Mark Webber ve svém sloupku pro BBC popisuje svůj poslední velký úspěch - vítězství ve Velké ceně Monaka.
Průběh závoduLetos se vítězství rozdávají méně často, než tomu bývalo v poslední době, bezpochyby jsem však získal to správné. Výhrat v Monaku je vždy zvláštní. Tato trať ke mně byla vždy nakloněna. Vyhrál jsem tam ve Formuli 3000, bojoval jsem o vítězství s Williamsem v roce 2006 a nyní jsem tam vyhrál dvě ze tří posledních velkých cen.
Když jezdíte v Monaku na limitu, je to tak těsné! Je to o důvěře, že můžete zajít až na ten limit dávat si pozor na to, abyste v žádném okamžiku nebyli blízko chyby. Snažíte se do určité míry bariéry ignorovat a brát je jako bílé čáry, k nimž můžete zajít - ale ne dále.
Další velkým uměním je vyrovnávat se se změnami na dráze, což se stává každá dvě či tři kola. Tento víkend to celý tým Red Bullu velmi dobře zvládl.
Musíte si věřit a být tam plní odhodlání. Jedná se o velmi dlouhé odpoledne, když v Monaku hledíte na převodovky, což je v sobotu dobrou motivací, abyste se dostali co nejdále. Pozice na roštu se nerozdávají zadarmo. V sobotu odpoledne musíte podat dobrý výsledek a nám to vyšlo. Myslím, že jsme z našeho balíku dostali to nejlepší.
Problémem byla spousta žmolků z pneumatik (foto: Red Bull)
Jasně, Michael nás nejrychlejším časem porazil, my jsme však získali pole, protože byl penalizován a v neděli pak stejně odstoupil. Monako není vždy tím nejzajímavějším závodem ke sledování, pro nás se však jedná o skutečnou zkoušku.
Závod se hodně opakuje, není si kde odpočinout a musíte dávat pozor, abyste nepodlehli uspokojení. Je třeba se hodně soustředit. Závod byl o kontrole, musíte si dlouhou dobu dávat pozor na pneumatiky.
Bylo by příjemné, kdybych si vybudoval větší náskok a trochu poodjel, děláte si však starosti o to, že byste přetížili pneumatiky. Proto jsem měl Mercedes Nica Rosberga a Ferrari Fernanda Alonsa těsně za sebou, když začalo v posledních několika kolech pršet.
Lídr musí být vždy o něco opatrnější v takové situaci, protože jste to pak vy, kdo vypadá jako idiot. [Do zatáček] přijíždíte jako první a ostatní za vámi se od vás učí.
To, co závod ztížilo, bylo obrovské množství žmolků - kousků gum z pneumatik, které jsou neuvěřitelně kluzké. To znamenalo, že se stopa přes náměstí u kasina velmi brzy v závodě změnila - a já jsem s tím nebyl spokojený, protože to rád projíždím trochu jinak. To je druh věcí, s nimiž se musíte vyrovnávat.
Oslavné salto (foto: Red Bull)
Popírání spekulacíPak jsem slyšel, že lidé spekulovali o tom, že jsem zdržoval Nica, Fernanda a McLaren Lewise Hamiltona, kteří byli za mnou, abych pomohl svému týmovému kolegovi Sebastianovi Vettelovi k zisku pozic (ostatní piloti můžete zdržet, takže když se jim někdo zezadu dostane na dostřel, může týmový kolega získat výhodu, když zajedou do boxů).
To je absolutní nesmysl. Takový přepych si v Monaku zkrátka nemůžete dovolit. Seb se navíc dostal na konec životnosti pneumatik a musel do boxů, protože ostatní začínali být rychlejší. Kdyby mu však vydržely, bojoval by o vítězství.
Kdybychom chtěli něco zkoušet, byl bych ještě šikovnější. Sebovi bych to hodně ulehčil. Pokud bych chtěl, aby pronikl mezi ostatní, mohl jsem zpomalit a pro tým by to bylo ještě lepší. To však nebylo součástí plánu.
Problém při takovém pokusu je totiž to, že byste se sami dostali pod větší tlak ze strany kluků za vámi - v tomto případě Nica a Fernanda. Pak by mohli kluci v boxech pokazit Sebovu zastávku a vše by přišlo vniveč. Takové frajeřinky se vám vždy vymstí, takže se o to zkrátka nepokoušíte.
V bazénu potom skončila většina členů týmu včetně komentátora TV Sky Martina Brundla s mikrofonem i s novým iPhonem v kapse (foto: Red Bull)
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.