BARCELONA - 1. TRÉNINK; V úvodním tréninku před Velkou cenou Španělska, kam většina týmů včetně HRT dovezla nové díly, byl nejrychlejší Fernando Alonso s inovovaným vozem Ferrari F2012.
Týmy Formule 1 se tento rok již potřetí sešli v Barceloně, kde před začátkem sezóny dvakrát testovaly. Okruh stále vypadá dobře, přestože se zde závodí již 21 let (více o něm a o jeho technických parametrech zde).
Důležitý víkend by to měl být zejména pro Ferrari, které zde přivezlo mnoho nových částí včetně výfuků, podlahy (včetně její přední části, tzv. T-tray), difuzoru (foto), nosu a zadního křídla.
Fernando Alonso však tlumil velká očekávání, když uvedl, že se o nic zásadního nejedná (více zde) a nové díly budou přicházet postupně v dalších závodech.
Dopoledne v barvách HRT debutoval domácí jezdec Dani Clos, u Caterhamu Američan Alexander Rossi. Z testovacích pilotů dostali v úvodním tréninků příležitost také Valtteri Bottas (Williams), a Jules Bianchi (Force India). Ze závodních pilotů tedy odpočívali Narain Karthikeyan (HRT), Bruno Senna (Williams), Heikki Kovalainen (Caterham) a Paul di Resta (Force India).
Dopoledne zde panovalo hezké počasí s příjemnými teplotami kolem 22 °C. Jako první na dráhu vyrazili instalovat své vozy Kobajaši s Closem. Ricciardovo Toro Rosso bylo pokryté vizualizačním olejem (flow-vis).
Hamilton se objevil s velkým přídavným zařízením se sadou senzorů na svém monopostu a jako jediný dal instalační okruhy dva. Pro srovnávání výkonnosti jezdil s novým nosem nejdříve Hamilton, poté ho nasadili Buttonovi. Druhý týmový kolega kroužil pro změnu se starší verzí.
McLaren pomocí přídavné tyče na horní straně nosu dle Whitmarshe také testoval výhled z kokpitu budoucího vozu. Nová verze je sice vyšší, ale stále neobsahuje ošklivý schod, jenž je patrný na autech soupeřů.
Kimi před svým měřeným pokusem (foto: Lotus F1 Team)
První měřené kolo si po 20 min, kdy měl asfalt již 28 °C, připsal Glock (1:45,783) a Pic s Marusií (1:31,011 min). Loni zde byl v prvním tréninku nejrychlejší Schumacher - 1:22,960 min.
Hamilton po půl hodině vystoupil z vozu a s polovysvlečenou kombinézou horlivě debatoval se sportovním ředitelem McLarenu Samem Michaelem. Bavili se o svém semaforovém systému v boxech a o tom, zda jsou světla ve správné výšce. Tým v poslední době zpackal několik zastávek a jeho šéf Martin Whitmarsh ve středu uvedl (viz zde), že se na tuto slabinu před evropskou částí zaměřili - nejen na procedurální, ale i personální část.
Räikkönen se ve 35. min v zatáčce č. 10 ocitá mimo trať, poté se zlepšuje na 1:25,717 min. Rychlejší je tou dobou pouze Kobajaši (1:24,912) a Vergne (1:25,367 min).
Senna, který vše pozoruje z boxové zídky, mezitím říká: "Snad naše novinky budou fungovat. Musíme zjistit, kolik toho můžeme získat ve srovnání s ostatními. V testování jsme vypadali konkurenceschopně, takže našim cílem je tento víkend solidní bodový příděl."
Maldonado mezitím s Williamsem FW34 testuje nové výfuky okopírované od McLarenu, Bottas jezdí se starší verzí. Výfuky McLarenu zkouší také Force India, konkrétně Hülkenberg, zatímco Bianchi má starší specifikaci. Obě Ferrari jezdila s novými výfuky, které představili v Mugellu.
Poslední verze výfuků Ferrari (foto: Ch. Malbranque)
V polovině tréninku bylo pořadí následující:1. Kobajaši - 1:24,912 min2. Bottas + 0,2083. Schumacher + 0,2754. Räikkönen + 0,3735. Vergne + 0,4556. Webber + 0,6927. Rosberg + 0,695
Po hodině se na čtvrtou příčku posunul Button - 1:24,996, ale zařadil se až za Alonsa (1:24,754), Vettela (1:24,808) a Kobajašiho (1:24,912 min).
Mercedesu chybí Ross Brawn, kterému není dobře. Schumacher, jenž s ním spolupracoval v podstatě celou svou kariéru v Bennetonu a ve Ferrari, popisuje: "Přirozeně nám chybí. Vzhledem ke své důležitosti s námi bude v kontaktu a bude nás maximálně podporovat. S jeho absencí jsme se museli vyrovnávat občas u Ferrari a budeme to muset zvládnout i tento víkend. Kvůli jeho zkušenostem a poznání to pro nás určitě bude výzvou."
Fungují nové díly McLarenu? "Na to je trochu brzy, protože dráha ještě není pogumovaná, ale výsledky, které jsme získali v Mugellu dobře seděly předpokladům z tunelu, takže se mě zeptejte později během víkendu," odvětil výkonný ředitel Jonathan Neale.
Počty kol ujetých v prvním tréninku
V závěru kroužila většina vozů, většinou zkoušeli větší množství paliva. Z nejrychlejšího času se nakonec v prvním tréninku radoval Alonso s vylepšeným Ferrari, čtyři desetiny ztrácel Vettel s Kobajašim. Příjemně překvapil také Bottas s Williamsem, jenž zajel pátý nejrychlejší kolo.
Přehled maximálních rychlostí: 1. Räikkönen - 318 km/hod; 2. Hülkenberg - 317; 3. Bianchi - 317; 4. Grosjean - 317; 5. Rosberg - 316; 6. Schumacher - 315.
Časy všech pilotů: pdf.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.