezdil o tři sekundy pomaleji. Povedené kolo zvládl Bottas, jeho Williamsu na Alonsa scházelo jen 45 tisícin sekundy. Nováček Kvjat na Ricciarda ztrácel jen 2 desetiny, dobrá práce.
Pérez po probrzdění v první zatáčce předčasně ukončil svůj tréninkový program, ačkoliv není jisté, zda se na voze neobjevil nějaký technický problém. Ke konci svůj Marussii mimo trať odstavil v zatáčce č. 13 také Gonzáles.
V závěru sice většina pilotů své časy vylepšila, ale Fernanda Alonsa na čele nepřekonal nikdo. Nejblíže mu byli Button (+ 0,028) a Bottas (+ 0,045).
Počty ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Sutil - 314,5 km/hod; 2. Ricciardo - 313,7; 3. Button - 313,6; 4. Pérez - 312,9; 5. Gutiérrez - 312,1; 6. Alonso - 312,1... 22. Vettel - 295,1.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Srovnání nejrychlejších sektorů (červeně) a skutečně zajetých časů na kolo (modře)
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.