Techničtí ředitelé jednotlivých týmů Formule 1 očekávají před startem v Melbourne rozpory o podobu nových výfuků, které jsou pro letošní sezonu předepsány.
I když FIA dala jasně na jevo, že letos nebude tolerovat žádné využívání expanzivních plynů pro zvýšení úrovně přítlaku, tak některé týmy se stále snaží dostat na hranu a zjistit, co by bylo možné. Umístění i sklon nových periskopových výfuků je určen pravidly, ale některé týmy se stále snaží nasměrovat horké plyny z výfukového potrubí do určitých částí svého vozu.
FIA přitom striktně řekla, že nebude tolerovat žádné využití horkých plynů ke zlepšení aerodynamiky. I přesto, že FIA se tváří docela přísně, někteří šéfové týmů věří, že nás čekají ještě debaty o legálnosti různých řešení. Zástupce FIA, Charlie Whiting, konce zavítal do Jerezu, aby se sám o legálnosti nových vozů přesvědčil. "FIA docela rozumně definovala, co bude tolerovat a co již ne," říká k problému technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey.
"Něchtějí vidět něco, co by připomínalo kanál, který by vedl plyny od výfuků nebo plně uzavřené kanálky, když plyny z těchto kanálků by pak byly používány kdekoliv na autě. Na autě máme navíc různé zóny, ve kterých nesmí být žádné úpravy karoserie. Abyste vyhovovali těmto předpisům, pak nezbývá moc místa pro polemizování. Ale vždy je šance, že někdo přijde s něčím, co je přesně na hraně a bude to předmětem interpretace."
Technický ředitel Lotusu, James Allison, před začátkem testů v Jerezu pro Autosport řekl, že zde byly určité diskuze mezi týmy a FIA ohledně výkladu nových Technických směrnic, které byly vydány minulý měsíc.
"Myslím, že formulace technických směrnic mluví o tom, že využívání a přesměrovávání výfukových plynů nebude hlavně z aerodynamických důvodů povoleno. Pravidlo samotné určuje, jak velké musí být výfuky, kde se mají napojovat a v jakém úhlu mají být vyústěny.
Pak ale směrnice říká, že můžete být v rámci pravidel, ale pokud bude váš koncept považován za uspokojivý, ale i tak bude primárně určen pro generaci přítlaku, tak se na to FIA může podívat. Myslím, že tu budou určité diskuze ohledně toho, kde je ta hranice prijatelného."
Williams FW34 s novými výfuky (foto: Williams F1 Team)
Ostatní šéfové týmů jsou více přesvědčeni, že ví, kde jsou limity. Když se Autosport na problém zeptal šéfdesignera Ferrari, Nicolase Tombazise, odpověděl: "Už jsme si vyměnili poměrně dost korespondence [s FIA] a myslím, že je docela jasné, co je povoleno. Věřím tomu, že co máme my, je plně legální."
Technický ředitel Scuderie Toro Rosso, Giorgio Ascanelli, dodává: "Charlie nechce žádné ovlivňování aerodynamiky výfuky. FIA to neakceptuje. Je zde technická směrnice, která limituje množství energie, které můžete směrovat, a já si myslím, že je to správně."
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.