Mark Webber ve svém sloupku pro BBC popisuje svůj poslední velký úspěch - vítězství ve Velké ceně Monaka.
Průběh závoduLetos se vítězství rozdávají méně často, než tomu bývalo v poslední době, bezpochyby jsem však získal to správné. Výhrat v Monaku je vždy zvláštní. Tato trať ke mně byla vždy nakloněna. Vyhrál jsem tam ve Formuli 3000, bojoval jsem o vítězství s Williamsem v roce 2006 a nyní jsem tam vyhrál dvě ze tří posledních velkých cen.
Když jezdíte v Monaku na limitu, je to tak těsné! Je to o důvěře, že můžete zajít až na ten limit dávat si pozor na to, abyste v žádném okamžiku nebyli blízko chyby. Snažíte se do určité míry bariéry ignorovat a brát je jako bílé čáry, k nimž můžete zajít - ale ne dále.
Další velkým uměním je vyrovnávat se se změnami na dráze, což se stává každá dvě či tři kola. Tento víkend to celý tým Red Bullu velmi dobře zvládl.
Musíte si věřit a být tam plní odhodlání. Jedná se o velmi dlouhé odpoledne, když v Monaku hledíte na převodovky, což je v sobotu dobrou motivací, abyste se dostali co nejdále. Pozice na roštu se nerozdávají zadarmo. V sobotu odpoledne musíte podat dobrý výsledek a nám to vyšlo. Myslím, že jsme z našeho balíku dostali to nejlepší.
Problémem byla spousta žmolků z pneumatik (foto: Red Bull)
Jasně, Michael nás nejrychlejším časem porazil, my jsme však získali pole, protože byl penalizován a v neděli pak stejně odstoupil. Monako není vždy tím nejzajímavějším závodem ke sledování, pro nás se však jedná o skutečnou zkoušku.
Závod se hodně opakuje, není si kde odpočinout a musíte dávat pozor, abyste nepodlehli uspokojení. Je třeba se hodně soustředit. Závod byl o kontrole, musíte si dlouhou dobu dávat pozor na pneumatiky.
Bylo by příjemné, kdybych si vybudoval větší náskok a trochu poodjel, děláte si však starosti o to, že byste přetížili pneumatiky. Proto jsem měl Mercedes Nica Rosberga a Ferrari Fernanda Alonsa těsně za sebou, když začalo v posledních několika kolech pršet.
Lídr musí být vždy o něco opatrnější v takové situaci, protože jste to pak vy, kdo vypadá jako idiot. [Do zatáček] přijíždíte jako první a ostatní za vámi se od vás učí.
To, co závod ztížilo, bylo obrovské množství žmolků - kousků gum z pneumatik, které jsou neuvěřitelně kluzké. To znamenalo, že se stopa přes náměstí u kasina velmi brzy v závodě změnila - a já jsem s tím nebyl spokojený, protože to rád projíždím trochu jinak. To je druh věcí, s nimiž se musíte vyrovnávat.
Oslavné salto (foto: Red Bull)
Popírání spekulacíPak jsem slyšel, že lidé spekulovali o tom, že jsem zdržoval Nica, Fernanda a McLaren Lewise Hamiltona, kteří byli za mnou, abych pomohl svému týmovému kolegovi Sebastianovi Vettelovi k zisku pozic (ostatní piloti můžete zdržet, takže když se jim někdo zezadu dostane na dostřel, může týmový kolega získat výhodu, když zajedou do boxů).
To je absolutní nesmysl. Takový přepych si v Monaku zkrátka nemůžete dovolit. Seb se navíc dostal na konec životnosti pneumatik a musel do boxů, protože ostatní začínali být rychlejší. Kdyby mu však vydržely, bojoval by o vítězství.
Kdybychom chtěli něco zkoušet, byl bych ještě šikovnější. Sebovi bych to hodně ulehčil. Pokud bych chtěl, aby pronikl mezi ostatní, mohl jsem zpomalit a pro tým by to bylo ještě lepší. To však nebylo součástí plánu.
Problém při takovém pokusu je totiž to, že byste se sami dostali pod větší tlak ze strany kluků za vámi - v tomto případě Nica a Fernanda. Pak by mohli kluci v boxech pokazit Sebovu zastávku a vše by přišlo vniveč. Takové frajeřinky se vám vždy vymstí, takže se o to zkrátka nepokoušíte.
V bazénu potom skončila většina členů týmu včetně komentátora TV Sky Martina Brundla s mikrofonem i s novým iPhonem v kapse (foto: Red Bull)
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.