Žádné oslavy vítězství, žádné úsměvy ani týmová fotografie dokumentující úspěch v podobě doublu. Závod, po jehož konci se na pódiu nikdo neradoval a atmosféra by se dala krájet - taková byla Velká cena Malajsie.
Sebastian Vettel zvítězil na okruhu v Sepangu a ujal vedení v šampionátu. Netají se však tím, že to pokazil a udělal chybu. S tím však nesouhlasí Mark Webber ani šéf Red Bullu Christian Horner. Podle nich jednoduše ignoroval týmové instrukce, kdy po posledních zastávkách v boxech již neměl se svým týmovým kolegou bojovat, čímž Webbera zaskočil a ujal se tak vedení.
Při rozboru situace se na TV Sky Sports moderátoři shodli, že si Sebastian Vettel zřejmě myslí, že je Red Bull jeho tým a jednoduše si dělá, co chce. Soudě podle pohledu do obličeje Christiana Hornera, týmového rádia během závodu i následných prohlášení je však zřejmé, že to nyní Vettelovi jen tak lehce neprojde. Horner prohlásil, že to podle něj nebyla náhoda či chyba, ale záměr (více si můžete přečíst zde).
Každý si během dnešního souboje zřejmě vzpomněl na VC Turecka v roce 2010. "Řekněme si to na rovinu - nikdy mezi nimi nebylo moc důvěry, ne od toho incidentu v Istanbulu, ale je mezi nimi respekt. Je důležité, abychom se z toho poučili a myslím, že Sebastian si uvědomuje a ví, že to, co udělal, bylo špatné. Ale tyto situace se staly už dříve a není pochyb o tom, že se budou opakovat, upozornil šéf Red Bullu.
Tyto situace se však u Red Bullu opakují. Podobně jako dnes to vypadalo i v roce 2011 v Silverstone, kde obsadili druhé a třetí místo. Tehdy však byla situace opačná. "Samozřejmě, že jsem ignoroval tým, protože jsem chtěl získat další pozici," prohlásil tehdy Mark Webber, který i přes nařízení týmů stíhal Sebastiana Vettela a snažil se bojovat o druhé místo. A bojovat navzdory příkazům se Webber rozhodl i při loňském finále v Brazílii.
Dva býci v jednom týmu (foto: Red Bull Racing)
Nespokojen byli i u Mercedesu. Ačkoliv tým může slavit úspěch v podobě třetího a čtvrtého místa, moc radostně to u Stříbrných šípu nevypadalo. Na rozdíl od Vettela Nico Rosberg příkazů uposlechl a udržel si pozici. Ačkoliv po závodě uvedl, že rozhodnutí týmu chápe, do sluchátek Rossovi Brawnovi řekl, že si tohle bude pamatovat. A dobrý pocit z toho neměl ani Lewis Hamilton, podle kterého měl stát na pódiu jeho týmový kolega.
Na tiskové konferenci byli první tři piloti dotázáni, jak podle nich budou tuto situaci vnímat fanoušci sportu, kteří uslyší jen to, že vítěz lituje, že vyhrál a třetí neměl být třetí.
"Myslím, že je to skvělé pro vás (novináře), protože budete mít o čem psát. Věřím, že vás to nezačne nudit. Já jsem neřekl, obecně, nelituji toho, že jsem vyhrál. Myslím, že jsme oba jeli dobře, ale Mark měl zvítězit. Udělal jsem chybu, což mohu jen zopakovat. Lidé si mohou myslet, co chtějí. Vždy si vymyslí svůj příběh, ale jak jsem již řekl, já si toho nebyl vědom, než jsme sundali helmy a za to se omlouvám. Určitě se to pokusím napravit, nejprve všem v týmu vysvětlím, co se stalo," zněla odpověď Sebastiana Vettela.
Lewis Hamilton se nechal slyšet, že k tomu nemá co říci a Mark Webber prý jako velký sportovní fanoušek upozornil, že fanoušci jsou často naivní a je nemožné, aby plně chápali vše, co se na okruzích děje.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.