Mark Webber se ve svém sloupku pro BBC zamýšlí nad bezpečností Formule 1 a incidenty, které jsou v poslední době na startech k vidění.
Událost na startu VC Belgie, kdy Lotus Romaina Grosjeana těsně přeletěl před hlavou Fernanda Alonsa, opět vzbudila debaty ohledně bezpečnosti závodních pilotů. Také Mark Webber považuje za štěstí, že Španěl nebyl zraněn. FIA zkoumá další možnosti ochrany hlavy pilota a podle všeho to vypadá, že nás v budoucnu čekají změny.
"Ochrana hlavy je kontroverzní otázkou a, pro mě neobvykle, já zůstávám neutrální. Otevřený kokpit a volná kola jsou tím, co většina pilotů chce - vyžaduje to neuvěřitelnou přesnost a jsou to nejlepší závodní auta na světě. To nechceme ztratit, takže tohle rozhodnutí musíme udělat správně. Je to pro sport velký krok," napsal pilot Red Bullu.
Svůj díl odpovědnosti musejí na sebe podle něj vzít také samotní piloti. Agresivita se totiž v posledních letech zvýšila a to prý především kvůli tomu, že si jezdci zvykli většinou po nehodě odejít po svých. "Můžete však být agresivní a bez rizika, nebo agresivní a nebezpečný. Vždycky jsem říkal, že F1 není závěrečná škola, pokud přijde na závodění," okomentoval situaci Australan.
Se změnami, které F1 v posledních letech prodělala - pneumatiky, DRS (usnadňující předjíždění) - podle něj nemusí být člověk na startu tak zoufalý. Proto jsou pro něj incidenty z tohoto roku překvapením. S tím ale například nesouhlasí Kimi Räikkönen, který se naopak nechal slyšet, že nehody po startu nikdy nezmizí (více zde).
Webber: Zatím jsme měli štěstí, ale to jednoho dne dojde (foto: Scuderia Ferrari)
"Pokud by se Grosjeanova nehoda v Belgii stala při otevřeném závodění, bylo by to v pořádku. Ale bylo tam spousta dalších vozů kolem, trat je v tom místě úzká a tak se to velmi rychle stalo ošklivým incidentem," uvažuje Webber a dodává, že by měli být těmi nejlepšími v tom, co dělají - závodit za každých podmínek a na různých typech okruhů. Etika jezdců by se tomu měla rovnat.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.