BARCELONA - 1. TRÉNINK; Fernando Alonso potěšil početné davy svých domácích příznivců nejrychlejším časem prvního tréninku, na druhé místo se dostal jeho týmový kolega Felipe Massa.
Ráno v Barceloně hustě pršelo, dopolední část proto piloti začínali na mokré trati. Přišlo to velmi nevhod, protože potřebovaly spoustu nových dílů. Pirelli navíc přivezlo sadu speciálních tvrdých pneumatik navíc, aby je povzbudilo k vyšší aktivitě. Tyto prototypy se od závodní tvrdé směsi liší, nejsou nijak barevně označeny.
Z nováčků se v prvním tréninku svezl Rodolfo Gonzáles s Marussií místo Maxe Chiltona a Caterham dal znovu šanci zkušenému Heikkimu Kovalainenovi na úkor Charlese Pica.
Lotus je ve Španělsku poprvé bez svého bývalého technického ředitele Jamese Allisona, který je stále ještě oficiálně zaměstnancem Lotusu, ale již oznámil svůj odchod. Novou smlouvu stále nemá podepsanou, údajně řeší finální podmínky s Ferrari. Podle Sky Sports již má vše dotaženo Kimi Räikkönen u Red Bullu, kam by měl přestoupit na konci tohoto roku.
Tým na vůz nasadil nové přední křídlo se zajímavým oblým prvkem na jeho okrajích, nová křidélka na bočnicích, upravený difuzor, zadní brzdové kanálky a horní část zadního křídla včetně bočnic.
Pokroky se zde čekají zejména od McLarenu, který se podobně jako minulý rok trápí s horší korelací dat mezi aerodynamickým tunelem a tratí. Na voze se objevila celá řada vylepšení počínaje předním křídlem až po to zadní. Jeho mechanici porušili večerku a dlouho do noci nasazovali nové díly, které do Španělska dorazily na poslední chvíli - vybrali si tím jednoho ze dvou povolených žolíků na sezónu.
Sportovní ředitel Sam Michael na dotaz, zda se Allison z Lotusu stane brzy jeho týmovým kolegou, jasně odpověděl: "Ne." K novinkám na voze dodal: "Máme tady dnes na voze spoustu nových dílů a spoustu dalších věcí k nasazení a otestování. Momentálně nám deštivé počasí moc nepomáhá, přesto nějakou práci uděláme. Máme dostatek dílů pro oba vozy, jsme jen omezeni náhradními díly, takže se snažíme vyhnout haváriím čí výjezdům do štěrku.
Měli jsme tak velký objem dílů k nasazení, že jsme tady byli až do půl třetí rána, večerka byla ve 23 hod. Když ji už porušíte, tak ji musíte pořádně využít."
Bočnice nového předního křídla McLarenu (foto: McLaren Mercedes)
Veškeré novinky stihl včas na vůz nasadit Williams, který krom nových křídel zkouší také novou podlahu. Je až neuvěřitelné, jak se během zimy tým z Grove propadl vzhledem k tomu, že na voze žádné radikální změny jako například McLaren nedělal.
Caterham, jenž dosud jezdil s loňským hybridem, v Barceloně konečně nasazuje nový vůz, který je vizuálně odlišný. Jeho křivky jsou díky panelu cudnosti na horní straně nosu ladnější.
Jako první po dvou minutách od zahájení za bídných podmínek a zákazu používání DRS v obou zónách vyrazil Bianchi následovaný Sutilem na přechodných pneumatikách. Kovalainen ale hlásil, že na okruhu nestojí voda, podmínky se měly postupně lepšit. Teplota vzduchu dosahovala 18 °C, asfalt 17 °C.
Vettel po deseti minutách vyjel s měřícím zařízením připevněným k levé straně svého zadního křídla, jako první se po 20 min měřeným časem zapsal Hülkenberg 1:48,508 min, když na rovince dosáhl rychlosti 289 km/hod. Pérezův vylepšený McLaren kroužil potřísněný vizualizačním olejem (flow-visem).
Kimi Räikkönen je s Red Bullem již na přestupu údajně dohodnutý (foto: Lotus F1 Team)
Po první třetině začala trať osychat a s měřenými koly se vytáhli i Massa (1:45,023) a Grosjean (1:45,974). Zbylých 19 pilotů bylo stále bez času, Button se na dráze do té doby jako jediný dokonce vůbec neukázal.
Před polovinou tréninku do čela vyšplhal Alonso (1:43,630), který minule v Bahrajnu neprožil nejlepší víkend, když musel dvakrát po sobě do boxů kvůli zaseklému DRS. Předtím nedokončil závod v Malajsii, kdy po kontaktu s Vettelem pokračoval s poškozeným křídlem, které mu upadlo. Ferrari sice vzalo vinu za oba incidenty na sebe, ale v paddocku se hovoří o tom, že se jednalo o chybu pilota.
Ferrari má ve Španělsku nová křidélka na bočnicích, vylepšené přední křídlo a odlišně tvarované podseknuté bočnice. To vše bylo zatím k vidění pouze na Massově voze. Před Ferrari se ale posouvá Webber s Red Bullem (1:41,658 min).
Kovalainen se potýkal s drobným mechanickým problémem a postával v garáži. Na kontě měl pouze instalační kolo, stejně jako Pérez. Button poprvé vyrazil až půl hodiny před koncem. Zbytek kroužil stále na přechodných pneumatikách.
Caterham konečně nastoupí s kompletním novým vozem pro sezónu 2013, na obrázku nahoře je nové přední křídlo (foto: XPB)
Nejrychlejší čas v Barceloně v předsezónních testech zajel Rosberg s Mercedesem (1:20,130 min). Red Bull ztrácel 2,4 vteřiny, což bylo podle většiny dáno vyšším množstvím paliva. Helmut Marko však prozradil, že přepočet není tak jednoduše lineární, že hodně zaostávali a spousta věcí jim nefungovala. I Vettel později přiznal, že čas jako Mercedes by s lehkým vozem nedokázal zajet.
25 min před koncem tréninku předvedl nejlepší čas Hamilton (1:36,159), na rovince nejrychlejší (314 km/hod) Alonso v tu chvíli ztrácel půl sekundy (1:36,645). Kovalainen se po opravě objevil na desátém místě (1:40,307) a vůz hodnotil slovy: "Z pohledu vyvážení je vůz orientován více kolem nosu, celkově však OK." Podobnou věc hlásil během dvou instalační kol také Button s McLarenem.
V závěru teploty stouply, dráha byla sušší a podmínky se na ní neustále zlepšovaly, proto klesaly jak na běžícím páse i časy všech pilotů, kteří postupně obouvali hladké pneumatiky. Čelo na chvíli ovládl Massa (1:36,005), Vergne (1:34,710), Ricciardo (1:27,904), Hamilton (1:26,918), Alonso (1:6,804), Bottas (1:26,456), Massa (1:25,618).
Nejrychlejší čas si nakonec připsal Alonso, druhý byl další vůz Ferrari pilotovaným Massou, tomu scházely dvě desetiny.
Pořadí dle počtu ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Alonso - 315,4 km/hod; 2. Sutil - 315,2; 3. Di Resta - 314,9; 4. Kovalainen - 314,7; 5. Massa - 314,5; 6. Räikkönen - 313,8... 21. Vettel - 293,6; 22. Button - 260,4.
Přehled všech časů: zde (PDF)
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.