SEPANG - 2. TRÉNINK; Také odpoledne se v Sepangu obešlo bez deště, výborných podmínek na dráze využil nejlépe opět Lewis Hamilton, tentokrát mu byl nejblíže Michael Schumacher s 0,361sec ztrátou.
Většina pilotů zahajovala odpolední trénink na tvrdších pneumatikách, přičemž si stěžovala na mnohem menší přilnavost než dopoledne. Středně-tvrdou směs nasadil po 20 min jako první Mark Webber. Všichni se snažili ujet co nejvíce kilometrů, aby zjistily, jak dlouho zde pneumatiky vydrží po natankování vyššího množství paliva.
Ferrari jezdilo s maximálním nastavením odklonu kol, možná se tím snaží řešit nestabilitu při brzdění či potíže s předním nastavením. Na pneumatikách šlo vidět, že sbírají gumu nejen na 2 - 3 cm vnějšího okraje, ale až na 10 cm. Během tréninku však dokázali vylepšit nastavení a ke konci dojížděl Alonso na pneumatikách v perfektním stavu.
Španěl zkoušel nové přední křídlo s pěti průřezy. Jeho bočnice však nebyly ani zdaleka tak agresivní jako ty u Red Bullu či McLarenu. V této oblasti v nadcházejících závodech zřejmě uvidíme ještě dost změn. Podle španělského deníku Marca přiveze Scuderia nové šasi s novými bočnicemi a výfuky již do Bahrajnu.
Chladicí otvory McLarenu po stranách kokpitu (foto: McLaren)
Velmi dobrou rychlost prokazuje i Lotus, u něhož se mnozí obávají, že neudrží tempo vývoje se špičkovými týmy. Šéf provozu na dráze Alan Permane však uvedl, že loni po slibném začátku odpadli kvůli výfukům směřovaným dopředu - proto nemohli těžit z rozvoje výfukových difuzorů. Letos by však tento problém neměl nastat.
"Nevidím důvod, proč bychom neudrželi tempo vývoje. Vím, že ostatní kluci mají obrovské zdroje, ale my nejsme žádní žabaři. Možná nejsme tak velcí jako oni, přesto však dokážeme díly produkovat rychle. Máme několik nových věcí pro Malajsii a obrovský balík vylepšení pro Čínu. Stále budeme nasazovat něco nového," prozrazuje Permane.
Kimi Räikkönen ani odpoledne nebyl spokojený s ovladatelností svého vozu, stěžoval si na nedotáčivost. Tým zkoušel upravený posilovač řízení a také mu vyměnil zkrutný stabilizátor. Na Lotusu E20 se v průběhu tréninku v garáži usilovně pracovalo.
Räikkönen vyráží na čerstvé sadě tvrdých pneumatik (foto: Lotus F1 Team)
Red Bull v Malajsii lehce upravil své bočnice. Dopoledne prováděli měření kolem koncovky výfuků a snažili se zjistit, kam až horké plyny zasahují. Drobné změny provedli také na zadních brzdových kanálcích.
O víkendu se budou snažit dokázat, že náskok McLarenu v Austrálii byl jednorázovou záležitostí. Vettel nebyl moc spokojený se svým vozem, resp. s jeho vyvážením: "Pneumatiky se smýkají po celé dráze, vyvážení je bída," hlásil do rádia.
Webber se po delší jízdě vrátil s dost rozedřenými pneumatikami. Red Bull mu vyměnil přední i zadní zkrutné stabilizátory a upravil také světlo výšku - tolik mechanických úprav na voze najednou jsme u Red Bull neviděli už pár let.
Smůlu měl Kamuj Kobajaši, jenž kvůli opravě převodovky strávil většinu času v garáži, na trať se znovu dostal až 15 min před koncem tréninku. Do sprchy vyrazil o 15 min dříve Heikki Kovalainen kvůli blíže nespecifikovanému technickému problému.
Potěšitelné je zlepšení HRT, které by po takovém výkonu vyhovělo kvalifikačnímu pravidlu 107 %, může tedy reálně pomýšlet na účast ve své letošní první velké ceně.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za oba páteční tréninky celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Vergne - 313 km/hod; 2. Rosberg - 312; 3. Ricciardo - 309; 4. Grosjean - 309; 5. Hülkenberg - 309; 6. Kovalainen - 309.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.