BARCELONA - 1. TRÉNINK; V úvodním tréninku před Velkou cenou Španělska, kam většina týmů včetně HRT dovezla nové díly, byl nejrychlejší Fernando Alonso s inovovaným vozem Ferrari F2012.
Týmy Formule 1 se tento rok již potřetí sešli v Barceloně, kde před začátkem sezóny dvakrát testovaly. Okruh stále vypadá dobře, přestože se zde závodí již 21 let (více o něm a o jeho technických parametrech zde).
Důležitý víkend by to měl být zejména pro Ferrari, které zde přivezlo mnoho nových částí včetně výfuků, podlahy (včetně její přední části, tzv. T-tray), difuzoru (foto), nosu a zadního křídla.
Fernando Alonso však tlumil velká očekávání, když uvedl, že se o nic zásadního nejedná (více zde) a nové díly budou přicházet postupně v dalších závodech.
Dopoledne v barvách HRT debutoval domácí jezdec Dani Clos, u Caterhamu Američan Alexander Rossi. Z testovacích pilotů dostali v úvodním tréninků příležitost také Valtteri Bottas (Williams), a Jules Bianchi (Force India). Ze závodních pilotů tedy odpočívali Narain Karthikeyan (HRT), Bruno Senna (Williams), Heikki Kovalainen (Caterham) a Paul di Resta (Force India).
Dopoledne zde panovalo hezké počasí s příjemnými teplotami kolem 22 °C. Jako první na dráhu vyrazili instalovat své vozy Kobajaši s Closem. Ricciardovo Toro Rosso bylo pokryté vizualizačním olejem (flow-vis).
Hamilton se objevil s velkým přídavným zařízením se sadou senzorů na svém monopostu a jako jediný dal instalační okruhy dva. Pro srovnávání výkonnosti jezdil s novým nosem nejdříve Hamilton, poté ho nasadili Buttonovi. Druhý týmový kolega kroužil pro změnu se starší verzí.
McLaren pomocí přídavné tyče na horní straně nosu dle Whitmarshe také testoval výhled z kokpitu budoucího vozu. Nová verze je sice vyšší, ale stále neobsahuje ošklivý schod, jenž je patrný na autech soupeřů.
Kimi před svým měřeným pokusem (foto: Lotus F1 Team)
První měřené kolo si po 20 min, kdy měl asfalt již 28 °C, připsal Glock (1:45,783) a Pic s Marusií (1:31,011 min). Loni zde byl v prvním tréninku nejrychlejší Schumacher - 1:22,960 min.
Hamilton po půl hodině vystoupil z vozu a s polovysvlečenou kombinézou horlivě debatoval se sportovním ředitelem McLarenu Samem Michaelem. Bavili se o svém semaforovém systému v boxech a o tom, zda jsou světla ve správné výšce. Tým v poslední době zpackal několik zastávek a jeho šéf Martin Whitmarsh ve středu uvedl (viz zde), že se na tuto slabinu před evropskou částí zaměřili - nejen na procedurální, ale i personální část.
Räikkönen se ve 35. min v zatáčce č. 10 ocitá mimo trať, poté se zlepšuje na 1:25,717 min. Rychlejší je tou dobou pouze Kobajaši (1:24,912) a Vergne (1:25,367 min).
Senna, který vše pozoruje z boxové zídky, mezitím říká: "Snad naše novinky budou fungovat. Musíme zjistit, kolik toho můžeme získat ve srovnání s ostatními. V testování jsme vypadali konkurenceschopně, takže našim cílem je tento víkend solidní bodový příděl."
Maldonado mezitím s Williamsem FW34 testuje nové výfuky okopírované od McLarenu, Bottas jezdí se starší verzí. Výfuky McLarenu zkouší také Force India, konkrétně Hülkenberg, zatímco Bianchi má starší specifikaci. Obě Ferrari jezdila s novými výfuky, které představili v Mugellu.
Poslední verze výfuků Ferrari (foto: Ch. Malbranque)
V polovině tréninku bylo pořadí následující:1. Kobajaši - 1:24,912 min2. Bottas + 0,2083. Schumacher + 0,2754. Räikkönen + 0,3735. Vergne + 0,4556. Webber + 0,6927. Rosberg + 0,695
Po hodině se na čtvrtou příčku posunul Button - 1:24,996, ale zařadil se až za Alonsa (1:24,754), Vettela (1:24,808) a Kobajašiho (1:24,912 min).
Mercedesu chybí Ross Brawn, kterému není dobře. Schumacher, jenž s ním spolupracoval v podstatě celou svou kariéru v Bennetonu a ve Ferrari, popisuje: "Přirozeně nám chybí. Vzhledem ke své důležitosti s námi bude v kontaktu a bude nás maximálně podporovat. S jeho absencí jsme se museli vyrovnávat občas u Ferrari a budeme to muset zvládnout i tento víkend. Kvůli jeho zkušenostem a poznání to pro nás určitě bude výzvou."
Fungují nové díly McLarenu? "Na to je trochu brzy, protože dráha ještě není pogumovaná, ale výsledky, které jsme získali v Mugellu dobře seděly předpokladům z tunelu, takže se mě zeptejte později během víkendu," odvětil výkonný ředitel Jonathan Neale.
Počty kol ujetých v prvním tréninku
V závěru kroužila většina vozů, většinou zkoušeli větší množství paliva. Z nejrychlejšího času se nakonec v prvním tréninku radoval Alonso s vylepšeným Ferrari, čtyři desetiny ztrácel Vettel s Kobajašim. Příjemně překvapil také Bottas s Williamsem, jenž zajel pátý nejrychlejší kolo.
Přehled maximálních rychlostí: 1. Räikkönen - 318 km/hod; 2. Hülkenberg - 317; 3. Bianchi - 317; 4. Grosjean - 317; 5. Rosberg - 316; 6. Schumacher - 315.
Časy všech pilotů: pdf.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale celkový trénink znovu ovlivnily poklopy kanálů.
Max Verstappen připouští, že boj o titul zůstává otevřený a k obratu je potřeba víc než jen rychlost na trati. Zároveň komentuje překvapivý vývoj situace uvnitř McLarenu.
Charles Leclerc se vyjádřil k nedávnému komentáři Johna Elkanna, který vyzval jezdce Ferrari, aby se více soustředili na závodění a méně mluvili.
Ještě během sezony to vypadalo, že Oscar Piastri má nad týmovým kolegou v McLarenu navrch. Před závěrečnými závody se však situace změnila a iniciativa v boji o úspěch nyní leží na straně Landa Norrise.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane potvrdil, že oznámení jezdecké sestavy pro rok 2026 se odkládá a tým si dává čas na pečlivé vyhodnocení aktuální sezony a přípravu na novou éru Formule 1.
Sezona F1 2025 míří do závěrečné fáze a pozornost se soustředí na dramatický souboj uvnitř McLarenu mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim, zatímco Toto Wolff naznačil, jak vypadají šance Maxe Verstappena na titul.
Šéf týmu Audi pro Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že nadcházející změny pravidel otevřou dveře těm, kdo dokážou nejrychleji přizpůsobit svůj vůz
Po výzvě šéfa Ferrari Johna Elkanna, aby jeho jezdci „více jezdili a méně mluvili“, se Jenson Button na sociálních sítích ozval.