V rámci každoročního opatrného dovádění členů stáje Ferrari na sjezdovce v Madonně di Campliglio došlo i na tradiční rozhovory představitelů týmu s médii. Fernando Alonso se v jejich rámci rozpovídal o tom, co očekává od nadcházející sezóny. A vystřihl také poklonu svému bývalém kolegovi od McLarenu.
Alonso má za sebou tři roky v legendární italské stáji, přičemž dvakrát mu titul unikl mezi prsty až v posledním závodě šampionátu. Cíl pro rok 2013 je tudíž jednoznačný.
„Vyhrát titul s Ferrari je to největší, v co může jakýkoliv jezdec doufat,“ uvedl Alonso. „Musí být úžasné držet trofej světového šampióna oblečen v rudém. Chci o to bojovat. Je krásné být na konci sezóny zvolen nejlepším jezdcem roku, a to dokonce, i když nevyhrajete.
Pomáhá to vynahradit všechny vynaložené oběti a nasazení. Cílem je ale vyhrát. Ve Formuli 1 jsou samí soutěživí lidé a já jezdím za tým, který má v F1 nejlepší historické statistiky, takže budeme opět bojovat o titul a já chci být opět součástí tohoto boje,“ říká Alonso.
Důvěra v rychlejší vůz než na začátku roku 2012Věří, že Ferrari bude na začátku sezóny v lepší formě než vloni. „Jsem jistější. Pravidla jsou víceméně stejná jako vloni, takže bychom neměli být o 1,5-2 sekundy pomalejší, jako se to stalo na startu loňského roku. Možná je vůbec nemožné být horší než vloni. Týmy F1 jsou velmi komplexní.
Jednou z hlavních součástí je aerodynamika a my jsme před rokem či dvěma měli nějaké problémy s větrným tunelem v Maranellu. Můžeme si být jistější, když teď po celou dobu používáme větrný tunel Toyoty. Ve výsledku tak získáme na stálosti. To je jedna věc.“
„Jsou zde ale také věci jako infrastruktura a kreativita. Všichni ostatní mají nápady dříve než my. Doufáme, že s novými lidmi to budeme my, kdo bude velmi inovativní,“ snaží se Alonso povzbudit vývojové oddělení italské stáje.
Hodnocení loňské sezónySe sezónou 2012 je Alonso celkem spokojen. „Co chybělo vloni, to byla trocha výkonnosti na začátku a uprostřed šampionátu. Nebyli jsme superrychlí, ale byli jsme pravidelně na stupních vítězů. Udělali jsme, co bylo potřeba.
Pokud dokážete být na pódiu, je to dobré pro šampionát. Dějí se různé věci a někteří z našich soupeřů měli problémy se spolehlivostí, takže jsme byli vepředu. Ale naše úroveň nebyla dostatečná. Můžete se dívat zpátky a říkat si, že to či ono rozhodnutí změnilo výsledek, ale to se stává pořád.“
Co však bude z technického hlediska tou zásadní oblastí, na níž se inženýři zaměří? Podle Alonsa to bude tvarování oblasti kolem výfuků. „Kvůli pravidlům to není tak důležité jako před dvěma lety, ale je to stále velmi zásadní oblast, ve které čekáme další vývoj. Pneumatiky jsou méně důležité. Jsou stejné pro každého.“
Největší soupeři - Hamilton a McLarenPokud jde o největší soupeřem, nečeká Alonso zásadní změny. „Nevím, kdo bude hlavním rivalem. Bude to jezdec s nejlepším týmem, nejlepší přípravou a nejlepším vozem. Můj hlavní soupeř se jistě objeví.
Myslím si, že nejsilnějším jezdcem je Lewis Hamilton. To je můj osobní názor a ne nějaké politické vyjádření. Je to nejsilnější jezdec na startovním roštu a příští rok bude silný. Je to superdobrý jezdec. Během své kariéry vyhrál každý rok nějaký závod a myslím si, že vyhraje závody i s Mercedesem.“
„McLaren je vždycky silným soupeřem,“ dodává Španěl. „Je to tým se zkušenostmi a historií plnou dobrých aut a trvajících úspěchů. Budou opět silní.“
Na odhadování hlavních favoritů je ale příliš brzy. Navíc závodní sezóna je velmi dlouhá. Podle Alonsa až příliš. „Vloni to byla velmi dlouhá sezóna. Měli jsme akce až do 20. prosince a pak prázdniny jen přes Vánoce. Ještě bude pár dalších dnů mimo.
Rád bych viděl méně závodů. S testováním začínáme v únoru a závodíme pak celou dobu až skoro do prosince. Je to hodně měsíců a je hodně obtížné zůstat psychicky a fyzicky v kondici. Formule 1 je velmi dobrá podívaná, ale 19 závodů by bylo v pohodě, možná dokonce 18. To by pomohlo, společně s trochou testů navíc.“
Fernando: Felipeho zlepšení je dobré i pro měSpokojený je Alonso i se svým týmovým kolegou. Před novináři dokonce potvrdil, že kdyby byl Felipe Massa v šampionátu před ním, v zájmu Ferrari by ho neváhal podporovat. „Samozřejmě. Nebylo by to poprvé ani naposledy.
Pomáháme si neustále navzájem pro dobro Ferrari. Felipe je jeden z nejlepších jezdců na světě, jak jsme ostatně viděli na konci roku 2012. Říkal jsem to celé tři roky. Byl mezi námi sice velký rozdíl, pokud jde o získané body, ale očekávám, že mi bude mnohem blíž.“
Alonsovi je ale prý jedno, s kým ve stáji jezdí a jestli v budoucnu dojde u Ferrari k jezdecké výměně. „Řídíme se tím, co rozhodne tým. Nebyl by to problém. Učil jsem se od všech svých týmových kolegů. Měli jsme i pěkně souboje. Uvidíme, co se stane v budoucnu,“ uzavřel Alonso.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.