FIA se před letošní sezónou snažila maximálně zamezit využívání výfukových plynů pro tvorbu přítlaku. Některé týmy si přesto stěžují, že McLaren, Sauber či Red Bull zacházejí ve svých výfukových systémech příliš daleko - nad rámec nových pravidel.
Když Red Bull označili zadní křídlo Mercedesu za nelegální, šéf německého týmu Ross Brawn opáčil s tím, že se soupeři jen snaží odvést pozornost od svých výfukových systémů, kterými dále posílá horké plyny do oblasti difuzoru, což podle něj také není v souladu s letošními pravidly.
Během včerejšího rozhovoru se této otázky dotkl i technický ředitel McLarenu, který podle některých zašel ještě dále než Red Bull. Používá tým z Wokingu přes úpravu pravidel i letos loňskou techniku výfukových difuzorů?
"Záleží na tom, co si představujete pod pojmem výfukový difuzor. A navíc, výfukové difuzory nikdy nebyly definovány a tudíž ani zakázány. To je důležité," říká Paddy Lowe.
"Loni jsme využívali výfuky k tomu, abychom podstatně zvýšili aerodynamickou výkonnost, která byla letos dost omezena změnou pravidel týkající se koncovek výfuků a mapování motorů."
Jenson Button s McLarenem MP4-27 v Austrálii (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
"Získávají lidé stále výkonnost z podlahy i za pomocí některých prvků tvorby přítlaku z výfuků? Odpověď je ano. Děláme to tak a myslím si, že většina týmů to provádí ve větším či menším rozsahu.
V tomto směru můžete zvyšovat výkonnost, ale není to zdaleka tak extrémní, jako v roce 2011. Změny v pravidlech proto dosáhly to, co bylo zamýšleno," vysvětluje Lowe.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.