V rámci každoročního opatrného dovádění členů stáje Ferrari na sjezdovce v Madonně di Campliglio došlo i na tradiční rozhovory představitelů týmu s médii. Fernando Alonso se v jejich rámci rozpovídal o tom, co očekává od nadcházející sezóny. A vystřihl také poklonu svému bývalém kolegovi od McLarenu.
Alonso má za sebou tři roky v legendární italské stáji, přičemž dvakrát mu titul unikl mezi prsty až v posledním závodě šampionátu. Cíl pro rok 2013 je tudíž jednoznačný.
„Vyhrát titul s Ferrari je to největší, v co může jakýkoliv jezdec doufat,“ uvedl Alonso. „Musí být úžasné držet trofej světového šampióna oblečen v rudém. Chci o to bojovat. Je krásné být na konci sezóny zvolen nejlepším jezdcem roku, a to dokonce, i když nevyhrajete.
Pomáhá to vynahradit všechny vynaložené oběti a nasazení. Cílem je ale vyhrát. Ve Formuli 1 jsou samí soutěživí lidé a já jezdím za tým, který má v F1 nejlepší historické statistiky, takže budeme opět bojovat o titul a já chci být opět součástí tohoto boje,“ říká Alonso.
Důvěra v rychlejší vůz než na začátku roku 2012Věří, že Ferrari bude na začátku sezóny v lepší formě než vloni. „Jsem jistější. Pravidla jsou víceméně stejná jako vloni, takže bychom neměli být o 1,5-2 sekundy pomalejší, jako se to stalo na startu loňského roku. Možná je vůbec nemožné být horší než vloni. Týmy F1 jsou velmi komplexní.
Jednou z hlavních součástí je aerodynamika a my jsme před rokem či dvěma měli nějaké problémy s větrným tunelem v Maranellu. Můžeme si být jistější, když teď po celou dobu používáme větrný tunel Toyoty. Ve výsledku tak získáme na stálosti. To je jedna věc.“
„Jsou zde ale také věci jako infrastruktura a kreativita. Všichni ostatní mají nápady dříve než my. Doufáme, že s novými lidmi to budeme my, kdo bude velmi inovativní,“ snaží se Alonso povzbudit vývojové oddělení italské stáje.
Hodnocení loňské sezónySe sezónou 2012 je Alonso celkem spokojen. „Co chybělo vloni, to byla trocha výkonnosti na začátku a uprostřed šampionátu. Nebyli jsme superrychlí, ale byli jsme pravidelně na stupních vítězů. Udělali jsme, co bylo potřeba.
Pokud dokážete být na pódiu, je to dobré pro šampionát. Dějí se různé věci a někteří z našich soupeřů měli problémy se spolehlivostí, takže jsme byli vepředu. Ale naše úroveň nebyla dostatečná. Můžete se dívat zpátky a říkat si, že to či ono rozhodnutí změnilo výsledek, ale to se stává pořád.“
Co však bude z technického hlediska tou zásadní oblastí, na níž se inženýři zaměří? Podle Alonsa to bude tvarování oblasti kolem výfuků. „Kvůli pravidlům to není tak důležité jako před dvěma lety, ale je to stále velmi zásadní oblast, ve které čekáme další vývoj. Pneumatiky jsou méně důležité. Jsou stejné pro každého.“
Největší soupeři - Hamilton a McLarenPokud jde o největší soupeřem, nečeká Alonso zásadní změny. „Nevím, kdo bude hlavním rivalem. Bude to jezdec s nejlepším týmem, nejlepší přípravou a nejlepším vozem. Můj hlavní soupeř se jistě objeví.
Myslím si, že nejsilnějším jezdcem je Lewis Hamilton. To je můj osobní názor a ne nějaké politické vyjádření. Je to nejsilnější jezdec na startovním roštu a příští rok bude silný. Je to superdobrý jezdec. Během své kariéry vyhrál každý rok nějaký závod a myslím si, že vyhraje závody i s Mercedesem.“
„McLaren je vždycky silným soupeřem,“ dodává Španěl. „Je to tým se zkušenostmi a historií plnou dobrých aut a trvajících úspěchů. Budou opět silní.“
Na odhadování hlavních favoritů je ale příliš brzy. Navíc závodní sezóna je velmi dlouhá. Podle Alonsa až příliš. „Vloni to byla velmi dlouhá sezóna. Měli jsme akce až do 20. prosince a pak prázdniny jen přes Vánoce. Ještě bude pár dalších dnů mimo.
Rád bych viděl méně závodů. S testováním začínáme v únoru a závodíme pak celou dobu až skoro do prosince. Je to hodně měsíců a je hodně obtížné zůstat psychicky a fyzicky v kondici. Formule 1 je velmi dobrá podívaná, ale 19 závodů by bylo v pohodě, možná dokonce 18. To by pomohlo, společně s trochou testů navíc.“
Fernando: Felipeho zlepšení je dobré i pro měSpokojený je Alonso i se svým týmovým kolegou. Před novináři dokonce potvrdil, že kdyby byl Felipe Massa v šampionátu před ním, v zájmu Ferrari by ho neváhal podporovat. „Samozřejmě. Nebylo by to poprvé ani naposledy.
Pomáháme si neustále navzájem pro dobro Ferrari. Felipe je jeden z nejlepších jezdců na světě, jak jsme ostatně viděli na konci roku 2012. Říkal jsem to celé tři roky. Byl mezi námi sice velký rozdíl, pokud jde o získané body, ale očekávám, že mi bude mnohem blíž.“
Alonsovi je ale prý jedno, s kým ve stáji jezdí a jestli v budoucnu dojde u Ferrari k jezdecké výměně. „Řídíme se tím, co rozhodne tým. Nebyl by to problém. Učil jsem se od všech svých týmových kolegů. Měli jsme i pěkně souboje. Uvidíme, co se stane v budoucnu,“ uzavřel Alonso.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale celkový trénink znovu ovlivnily poklopy kanálů.
Max Verstappen připouští, že boj o titul zůstává otevřený a k obratu je potřeba víc než jen rychlost na trati. Zároveň komentuje překvapivý vývoj situace uvnitř McLarenu.
Charles Leclerc se vyjádřil k nedávnému komentáři Johna Elkanna, který vyzval jezdce Ferrari, aby se více soustředili na závodění a méně mluvili.
Ještě během sezony to vypadalo, že Oscar Piastri má nad týmovým kolegou v McLarenu navrch. Před závěrečnými závody se však situace změnila a iniciativa v boji o úspěch nyní leží na straně Landa Norrise.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane potvrdil, že oznámení jezdecké sestavy pro rok 2026 se odkládá a tým si dává čas na pečlivé vyhodnocení aktuální sezony a přípravu na novou éru Formule 1.
Sezona F1 2025 míří do závěrečné fáze a pozornost se soustředí na dramatický souboj uvnitř McLarenu mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim, zatímco Toto Wolff naznačil, jak vypadají šance Maxe Verstappena na titul.
Šéf týmu Audi pro Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že nadcházející změny pravidel otevřou dveře těm, kdo dokážou nejrychleji přizpůsobit svůj vůz
Po výzvě šéfa Ferrari Johna Elkanna, aby jeho jezdci „více jezdili a méně mluvili“, se Jenson Button na sociálních sítích ozval.