Techničtí ředitelé jednotlivých týmů Formule 1 očekávají před startem v Melbourne rozpory o podobu nových výfuků, které jsou pro letošní sezonu předepsány.
I když FIA dala jasně na jevo, že letos nebude tolerovat žádné využívání expanzivních plynů pro zvýšení úrovně přítlaku, tak některé týmy se stále snaží dostat na hranu a zjistit, co by bylo možné. Umístění i sklon nových periskopových výfuků je určen pravidly, ale některé týmy se stále snaží nasměrovat horké plyny z výfukového potrubí do určitých částí svého vozu.
FIA přitom striktně řekla, že nebude tolerovat žádné využití horkých plynů ke zlepšení aerodynamiky. I přesto, že FIA se tváří docela přísně, někteří šéfové týmů věří, že nás čekají ještě debaty o legálnosti různých řešení. Zástupce FIA, Charlie Whiting, konce zavítal do Jerezu, aby se sám o legálnosti nových vozů přesvědčil. "FIA docela rozumně definovala, co bude tolerovat a co již ne," říká k problému technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey.
"Něchtějí vidět něco, co by připomínalo kanál, který by vedl plyny od výfuků nebo plně uzavřené kanálky, když plyny z těchto kanálků by pak byly používány kdekoliv na autě. Na autě máme navíc různé zóny, ve kterých nesmí být žádné úpravy karoserie. Abyste vyhovovali těmto předpisům, pak nezbývá moc místa pro polemizování. Ale vždy je šance, že někdo přijde s něčím, co je přesně na hraně a bude to předmětem interpretace."
Technický ředitel Lotusu, James Allison, před začátkem testů v Jerezu pro Autosport řekl, že zde byly určité diskuze mezi týmy a FIA ohledně výkladu nových Technických směrnic, které byly vydány minulý měsíc.
"Myslím, že formulace technických směrnic mluví o tom, že využívání a přesměrovávání výfukových plynů nebude hlavně z aerodynamických důvodů povoleno. Pravidlo samotné určuje, jak velké musí být výfuky, kde se mají napojovat a v jakém úhlu mají být vyústěny.
Pak ale směrnice říká, že můžete být v rámci pravidel, ale pokud bude váš koncept považován za uspokojivý, ale i tak bude primárně určen pro generaci přítlaku, tak se na to FIA může podívat. Myslím, že tu budou určité diskuze ohledně toho, kde je ta hranice prijatelného."
Williams FW34 s novými výfuky (foto: Williams F1 Team)
Ostatní šéfové týmů jsou více přesvědčeni, že ví, kde jsou limity. Když se Autosport na problém zeptal šéfdesignera Ferrari, Nicolase Tombazise, odpověděl: "Už jsme si vyměnili poměrně dost korespondence [s FIA] a myslím, že je docela jasné, co je povoleno. Věřím tomu, že co máme my, je plně legální."
Technický ředitel Scuderie Toro Rosso, Giorgio Ascanelli, dodává: "Charlie nechce žádné ovlivňování aerodynamiky výfuky. FIA to neakceptuje. Je zde technická směrnice, která limituje množství energie, které můžete směrovat, a já si myslím, že je to správně."
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.