AUSTIN - 1. TRÉNINK; Fernando Alonso zajel nejrychlejší čas úvodního tréninku, který provázely zmatky s chybějící lékařskou helikoptérou. O cenný čas jezdce připravila v úvodu také mlha.
V úvodu panovaly nízké teploty (vzduch 16 °C), jak jsme předpokládali v našem technickém představení texaského okruhu (viz zde), a mlha, kvůli které se ředitelství závodu rozhodlo začátek tréninku o 10 min odložit. Situace se nelepšila, nebylo vidět ani na vrcholek věže uprostřed trati, proto bylo ještě třikrát přidáno dalších 10 min.
Z testovacích pilotů se u Marussie objevil Gonzáles místo Bianchiho, u Caterhamu domácí Rossi místo Gieda van der Gardeho, u Toro Rosso Kvjat místo Vergneho a u Lotusu zastupoval Räikkönena jeho krajan Kovalainen - všichni jsme zvědavi, jak si sympatický Fin v černozlatém zbarvení povede. Kimi včera podstoupil operaci, která proběhla v pořádku. Pár dní si odpočine, poté zahájí rehabilitaci.
Mladý Rus Kvajt včera uvedl, že ho nominace na závodního jezdce v F1 překvapila, ale že se nejednalo o velké překvapení, protože mu poradce Red Bullu Helmut Marko řekl již v srpnu po Velké ceně Belgie, že má šanci. Kromě tréninku v USA se sveze také příští týden v Brazílii. "Marko mi jen řekl, že musím podat dobrý výkon," usmál se jezdec Toro Rosso.
Týmy ráno v Austinu přivítala mlha, první trénink musel být o 40 min odložen (foto: Red Bull)
Trénink byl zahájen až 16:40 hod našeho času a jako první na trať vyrazil Kovalainen s Lotusem a Hülkenberg jej se Sauberem hned následoval. Piloti McLarenu jako první zahájili měřená kola: Button 1:41,943 min, Pérez 1:46,135. Na rovince oba dosáhli shodně 310 km/hod.
Po 15 min jízd byly jízdy přerušeny červenou vlajkou - nikoliv kvůli nehodě, ale kvůli problémům s helikoptérou, která na okruhu Circuit of the Americas úplně scházela. V mlze si toho asi nikdo nevšiml. Měřené kolo do té doby zajelo pouze pět pilotů. Provoz byl obnoven až po dalších 43 min, v 17:28 hod našeho času. K smysluplným jízdám zbylo z prvního tréninku pouze 30 min.
Kvjat chtěl hned jezdit naplno, je však informován, že aero jízda konstantní rychlostí je nezbytná. Alonso se ihned dostává na třetí místo (1:40,260 min), na Buttona ztrácí 0,397 s. Jeho týmový kolega Pérez si stěžuje, že potřebuje přidat hlasitost v rádiu. Teploty stoupají a dráha vlivem pogumování zrychluje.
Mercedes F1 W04 Nica Rosberga připravený k prvnímu výjezdu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Španěl s Ferrari stále zrychluje a po chvíli se dostává do čela - 1:38,767 a 1:38,343 min. Na jeho Ferrari se objevují upravené bočnicové panely s drobným horizontálním křidélkem na vnější straně navíc. Horní strana je napojena na bočnice, podobně jako u Sauberu.
Kovalainen s Lotusem v té chvíli ztrácel na Grosjeana čtvrt sekundy, Vettel s větším množstvím paliva jezdil o tři sekundy pomaleji. Povedené kolo zvládl Bottas, jeho Williamsu na Alonsa scházelo jen 45 tisícin sekundy. Nováček Kvjat na Ricciarda ztrácel jen 2 desetiny, dobrá práce.
Pérez po probrzdění v první zatáčce předčasně ukončil svůj tréninkový program, ačkoliv není jisté, zda se na voze neobjevil nějaký technický problém. Ke konci svůj Marussii mimo trať odstavil v zatáčce č. 13 také Gonzáles.
V závěru sice většina pilotů své časy vylepšila, ale Fernanda Alonsa na čele nepřekonal nikdo. Nejblíže mu byli Button (+ 0,028) a Bottas (+ 0,045).
Počty ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Sutil - 314,5 km/hod; 2. Ricciardo - 313,7; 3. Button - 313,6; 4. Pérez - 312,9; 5. Gutiérrez - 312,1; 6. Alonso - 312,1... 22. Vettel - 295,1.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Srovnání nejrychlejších sektorů (červeně) a skutečně zajetých časů na kolo (modře)
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.