Týmová režie Red Bullu v Malajsii plní zprávy odborných serverů i v době, kdy už se schyluje k dalšímu závodu sezony - Grand Prix Číny. Z obličejů jezdců Red Bullu po závodě bylo jasné, jaká je v týmu momentálně situace. Teď však vychází na světlo světa další zajímavé skutečnosti - podle zpráv německého Auto Motor und Sport totiž musel v závěru Velké ceny Malajsie šetřit palivo i Mark Webber.
Jak už to tak bývá, pravda vychází na povrch v F1 až po určitém čase, a nejinak tomu je i v případě týmové režie Red Bullu z letošního druhého závodu. Očividně se ukazuje, že vše, co nám Red Bull po skončení Velké ceně Malajsie tvrdil, nebylo tak uplně pravda. Nebo jak jinak si vysvětlit vyjádření Marka Webbera v nedělním vysílání anglické televizní stanice Sky.
"Spousta lidí si myslí, že rozumí všemu, ale tak to není, nikdy nerozumíte všemu. Tato záležitost bude ještě spoustou lídí probírána. Faktem je to, že teď už čas vrátit nemůžeme. I proto je a ještě dlouho bude tato záležitost pro spoustu lidí předmětem debat," říká Australan.
Hned po závodě bylo z obličeje Sebastiana Vettela patrné, že není moc šťastný: "Chtěl bych zůstat u pravdy - nebyl jsem obeznámen se situací, jinak bych tak velké riziko nepodstoupil. Pokud bych všechno věděl, tak bych se nepokoušel nikoho předjíždět v době, kdy jsem předjíždět neměl. Před tím, než jsme vystoupili na podium proběhl krátký rozhovor, jehož obsah mě šokoval. Není jednoduché to pro mě přiznat. Ale tohle je pravda."
Zvláštní ale je, že Christian Horner mezitím všem tvrdil, že byl Vettel o celé situaci informován. Webber byl týmem hned dvakrát ubezpečen, že nebude v závěrečné fázi předjet týmovým kolegou. Z pohledu Red Bullu byla týmová režie smysluplná. Webber a Vettel už v závěrečné části závod kontrolovali. Oba Mercedesy byly o 10 vteřin zpět. Proč by tedy měli mezi sebou jezdci jednoho týmu bojovat? Christian Horner a Adrien Newey chtěli pro tým zajistit 43 bodů.
Přísný pohled Webbera a Vettelův výraz: "Já nic, já muzikant"...
Pokud by vyhrál Webber, nezáleželo by na tom. Pokud by mělo dojít k souboji mezi Australanem a Němcem, hrozilo riziko kolize a vyřazení. Toto riziko se nakonec ukázalo jako reálné, protože se Vettel rozhodl ignorovat týmovou režii. Je vyloučené, že by tak zkušený jezdec jako je Vettel přeslechl nebo špatně porozumněl týmovému sdělení. Musely být tedy i další důvody, proč se Sebastian rozhodl postavit týmovému příkazu a vzal věci do vlastních rukou.
Jedním z důvodů mohlo být, že i přesto, že měl pro závěrečný stint lepší pneumatiky, nemohl jejich výhodu využít. Střední pneumatiky za podmínek, které v neděli na trati panovaly (překvapivě nízká teplota) byly nejen rychlejší, ale také déle vydržely než pneumatiky tvrdé specifikace. Vettel ušetřil jednu sadu středních pneumatik v trénincích.
Vedení týmu se ale nerozhodlo nechat vyhrát Webbera z obavy o kolizi. Mark měl totiž v prvních 42 kolech spálit mnohem více paliva než kolega a ke konci se měl dostat do problémů. To znamená stejný problém, jako u Mercedesu. K tomu se vztahuje skutečnost, že Vettel 12 kol jezdil ve větrném pytli a mohl využívat DRS. Zatímco Webber byl po většinu závodu na čele a musel udávat tempo.
Pokud by vedení Red Bullu nechalo souboji volný průběh, tak nejenže by hrozila kolize mezi jezdci, ale stáji by také hrozilo, že by do cíle dojela pouze s jedním vozem. Webberovi totiž mohlo dojít palivo. Proto jej také tým požádal o snížení otáček motoru a tím snížení spotřeby.
Ani kod Multi 21 nezaručil Webberovi vítězství
Webber vycházel z příkazu "Multi 21" - tedy vůz 2 před vozem 1 - a měl za to, že stejná zpráva se donesla i do druhého vozu stáje. Jenže jeho pilot se rozhodl kod Multi 21 ignorovat a ztrátu 4,1s snížil na 2s. Velkou zásluhu na tom mělo i kolo, ve kterém zajížděl úřadující mistr světa do boxů - to bylo přesně o 0,915s rychlejší než Markovo.
Zbytek smazal Sebastian hned ve výjezdovém kole, na čerstvých gumách. Pojďme se na toto kolo podívat blíže. Čas z prvního sektoru díky zastávce v boxech neznáme. Ve druhém a třetím sektoru však Vettel doslova letěl, protože smazal ztrátu 2 vteřin - a to i přes fakt, že se mu zpráva od o týmu neútočení na kolegu do sluchátek již dostala.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.