Techničtí ředitelé jednotlivých týmů Formule 1 očekávají před startem v Melbourne rozpory o podobu nových výfuků, které jsou pro letošní sezonu předepsány.
I když FIA dala jasně na jevo, že letos nebude tolerovat žádné využívání expanzivních plynů pro zvýšení úrovně přítlaku, tak některé týmy se stále snaží dostat na hranu a zjistit, co by bylo možné. Umístění i sklon nových periskopových výfuků je určen pravidly, ale některé týmy se stále snaží nasměrovat horké plyny z výfukového potrubí do určitých částí svého vozu.
FIA přitom striktně řekla, že nebude tolerovat žádné využití horkých plynů ke zlepšení aerodynamiky. I přesto, že FIA se tváří docela přísně, někteří šéfové týmů věří, že nás čekají ještě debaty o legálnosti různých řešení. Zástupce FIA, Charlie Whiting, konce zavítal do Jerezu, aby se sám o legálnosti nových vozů přesvědčil. "FIA docela rozumně definovala, co bude tolerovat a co již ne," říká k problému technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey.
"Něchtějí vidět něco, co by připomínalo kanál, který by vedl plyny od výfuků nebo plně uzavřené kanálky, když plyny z těchto kanálků by pak byly používány kdekoliv na autě. Na autě máme navíc různé zóny, ve kterých nesmí být žádné úpravy karoserie. Abyste vyhovovali těmto předpisům, pak nezbývá moc místa pro polemizování. Ale vždy je šance, že někdo přijde s něčím, co je přesně na hraně a bude to předmětem interpretace."
Technický ředitel Lotusu, James Allison, před začátkem testů v Jerezu pro Autosport řekl, že zde byly určité diskuze mezi týmy a FIA ohledně výkladu nových Technických směrnic, které byly vydány minulý měsíc.
"Myslím, že formulace technických směrnic mluví o tom, že využívání a přesměrovávání výfukových plynů nebude hlavně z aerodynamických důvodů povoleno. Pravidlo samotné určuje, jak velké musí být výfuky, kde se mají napojovat a v jakém úhlu mají být vyústěny.
Pak ale směrnice říká, že můžete být v rámci pravidel, ale pokud bude váš koncept považován za uspokojivý, ale i tak bude primárně určen pro generaci přítlaku, tak se na to FIA může podívat. Myslím, že tu budou určité diskuze ohledně toho, kde je ta hranice prijatelného."
Williams FW34 s novými výfuky (foto: Williams F1 Team)
Ostatní šéfové týmů jsou více přesvědčeni, že ví, kde jsou limity. Když se Autosport na problém zeptal šéfdesignera Ferrari, Nicolase Tombazise, odpověděl: "Už jsme si vyměnili poměrně dost korespondence [s FIA] a myslím, že je docela jasné, co je povoleno. Věřím tomu, že co máme my, je plně legální."
Technický ředitel Scuderie Toro Rosso, Giorgio Ascanelli, dodává: "Charlie nechce žádné ovlivňování aerodynamiky výfuky. FIA to neakceptuje. Je zde technická směrnice, která limituje množství energie, které můžete směrovat, a já si myslím, že je to správně."
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.