Sepang - Kvalifikaci na Velkou cenu Malajsie vyhrál Lewis Hamilton, dominanci stáje McLaren potvrdil druhým místem Jenson Button, ze třetího místa odstartuje Michael Schumacher
Kvalifikaci na Velkou cenu Malajsi předcházel sobotní trénink, kde jsme si mohli udělat představu o rozložení sil ve startovním poli, největší favority na pole position musíme hledat mezi piloty stájí McLaren a Red Bull. O slovo se přihlásil i nejrychlejší z posledního tréninku Nico Rosberg na Mercedesu.
Do dnešní kvalifikace vstupují dva piloti s penalizací, Räikkönen ztratí pět míst za výměnu převodovky, kterou mu mechanici vyměnili včera večer. Také jeho krajan Kovalainen klesne o stejný počet míst na startovním roštu, jenž se prohřešil v předešlém závodě, když během jízdy za safety carem předjel dva jezdce.
První část kvalifikace: První dvacetiminutovou část kvalifikace, zahájil Charles Pic z týmu Marussia. Začíná boj o postup mezi nejlepších 17, tým HRT se pokusí napravit reputaci z předešlého závodu a jeho cílem je tak kvalifikovat se mezi startující.
Potvrzuje se, že o pole position si to nejspíš rozdají piloti týmů McLaren, Mercedes, Lotus a Red Bull. Oba piloti stáje Mercedes se přetahují o vedení, nejprve to byl Rosberg a posléze Schumacher, který se tak usadil v čele před svým týmovým kolegou a oběma vozy McLaren, kde je tím rychlejším vítěz předešlého závodu Jenson Button. Pátý je Räikkönen a šestý Alonso.
V závěru Q1 se do čela vyhoupl Webber s Red Bulem, který se až doposavad plichtil na dvanáctém místě, jeho stájový kolega Vettel je na desátém místě.
Nepostupující: Vergne, Kovalainen, Petrov, Glock, Pic, De La Rosa a Karthikeyan
Druhá část kvalifikace: Klid ve druhé části kvalifikace přerušují piloti stáje Sauber, Sergio Perez a Kobajaši, kteří jako první vyjeli na dráhu. Oba své vozy by ve finálové části vidělo hned několik týmu, je to především Scuderia Ferrari, které se nepovedla hned úvodní kvalifikace a ani jeden z jejích pilotů nebyl v první desítce. Své ambice na pole position neskrývá Mercedes a McLaren.
Šest minut před koncem je v čele Kimi Räikkönen před Buttonem a Hamiltonem, čtvrtý je Webber následován Vettelem, dále jsou oba vozy Mercedes. I když v závěrečné fázi Q2 vypadaly oba vozy Mercedes na vyřazení. Ve svém posledním kole však dokázali rozdělit duo McLarenů.
Oba své vozy dostal do Q3 tým Lotus, Mercedes, McLaren a Red Bull, doplní je Ferrari Fernanda Alonsa a Sauber Sergia Peréze.
Nepostupující: Maldonado, Massa, Senna, Di Resta, Ricciardo, Hulkenberg a Kobayashi
Třetí část kvalifikace: Kimi Räikkönen je mezi prvními na trati, musíme však připomenout, že Kimiho čeká penalizace, což v podstatě značí, že bojuje o startovní pozici ve třetí řadě.
První rychlá kola naznačila, že by se o pole position strhl boj mezi jezdci McLarenu a Lotusu. Na čele je zatím Hamilton před Buttonem a Räikkönenem. Poté co se na dráhu vydaly vozy Mercedes, je pořadí odlišné Rosberg jde na třetí místo a Schumacher v zápětí na místo druhé.
Poslední letmé kolo: Webbr se zlepšuje a jde na třetí místo, stejný čas zajíždí i Räikkönene. Button postupuje na druhé místo, Vettel je šestý. Pole position získává Lewis Hamilton. První řadu máme celou stříbrnou, obsadili jí piloti McLarenu, třetí je Schumacher, čtvrtý Webber.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.