AUSTIN - 1. TRÉNINK; Fernando Alonso zajel nejrychlejší čas úvodního tréninku, který provázely zmatky s chybějící lékařskou helikoptérou. O cenný čas jezdce připravila v úvodu také mlha.
V úvodu panovaly nízké teploty (vzduch 16 °C), jak jsme předpokládali v našem technickém představení texaského okruhu (viz zde), a mlha, kvůli které se ředitelství závodu rozhodlo začátek tréninku o 10 min odložit. Situace se nelepšila, nebylo vidět ani na vrcholek věže uprostřed trati, proto bylo ještě třikrát přidáno dalších 10 min.
Z testovacích pilotů se u Marussie objevil Gonzáles místo Bianchiho, u Caterhamu domácí Rossi místo Gieda van der Gardeho, u Toro Rosso Kvjat místo Vergneho a u Lotusu zastupoval Räikkönena jeho krajan Kovalainen - všichni jsme zvědavi, jak si sympatický Fin v černozlatém zbarvení povede. Kimi včera podstoupil operaci, která proběhla v pořádku. Pár dní si odpočine, poté zahájí rehabilitaci.
Mladý Rus Kvajt včera uvedl, že ho nominace na závodního jezdce v F1 překvapila, ale že se nejednalo o velké překvapení, protože mu poradce Red Bullu Helmut Marko řekl již v srpnu po Velké ceně Belgie, že má šanci. Kromě tréninku v USA se sveze také příští týden v Brazílii. "Marko mi jen řekl, že musím podat dobrý výkon," usmál se jezdec Toro Rosso.
Týmy ráno v Austinu přivítala mlha, první trénink musel být o 40 min odložen (foto: Red Bull)
Trénink byl zahájen až 16:40 hod našeho času a jako první na trať vyrazil Kovalainen s Lotusem a Hülkenberg jej se Sauberem hned následoval. Piloti McLarenu jako první zahájili měřená kola: Button 1:41,943 min, Pérez 1:46,135. Na rovince oba dosáhli shodně 310 km/hod.
Po 15 min jízd byly jízdy přerušeny červenou vlajkou - nikoliv kvůli nehodě, ale kvůli problémům s helikoptérou, která na okruhu Circuit of the Americas úplně scházela. V mlze si toho asi nikdo nevšiml. Měřené kolo do té doby zajelo pouze pět pilotů. Provoz byl obnoven až po dalších 43 min, v 17:28 hod našeho času. K smysluplným jízdám zbylo z prvního tréninku pouze 30 min.
Kvjat chtěl hned jezdit naplno, je však informován, že aero jízda konstantní rychlostí je nezbytná. Alonso se ihned dostává na třetí místo (1:40,260 min), na Buttona ztrácí 0,397 s. Jeho týmový kolega Pérez si stěžuje, že potřebuje přidat hlasitost v rádiu. Teploty stoupají a dráha vlivem pogumování zrychluje.
Mercedes F1 W04 Nica Rosberga připravený k prvnímu výjezdu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Španěl s Ferrari stále zrychluje a po chvíli se dostává do čela - 1:38,767 a 1:38,343 min. Na jeho Ferrari se objevují upravené bočnicové panely s drobným horizontálním křidélkem na vnější straně navíc. Horní strana je napojena na bočnice, podobně jako u Sauberu.
Kovalainen s Lotusem v té chvíli ztrácel na Grosjeana čtvrt sekundy, Vettel s větším množstvím paliva jezdil o tři sekundy pomaleji. Povedené kolo zvládl Bottas, jeho Williamsu na Alonsa scházelo jen 45 tisícin sekundy. Nováček Kvjat na Ricciarda ztrácel jen 2 desetiny, dobrá práce.
Pérez po probrzdění v první zatáčce předčasně ukončil svůj tréninkový program, ačkoliv není jisté, zda se na voze neobjevil nějaký technický problém. Ke konci svůj Marussii mimo trať odstavil v zatáčce č. 13 také Gonzáles.
V závěru sice většina pilotů své časy vylepšila, ale Fernanda Alonsa na čele nepřekonal nikdo. Nejblíže mu byli Button (+ 0,028) a Bottas (+ 0,045).
Počty ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Sutil - 314,5 km/hod; 2. Ricciardo - 313,7; 3. Button - 313,6; 4. Pérez - 312,9; 5. Gutiérrez - 312,1; 6. Alonso - 312,1... 22. Vettel - 295,1.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Srovnání nejrychlejších sektorů (červeně) a skutečně zajetých časů na kolo (modře)
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.