Davidson: Jezdec musí žít s pocitem strachu ze smrti

Davidson, Anthony
Davidson, Anthony, foto: Super Aguri Formula 1
21. října 2013 13:17
Sdílej:

Podle bývalého jezdce Formule 1 jsou dnešní vozy a okruhy příliš bezpečné…

Anthony Davidson, bývalý jezdec Formule 1 v týmech Minardi, BAR a Super Aguri prožil v červnu 2012 závažnou nehodu v průběhu závodu 24 hodin Le Mans. Tehdy si myslel, že zemře. Vzpomíná si, jak byl klidný a svoje pocity přirovnal k postupně se vypínajícímu počítači. Přesto si myslí, že současný stupeň bezpečnosti v automobilových závodech, zejména ve Formuli 1, povzbuzuje jezdit jezdce nerozvážným způsobem.

Davidson se zamýšlí nad oběma krajními pohledy na věc. Vývoj bezpečnosti na automobilových závodech je ohromující, ale závodění na současném stupni bezpečnosti produkuje generaci pilotů, kteří řídí své vozy jako ve videohře.

„Domnívám se, že pilot musí být potrestán, když udělá chybu,“ vysvětluje britský jezdec. „Víte, co je na motoristickém sportu tak přitažlivé pro diváky, kteří tento sport sledují? Nebezpečí. Piloti musí být hrdiny. Jasně, nikdo nechce vidět nešťastné jezdce a diváky, nebo oběti nehod. Jenom chci, aby jezdci platili určitou cenu za své chyby. Na některých moderních okruzích je zvláštní vidět, jak jezdec vyjede mimo trať a nestane se nic.“

„Některé okruhy jsou příliš bezpečné,“ říká Davidson. „FIA udělala skvělou práci, je působivé pomyslet na to, kolik bylo na okruzích úmrtí v šedesátých a sedmdesátých letech a porovnat to se současností. A dnešní vozy jsou přitom rychlejší. Problém je, že čím je okruh bezpečnější, tím víc pohání piloty jezdit za hranici jejich možností. To je také důvod, proč v současnosti nemyslíme na bezpečnost v budoucnosti. Jezdci si myslí, že můžou zastavit s vozem na rovince, ale myslet si, že vozy jsou super bezpečné a můžou to udělat jen tak, je šílenost. Tímto způsobem se piloti dostanou k nerozvážnému stylu jízdy.“

„Potřebujeme kompromis mezi bezpečností a závoděním, bylo by dobré prohloubit diskusi o této záležitosti. Jestli jsi jezdec, musíš žít s myšlenkou, že jednoho dne můžeš zemřít, jinak tomu, kdo chce jen řídit, postačí videohra.“

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.