Podle Jacquese Villeneuva upadají měřítka pilotů. Jako konkrétní příklad pro F1 Racing uvádí incident Pastora Maldonada s Lewisem Hamiltonem z Valencie. Řešením by podle něj bylo sáhnout k přísnějším trestům, než jen k odsunům na startovním roštu.
Jsem opravdu překvapený množstvím zlých manévrů v letošním roce - a počtem jezdců, kteří zkrátka nereagují na penalizace, jež jsou jim udělovány. Očekávali byste, že se poučí a budou reagovat odlišně, ale někteří opakovaně jezdí bez selského rozumu či umění.
Hamilton vs. Maldonado ve ValenciiVezměte si závod ve Valencii a souboj Lewise Hamiltona s Pastorem Maldonadem. O čem to celé bylo? Maldonada letos už mnohokrát švihli přes zápěstí, takže byste si mysleli, že v určitou chvíli přestane. Kolik bodů a kolik peněz jeho ježdění letos stojí Williams?
Piloti si potřebují uvědomit to, že když jsou na vnějšku, nediktují způsob průjezdu zatáčkou - nejsou-li vpředu. To je vše, velmi jednoduché. A když jste svými předními koly za jiným závodníkem, musíte se stáhnout.
Pilot, který je stále na dráze a před vámi, má plné právo volit si vlastní závodní stopu při nájezdu do zatáčky, takže proč k čertu Maldonado vjel zpět na dráhu v místě, kde došlo ke kontaktu s McLarenem? Mohl jej předjet v další zatáčce, protože věděl, že Hamilton má pneumatiky sjeté.
Villeneuve je pro přísnější postihy pilotů (ilustrační foto: Williams F1 Team)
Pokud všemi čtyřmi koly vyjedete mimo dráhu, přenecháváte zatáčku. Jste technicky mimo trať a na některých okruzích by v tomto místě byla tráva. Asfalt tam je pouze kvůli bezpečnosti: je to lepší než narazit do zdi, ale neznamená to, že únikovou zónu můžete využívat pro závodění.
Řešení - přísnější tresty?Myslím, že problém spočívá v udělovaných penalizacích - možná zkrátka nejsou tou správnou odpovědí. Pokud by piloti přicházeli o mistrovské body nebo by jim byla zakázaná účast v jednom či ve dvou příštích závodech, pak by možná měly větší vliv ve smyslu výuky pilotů v tom, jak by se měly chovat, když jsou mimo trať.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.