Šéf závodního týmu Ferrari Stefano Domenicali hovoří o své roli, o Fernandovi Alonsovi i minulých neúspěšných sezónách.
Domenicali, který se narodil v roce 1965 v Imole v rodině jednoho prominentního bankéře, nastoupil k Ferrari jako finanční úředník hned po skončení vysokoškolských studií v roce 1991. Šéfem závodního týmu byl jmenován po téměř 18 letech - v roce 2008 po odchodu Jeana Todta. "V prvních okamžicích cítíte, že tíha odpovědnosti je velmi vysoká. Enormní," vzpomíná pro F1 Racing. Inu, není lehké vést tým, který v Itálii představuje neoficiální náboženství.
Málokdo ví, že již v 17 letech získal pilotní licenci. Na poličkách se mu stále vyjímají modely vrtulníků. "Stále mám vášeň pro letectví. Tak to zkrátka je. Jako dítě jsem chtěl hrát basketbal a být vojenským pilotem. To první jsem dělal, to druhé ne," usmívá se.
Stefano je pragmatickým člověkem, na dotazy odpovídá jasně a stručně. Během svého života pochopil, jak malé rozdíly v F1 rozhodují o slávě či porážkách. "Pokud se z porážky neotřepete, upadáte do pasti pouze špatných pocitů, když prohrajete nebo jste druzí. A věřte mí, být druhý bolí více než být čtvrtý či pátý. Žel s tím máme spoustu zkušeností, tak už to ale chodívá."
"Nenávidím prohry šampionátu v posledním závodě a vzpomínám si, že se nám to od roku 1999 stalo žel už několikrát. Vždy to je těžké strávit," pokračuje šéf Ferrari. Nevyšlo mu to ani v loňské sezóně, kdy podle něj byli "nejlepší" ve "čtyřech z pěti" oblastí.
Stefano Domenicali s Fernandem Alonsem po loňském závodě v Malajsii (foto: Scuderia Ferrari)
"Nezapomínejte, že jsme loni začali se ztrátou 1,6 sekund a do července jsme měli nejlepší auto. Je ale normální, že takové pokroky ve vývoji nemůžete udržet. Cílem pro letošní rok je tedy větší konkurenceschopnost... Klíčové je dosahovat konzistentních výsledků," pokračuje.
V rozhovoru došlo i na Fernanda Alonsa. Na otázku, zda byl tím nejsilnějším znakem sezóny 2012, Domenicali bez váhání odpovídá: "Ano. Je skvělým jezdcem. Moc toho nenamluví. Má v týmu velkou důvěru a vždy spoléhá na týmovou práci, z které dokáže vytěžit maximum."
Podle něj není nemožné, aby letos zopakoval téměř dokonalé výkony: "Proč ne? Zcela určitě to může předvést znovu - možná ještě lépe."
K jeho minulé sezóně a rozhodnutí vynechat letošní první test v Jerezu říká: "Pokud prohrajete šampionát, který si nezasloužíte prohrát - protože upřímně bez dvou nehod v prvních zatáčkách by šampionem byl - pak z duševního pohledu potřebujete čas na zotavení, abyste byli připraveni na od začátku do konce."
"V hlavě pilota je více výkonnosti, než kterou byste získali za týden v aerodynamickém tunelu," vysvětluje Domenicali, jak je důležitá psychická pohoda jezdce.
Šéf týmu představuje letošní novinku - Ferrari F138 (foto: Scuderia Ferrari)
Na závěr rozhovoru hodnotí svou roli: "Jde o velkou výzvu, k níž musíte zvolit správný přístup a profesionalitu. Když to víte, musíte to brát jako výsadu. Jsem na ni velmi hrdý a cítím, že tuto odpovědnost můžete plně pochopit pouze z tohoto křesla.
Když jste druzí, vždy není něco v pořádku. Žel tohle je náš osud, nemůžete to změnit. A může to být dobrou věcí na téhle práci, protože přesně víte, co máte dělat. Někdy byste si přáli k výsledkům přistupovat mnohem uvolněněji, ale to nejde. Chce to plné odhodlání a šlapat naplno. To je zapotřebí, když tady sedíte."
Tabulka - srovnání počátků Domenicaliho a Todta (zdroj: F1 Racing)
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.