SEPANG - 2. TRÉNINK; Také odpoledne se v Sepangu obešlo bez deště, výborných podmínek na dráze využil nejlépe opět Lewis Hamilton, tentokrát mu byl nejblíže Michael Schumacher s 0,361sec ztrátou.
Většina pilotů zahajovala odpolední trénink na tvrdších pneumatikách, přičemž si stěžovala na mnohem menší přilnavost než dopoledne. Středně-tvrdou směs nasadil po 20 min jako první Mark Webber. Všichni se snažili ujet co nejvíce kilometrů, aby zjistily, jak dlouho zde pneumatiky vydrží po natankování vyššího množství paliva.
Ferrari jezdilo s maximálním nastavením odklonu kol, možná se tím snaží řešit nestabilitu při brzdění či potíže s předním nastavením. Na pneumatikách šlo vidět, že sbírají gumu nejen na 2 - 3 cm vnějšího okraje, ale až na 10 cm. Během tréninku však dokázali vylepšit nastavení a ke konci dojížděl Alonso na pneumatikách v perfektním stavu.
Španěl zkoušel nové přední křídlo s pěti průřezy. Jeho bočnice však nebyly ani zdaleka tak agresivní jako ty u Red Bullu či McLarenu. V této oblasti v nadcházejících závodech zřejmě uvidíme ještě dost změn. Podle španělského deníku Marca přiveze Scuderia nové šasi s novými bočnicemi a výfuky již do Bahrajnu.
Chladicí otvory McLarenu po stranách kokpitu (foto: McLaren)
Velmi dobrou rychlost prokazuje i Lotus, u něhož se mnozí obávají, že neudrží tempo vývoje se špičkovými týmy. Šéf provozu na dráze Alan Permane však uvedl, že loni po slibném začátku odpadli kvůli výfukům směřovaným dopředu - proto nemohli těžit z rozvoje výfukových difuzorů. Letos by však tento problém neměl nastat.
"Nevidím důvod, proč bychom neudrželi tempo vývoje. Vím, že ostatní kluci mají obrovské zdroje, ale my nejsme žádní žabaři. Možná nejsme tak velcí jako oni, přesto však dokážeme díly produkovat rychle. Máme několik nových věcí pro Malajsii a obrovský balík vylepšení pro Čínu. Stále budeme nasazovat něco nového," prozrazuje Permane.
Kimi Räikkönen ani odpoledne nebyl spokojený s ovladatelností svého vozu, stěžoval si na nedotáčivost. Tým zkoušel upravený posilovač řízení a také mu vyměnil zkrutný stabilizátor. Na Lotusu E20 se v průběhu tréninku v garáži usilovně pracovalo.
Räikkönen vyráží na čerstvé sadě tvrdých pneumatik (foto: Lotus F1 Team)
Red Bull v Malajsii lehce upravil své bočnice. Dopoledne prováděli měření kolem koncovky výfuků a snažili se zjistit, kam až horké plyny zasahují. Drobné změny provedli také na zadních brzdových kanálcích.
O víkendu se budou snažit dokázat, že náskok McLarenu v Austrálii byl jednorázovou záležitostí. Vettel nebyl moc spokojený se svým vozem, resp. s jeho vyvážením: "Pneumatiky se smýkají po celé dráze, vyvážení je bída," hlásil do rádia.
Webber se po delší jízdě vrátil s dost rozedřenými pneumatikami. Red Bull mu vyměnil přední i zadní zkrutné stabilizátory a upravil také světlo výšku - tolik mechanických úprav na voze najednou jsme u Red Bull neviděli už pár let.
Smůlu měl Kamuj Kobajaši, jenž kvůli opravě převodovky strávil většinu času v garáži, na trať se znovu dostal až 15 min před koncem tréninku. Do sprchy vyrazil o 15 min dříve Heikki Kovalainen kvůli blíže nespecifikovanému technickému problému.
Potěšitelné je zlepšení HRT, které by po takovém výkonu vyhovělo kvalifikačnímu pravidlu 107 %, může tedy reálně pomýšlet na účast ve své letošní první velké ceně.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za oba páteční tréninky celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Vergne - 313 km/hod; 2. Rosberg - 312; 3. Ricciardo - 309; 4. Grosjean - 309; 5. Hülkenberg - 309; 6. Kovalainen - 309.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.