Týmová režie Red Bullu v Malajsii plní zprávy odborných serverů i v době, kdy už se schyluje k dalšímu závodu sezony - Grand Prix Číny. Z obličejů jezdců Red Bullu po závodě bylo jasné, jaká je v týmu momentálně situace. Teď však vychází na světlo světa další zajímavé skutečnosti - podle zpráv německého Auto Motor und Sport totiž musel v závěru Velké ceny Malajsie šetřit palivo i Mark Webber.
Jak už to tak bývá, pravda vychází na povrch v F1 až po určitém čase, a nejinak tomu je i v případě týmové režie Red Bullu z letošního druhého závodu. Očividně se ukazuje, že vše, co nám Red Bull po skončení Velké ceně Malajsie tvrdil, nebylo tak uplně pravda. Nebo jak jinak si vysvětlit vyjádření Marka Webbera v nedělním vysílání anglické televizní stanice Sky.
"Spousta lidí si myslí, že rozumí všemu, ale tak to není, nikdy nerozumíte všemu. Tato záležitost bude ještě spoustou lídí probírána. Faktem je to, že teď už čas vrátit nemůžeme. I proto je a ještě dlouho bude tato záležitost pro spoustu lidí předmětem debat," říká Australan.
Hned po závodě bylo z obličeje Sebastiana Vettela patrné, že není moc šťastný: "Chtěl bych zůstat u pravdy - nebyl jsem obeznámen se situací, jinak bych tak velké riziko nepodstoupil. Pokud bych všechno věděl, tak bych se nepokoušel nikoho předjíždět v době, kdy jsem předjíždět neměl. Před tím, než jsme vystoupili na podium proběhl krátký rozhovor, jehož obsah mě šokoval. Není jednoduché to pro mě přiznat. Ale tohle je pravda."
Zvláštní ale je, že Christian Horner mezitím všem tvrdil, že byl Vettel o celé situaci informován. Webber byl týmem hned dvakrát ubezpečen, že nebude v závěrečné fázi předjet týmovým kolegou. Z pohledu Red Bullu byla týmová režie smysluplná. Webber a Vettel už v závěrečné části závod kontrolovali. Oba Mercedesy byly o 10 vteřin zpět. Proč by tedy měli mezi sebou jezdci jednoho týmu bojovat? Christian Horner a Adrien Newey chtěli pro tým zajistit 43 bodů.
Přísný pohled Webbera a Vettelův výraz: "Já nic, já muzikant"...
Pokud by vyhrál Webber, nezáleželo by na tom. Pokud by mělo dojít k souboji mezi Australanem a Němcem, hrozilo riziko kolize a vyřazení. Toto riziko se nakonec ukázalo jako reálné, protože se Vettel rozhodl ignorovat týmovou režii. Je vyloučené, že by tak zkušený jezdec jako je Vettel přeslechl nebo špatně porozumněl týmovému sdělení. Musely být tedy i další důvody, proč se Sebastian rozhodl postavit týmovému příkazu a vzal věci do vlastních rukou.
Jedním z důvodů mohlo být, že i přesto, že měl pro závěrečný stint lepší pneumatiky, nemohl jejich výhodu využít. Střední pneumatiky za podmínek, které v neděli na trati panovaly (překvapivě nízká teplota) byly nejen rychlejší, ale také déle vydržely než pneumatiky tvrdé specifikace. Vettel ušetřil jednu sadu středních pneumatik v trénincích.
Vedení týmu se ale nerozhodlo nechat vyhrát Webbera z obavy o kolizi. Mark měl totiž v prvních 42 kolech spálit mnohem více paliva než kolega a ke konci se měl dostat do problémů. To znamená stejný problém, jako u Mercedesu. K tomu se vztahuje skutečnost, že Vettel 12 kol jezdil ve větrném pytli a mohl využívat DRS. Zatímco Webber byl po většinu závodu na čele a musel udávat tempo.
Pokud by vedení Red Bullu nechalo souboji volný průběh, tak nejenže by hrozila kolize mezi jezdci, ale stáji by také hrozilo, že by do cíle dojela pouze s jedním vozem. Webberovi totiž mohlo dojít palivo. Proto jej také tým požádal o snížení otáček motoru a tím snížení spotřeby.
Ani kod Multi 21 nezaručil Webberovi vítězství
Webber vycházel z příkazu "Multi 21" - tedy vůz 2 před vozem 1 - a měl za to, že stejná zpráva se donesla i do druhého vozu stáje. Jenže jeho pilot se rozhodl kod Multi 21 ignorovat a ztrátu 4,1s snížil na 2s. Velkou zásluhu na tom mělo i kolo, ve kterém zajížděl úřadující mistr světa do boxů - to bylo přesně o 0,915s rychlejší než Markovo.
Zbytek smazal Sebastian hned ve výjezdovém kole, na čerstvých gumách. Pojďme se na toto kolo podívat blíže. Čas z prvního sektoru díky zastávce v boxech neznáme. Ve druhém a třetím sektoru však Vettel doslova letěl, protože smazal ztrátu 2 vteřin - a to i přes fakt, že se mu zpráva od o týmu neútočení na kolegu do sluchátek již dostala.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
V Bahrajnu se dnes jede třetí a poslední den předsezónních testů. Týmy by měly nasadit na auta nové vychytávky a jezdci budou tlačit na pilu. Všichni se budou především soustředit závodní simulace, které by nám toho mohli hodně prozradit po obědě.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.