Na páteční tiskové konferenci se sešli šéfové týmů: Riad Asmat (Caterham), Moniša Kaltenbornová (Sauber), Gerard Lopez (Lotus), Martin Whitmarsh (McLaren), Stefano Domenicali (Ferrari) a Christian Horner (Red Bull).
Riad Asmat v úvodu připustil zklamání z formy Caterhamu v Austrálii, ale uvedl, že problémy se podařilo odstranit a zítra by chtěli postoupit do Q2.
Gerard Lopez, jenž si užívá nejlepší start v roli majitele týmu, na dotaz, zda Kimi Räikkönen od Lotusu také požadoval akcie jako při jednáních s Williamsem, odpověděl, že to je nesmysl a dodal: "Nikdy bychom si nikoho nenajali za akcie týmu... udělat z něj spolumajitele týmu, to by byl špatný způsob zacházení s piloty."
Jenson Button v Austrálii zaujal tím, že dokázal velmi rychle dostat do formy pneumatiky a po startu i po restartu dokázal hned všem ujet. Podle Martina Whitmarshe to není žádnou specialitou McLarenu: "Nejedná se samozřejmě o žádný důležitý úkaz. Očividně záleží, jak jste na tom s teplotou pneumatik, ale oba závodní piloti své pneumatiky přiměli fungovat docela rychle."
Co je nového u Ferrari? "Nemyslím si, že by se něco změnilo, abych byl upřímný... podařilo se nám identifikovat problémy na voze a doma pracujeme na řešení. Momentálně potřebujeme co nejlépe odvést svou práci na dráze, toť vše," řekl Domenicali.
"Samozřejmě jsem z výkonnosti vozu zklamaný, o tom není pochyb. Ale na druhé straně se musím ujistit, že v továrně usilovně pokračujeme ve vývoji vozu, protože po minulém víkendu víme, jaké jsou problémy s vozem," pokračoval šéf Scuderie.
Pomohlo nové šasi vyřešit problémy, které měl Massa v Melbourne? "Dnes jsme absolvovali program s určitými změnami na voze, abychom si ověřili různé konfigurace, a zítra budeme mít, řekněme tomu lepší balík, protože momentálně je pro něj podle mě důležité cítit kolem sebe důvěru. Je to důležité nejen pro něj, protože pod velkým tlakem je celý tým, takže takový je náš status o dnešku," pokračoval Domenicali, jenž velký rozdíl v odpoledních časech mezi Brazilcem a Fernandem Alonsem vysvětloval odlišnými programy.
Šéf Ferrari Stefano Domenicali je po dalším špatném začátku sezóny pod velkým tlakem(foto: Scuderia Ferrari)
Christian Horner stále nešetří námitkami vůči zadnímu křídlu Mercedesu a v průběhu dnes se snažil opět sejít s Charliem Whitingem: "Ještě to není z našeho pohledu zřejmě vyřešeno. Nejsem jediný, který by v tom měl mít jasno, jsou tady i další pánové: pokud to je něco, co je přijímáno jako chytrá interpretace, klobouk dolu před Mercedesem. Není to ale něco, o čem jste přesvědčeni, že nesmí projít? To je podle mě tou nejdůležitější věcí, kterou je třeba vyřešit, a bylo pěkné v tom mít po tomto víkendu jasno."
Šéfovi Red Bull se příčí i představa o tom, že by FIA měla dohlížet na dodržování Dohody o omezení zdrojů (RRA): "Podle nás by to byla špatná cesta. Celým srdcem věříme v řízení nákladů v F1 a ne v lehkovážné utrácení, ale myslíme si, že existují lepší způsoby, jak to dělat." A přidal i některé argumenty: "V RRA jsou některé omezené oblasti a jiné neomezené. Jak to k čertu, že KERS není omezený, převodovka není omezená?"
Chvilka ticha nastala po dotazu Ralfa Bacha z R&B, který chtěl po všech, aby komentovali potenciální střet zájmu Rosse Brawna jakožto šéfa Technické pracovní skupiny při vývoji kontroverzního zadního křídla s F-kanálem. Podle něj porušil gentlemanskou dohodu. Domenicali si vyžádal zásah tiskového mluvčího, načež Martin Whitmarsh taktně požádal o další dotaz.
Přepis celé tiskové konference v originále najdete zde.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.