Podle bývalého jezdce Formule 1 jsou dnešní vozy a okruhy příliš bezpečné…
Anthony Davidson, bývalý jezdec Formule 1 v týmech Minardi, BAR a Super Aguri prožil v červnu 2012 závažnou nehodu v průběhu závodu 24 hodin Le Mans. Tehdy si myslel, že zemře. Vzpomíná si, jak byl klidný a svoje pocity přirovnal k postupně se vypínajícímu počítači. Přesto si myslí, že současný stupeň bezpečnosti v automobilových závodech, zejména ve Formuli 1, povzbuzuje jezdit jezdce nerozvážným způsobem.
Davidson se zamýšlí nad oběma krajními pohledy na věc. Vývoj bezpečnosti na automobilových závodech je ohromující, ale závodění na současném stupni bezpečnosti produkuje generaci pilotů, kteří řídí své vozy jako ve videohře.
„Domnívám se, že pilot musí být potrestán, když udělá chybu,“ vysvětluje britský jezdec. „Víte, co je na motoristickém sportu tak přitažlivé pro diváky, kteří tento sport sledují? Nebezpečí. Piloti musí být hrdiny. Jasně, nikdo nechce vidět nešťastné jezdce a diváky, nebo oběti nehod. Jenom chci, aby jezdci platili určitou cenu za své chyby. Na některých moderních okruzích je zvláštní vidět, jak jezdec vyjede mimo trať a nestane se nic.“
„Některé okruhy jsou příliš bezpečné,“ říká Davidson. „FIA udělala skvělou práci, je působivé pomyslet na to, kolik bylo na okruzích úmrtí v šedesátých a sedmdesátých letech a porovnat to se současností. A dnešní vozy jsou přitom rychlejší. Problém je, že čím je okruh bezpečnější, tím víc pohání piloty jezdit za hranici jejich možností. To je také důvod, proč v současnosti nemyslíme na bezpečnost v budoucnosti. Jezdci si myslí, že můžou zastavit s vozem na rovince, ale myslet si, že vozy jsou super bezpečné a můžou to udělat jen tak, je šílenost. Tímto způsobem se piloti dostanou k nerozvážnému stylu jízdy.“
„Potřebujeme kompromis mezi bezpečností a závoděním, bylo by dobré prohloubit diskusi o této záležitosti. Jestli jsi jezdec, musíš žít s myšlenkou, že jednoho dne můžeš zemřít, jinak tomu, kdo chce jen řídit, postačí videohra.“
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.