Šéf závodního týmu Ferrari Stefano Domenicali hovoří o své roli, o Fernandovi Alonsovi i minulých neúspěšných sezónách.
Domenicali, který se narodil v roce 1965 v Imole v rodině jednoho prominentního bankéře, nastoupil k Ferrari jako finanční úředník hned po skončení vysokoškolských studií v roce 1991. Šéfem závodního týmu byl jmenován po téměř 18 letech - v roce 2008 po odchodu Jeana Todta. "V prvních okamžicích cítíte, že tíha odpovědnosti je velmi vysoká. Enormní," vzpomíná pro F1 Racing. Inu, není lehké vést tým, který v Itálii představuje neoficiální náboženství.
Málokdo ví, že již v 17 letech získal pilotní licenci. Na poličkách se mu stále vyjímají modely vrtulníků. "Stále mám vášeň pro letectví. Tak to zkrátka je. Jako dítě jsem chtěl hrát basketbal a být vojenským pilotem. To první jsem dělal, to druhé ne," usmívá se.
Stefano je pragmatickým člověkem, na dotazy odpovídá jasně a stručně. Během svého života pochopil, jak malé rozdíly v F1 rozhodují o slávě či porážkách. "Pokud se z porážky neotřepete, upadáte do pasti pouze špatných pocitů, když prohrajete nebo jste druzí. A věřte mí, být druhý bolí více než být čtvrtý či pátý. Žel s tím máme spoustu zkušeností, tak už to ale chodívá."
"Nenávidím prohry šampionátu v posledním závodě a vzpomínám si, že se nám to od roku 1999 stalo žel už několikrát. Vždy to je těžké strávit," pokračuje šéf Ferrari. Nevyšlo mu to ani v loňské sezóně, kdy podle něj byli "nejlepší" ve "čtyřech z pěti" oblastí.
Stefano Domenicali s Fernandem Alonsem po loňském závodě v Malajsii (foto: Scuderia Ferrari)
"Nezapomínejte, že jsme loni začali se ztrátou 1,6 sekund a do července jsme měli nejlepší auto. Je ale normální, že takové pokroky ve vývoji nemůžete udržet. Cílem pro letošní rok je tedy větší konkurenceschopnost... Klíčové je dosahovat konzistentních výsledků," pokračuje.
V rozhovoru došlo i na Fernanda Alonsa. Na otázku, zda byl tím nejsilnějším znakem sezóny 2012, Domenicali bez váhání odpovídá: "Ano. Je skvělým jezdcem. Moc toho nenamluví. Má v týmu velkou důvěru a vždy spoléhá na týmovou práci, z které dokáže vytěžit maximum."
Podle něj není nemožné, aby letos zopakoval téměř dokonalé výkony: "Proč ne? Zcela určitě to může předvést znovu - možná ještě lépe."
K jeho minulé sezóně a rozhodnutí vynechat letošní první test v Jerezu říká: "Pokud prohrajete šampionát, který si nezasloužíte prohrát - protože upřímně bez dvou nehod v prvních zatáčkách by šampionem byl - pak z duševního pohledu potřebujete čas na zotavení, abyste byli připraveni na od začátku do konce."
"V hlavě pilota je více výkonnosti, než kterou byste získali za týden v aerodynamickém tunelu," vysvětluje Domenicali, jak je důležitá psychická pohoda jezdce.
Šéf týmu představuje letošní novinku - Ferrari F138 (foto: Scuderia Ferrari)
Na závěr rozhovoru hodnotí svou roli: "Jde o velkou výzvu, k níž musíte zvolit správný přístup a profesionalitu. Když to víte, musíte to brát jako výsadu. Jsem na ni velmi hrdý a cítím, že tuto odpovědnost můžete plně pochopit pouze z tohoto křesla.
Když jste druzí, vždy není něco v pořádku. Žel tohle je náš osud, nemůžete to změnit. A může to být dobrou věcí na téhle práci, protože přesně víte, co máte dělat. Někdy byste si přáli k výsledkům přistupovat mnohem uvolněněji, ale to nejde. Chce to plné odhodlání a šlapat naplno. To je zapotřebí, když tady sedíte."
Tabulka - srovnání počátků Domenicaliho a Todta (zdroj: F1 Racing)
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.