V rámci každoročního opatrného dovádění členů stáje Ferrari na sjezdovce v Madonně di Campliglio došlo i na tradiční rozhovory představitelů týmu s médii. Fernando Alonso se v jejich rámci rozpovídal o tom, co očekává od nadcházející sezóny. A vystřihl také poklonu svému bývalém kolegovi od McLarenu.
Alonso má za sebou tři roky v legendární italské stáji, přičemž dvakrát mu titul unikl mezi prsty až v posledním závodě šampionátu. Cíl pro rok 2013 je tudíž jednoznačný.
„Vyhrát titul s Ferrari je to největší, v co může jakýkoliv jezdec doufat,“ uvedl Alonso. „Musí být úžasné držet trofej světového šampióna oblečen v rudém. Chci o to bojovat. Je krásné být na konci sezóny zvolen nejlepším jezdcem roku, a to dokonce, i když nevyhrajete.
Pomáhá to vynahradit všechny vynaložené oběti a nasazení. Cílem je ale vyhrát. Ve Formuli 1 jsou samí soutěživí lidé a já jezdím za tým, který má v F1 nejlepší historické statistiky, takže budeme opět bojovat o titul a já chci být opět součástí tohoto boje,“ říká Alonso.
Důvěra v rychlejší vůz než na začátku roku 2012Věří, že Ferrari bude na začátku sezóny v lepší formě než vloni. „Jsem jistější. Pravidla jsou víceméně stejná jako vloni, takže bychom neměli být o 1,5-2 sekundy pomalejší, jako se to stalo na startu loňského roku. Možná je vůbec nemožné být horší než vloni. Týmy F1 jsou velmi komplexní.
Jednou z hlavních součástí je aerodynamika a my jsme před rokem či dvěma měli nějaké problémy s větrným tunelem v Maranellu. Můžeme si být jistější, když teď po celou dobu používáme větrný tunel Toyoty. Ve výsledku tak získáme na stálosti. To je jedna věc.“
„Jsou zde ale také věci jako infrastruktura a kreativita. Všichni ostatní mají nápady dříve než my. Doufáme, že s novými lidmi to budeme my, kdo bude velmi inovativní,“ snaží se Alonso povzbudit vývojové oddělení italské stáje.
Hodnocení loňské sezónySe sezónou 2012 je Alonso celkem spokojen. „Co chybělo vloni, to byla trocha výkonnosti na začátku a uprostřed šampionátu. Nebyli jsme superrychlí, ale byli jsme pravidelně na stupních vítězů. Udělali jsme, co bylo potřeba.
Pokud dokážete být na pódiu, je to dobré pro šampionát. Dějí se různé věci a někteří z našich soupeřů měli problémy se spolehlivostí, takže jsme byli vepředu. Ale naše úroveň nebyla dostatečná. Můžete se dívat zpátky a říkat si, že to či ono rozhodnutí změnilo výsledek, ale to se stává pořád.“
Co však bude z technického hlediska tou zásadní oblastí, na níž se inženýři zaměří? Podle Alonsa to bude tvarování oblasti kolem výfuků. „Kvůli pravidlům to není tak důležité jako před dvěma lety, ale je to stále velmi zásadní oblast, ve které čekáme další vývoj. Pneumatiky jsou méně důležité. Jsou stejné pro každého.“
Největší soupeři - Hamilton a McLarenPokud jde o největší soupeřem, nečeká Alonso zásadní změny. „Nevím, kdo bude hlavním rivalem. Bude to jezdec s nejlepším týmem, nejlepší přípravou a nejlepším vozem. Můj hlavní soupeř se jistě objeví.
Myslím si, že nejsilnějším jezdcem je Lewis Hamilton. To je můj osobní názor a ne nějaké politické vyjádření. Je to nejsilnější jezdec na startovním roštu a příští rok bude silný. Je to superdobrý jezdec. Během své kariéry vyhrál každý rok nějaký závod a myslím si, že vyhraje závody i s Mercedesem.“
„McLaren je vždycky silným soupeřem,“ dodává Španěl. „Je to tým se zkušenostmi a historií plnou dobrých aut a trvajících úspěchů. Budou opět silní.“
Na odhadování hlavních favoritů je ale příliš brzy. Navíc závodní sezóna je velmi dlouhá. Podle Alonsa až příliš. „Vloni to byla velmi dlouhá sezóna. Měli jsme akce až do 20. prosince a pak prázdniny jen přes Vánoce. Ještě bude pár dalších dnů mimo.
Rád bych viděl méně závodů. S testováním začínáme v únoru a závodíme pak celou dobu až skoro do prosince. Je to hodně měsíců a je hodně obtížné zůstat psychicky a fyzicky v kondici. Formule 1 je velmi dobrá podívaná, ale 19 závodů by bylo v pohodě, možná dokonce 18. To by pomohlo, společně s trochou testů navíc.“
Fernando: Felipeho zlepšení je dobré i pro měSpokojený je Alonso i se svým týmovým kolegou. Před novináři dokonce potvrdil, že kdyby byl Felipe Massa v šampionátu před ním, v zájmu Ferrari by ho neváhal podporovat. „Samozřejmě. Nebylo by to poprvé ani naposledy.
Pomáháme si neustále navzájem pro dobro Ferrari. Felipe je jeden z nejlepších jezdců na světě, jak jsme ostatně viděli na konci roku 2012. Říkal jsem to celé tři roky. Byl mezi námi sice velký rozdíl, pokud jde o získané body, ale očekávám, že mi bude mnohem blíž.“
Alonsovi je ale prý jedno, s kým ve stáji jezdí a jestli v budoucnu dojde u Ferrari k jezdecké výměně. „Řídíme se tím, co rozhodne tým. Nebyl by to problém. Učil jsem se od všech svých týmových kolegů. Měli jsme i pěkně souboje. Uvidíme, co se stane v budoucnu,“ uzavřel Alonso.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.