1. TRÉNINK - SEPANG; V úvodním tréninky byly v Malajsii stejně jako před týdnem opět nejrychlejší Red Bull. Na záda Markovi Webberovi však zdatně dýchal Kimi Räikkönen, který ztratil pouze 7 setin sekundy.
Pirelli do Malajsie dovezlo to nejtvrdší (středně-tvrdou a tvrdou směs, nově značenou oranžovou barvou), co má, a týmy za 33 °C horka začaly hned instalovat své vozy, jako první se objevil Ricciardo následovaný Picem.
Sauber přivezl pro Hülkenberga nové auto a změnil procedury tankování, aby se neopakoval problém s vakuem v nádrži, který mladému Němcovi v Melbourne neumožnil startovat.
První měřené kolo předvedl po 34 min Chilton na tvrdé směsi - 1:42,513 min. Brzy ho překonávají Pérez (1:38,830), Hamilton (1:38,113), Grosjean (1:37,915) a po 53 min Webber (1:36,935).
Krušnou chvilku prožil po hodince jízd Gutiérrez, který dostal smyk v zatáčce č. 14 a na chvíli vyvěsil žluté vlajky. S poškozeným předním křídlem musel do boxů také Sutil.
V závěru Webbera již nikdo nepřekonal, Red Bully dokázal rozdělit pouze Räikkönenem. Za touto trojicí skončil Alonso s Ferrari a Nico Rosberg s Mercedesem.
McLareny, Saubery a Williamsy skončily opět ve druhé desítce, z nováčků byl nejrychlejší Van der Garde s Caterhamem jezdící s nejnižším přítlakem. Hodně se mluví o nekonkurenceschopnosti McLarenu, ale Williams je na tom ještě hůře. Tým z Grove věří, že přišli na to, proč jsou tak pomalí.
Maldonado v Sepangu řekl: "Myslím a doufám, že to bude krátkodobé. Nesouvisí to nijak s designem vozu. Myslím si, že máme skvělý potenciál. Srdcem vozu je loňské auto. Jen musíme pracovat a uvidíme, co v krátkém čase dokážeme. Nyní si myslíme, že vidíme problém a že máme řešení."
McLaren, který přivezl celou řadu nových dílů, si tím není úplně jistý. "Několik týmů středu pole, které by normálně byly za námi, jsou velmi překvapeni, jak rychlá jejich auta jsou. A myslím, že nás to překvapilo také, protože z vozu nedostáváme takovou výkonnost, kterou jsme si mysleli, že máme. Myslím, že celkem dobře chápeme, co musíme udělat, ale ne stoprocentně," uvádí Button.
Problémem McLarenu je zřejmě příliš vysoká citlivost vozu MP4-28 na nastavení, těžko se dostává do ideálního rámce se špičkovou výkonností. Může se sice stát, že jim nějaký okruh sedne a vůz bude najednou rychlý, ve skutečnosti však nyní čelí jedné z nejhorších věcí, která se jim může přihodit, protože k nižší výkonnosti přispívá více faktorů.
Počty kol ujetých v prvním tréninku
Nejvyšší rychlosti: 1. Van der Garde - 305,7; 2. Sutil - 305,4; 3. Räikkönen - 305,0; 4. Maldonado - 303,0; 5. Di Resta - 302,7; 6. Gutiérrez - 302,1... 22. Button - 292,6.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.