Techničtí ředitelé jednotlivých týmů Formule 1 očekávají před startem v Melbourne rozpory o podobu nových výfuků, které jsou pro letošní sezonu předepsány.
I když FIA dala jasně na jevo, že letos nebude tolerovat žádné využívání expanzivních plynů pro zvýšení úrovně přítlaku, tak některé týmy se stále snaží dostat na hranu a zjistit, co by bylo možné. Umístění i sklon nových periskopových výfuků je určen pravidly, ale některé týmy se stále snaží nasměrovat horké plyny z výfukového potrubí do určitých částí svého vozu.
FIA přitom striktně řekla, že nebude tolerovat žádné využití horkých plynů ke zlepšení aerodynamiky. I přesto, že FIA se tváří docela přísně, někteří šéfové týmů věří, že nás čekají ještě debaty o legálnosti různých řešení. Zástupce FIA, Charlie Whiting, konce zavítal do Jerezu, aby se sám o legálnosti nových vozů přesvědčil. "FIA docela rozumně definovala, co bude tolerovat a co již ne," říká k problému technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey.
"Něchtějí vidět něco, co by připomínalo kanál, který by vedl plyny od výfuků nebo plně uzavřené kanálky, když plyny z těchto kanálků by pak byly používány kdekoliv na autě. Na autě máme navíc různé zóny, ve kterých nesmí být žádné úpravy karoserie. Abyste vyhovovali těmto předpisům, pak nezbývá moc místa pro polemizování. Ale vždy je šance, že někdo přijde s něčím, co je přesně na hraně a bude to předmětem interpretace."
Technický ředitel Lotusu, James Allison, před začátkem testů v Jerezu pro Autosport řekl, že zde byly určité diskuze mezi týmy a FIA ohledně výkladu nových Technických směrnic, které byly vydány minulý měsíc.
"Myslím, že formulace technických směrnic mluví o tom, že využívání a přesměrovávání výfukových plynů nebude hlavně z aerodynamických důvodů povoleno. Pravidlo samotné určuje, jak velké musí být výfuky, kde se mají napojovat a v jakém úhlu mají být vyústěny.
Pak ale směrnice říká, že můžete být v rámci pravidel, ale pokud bude váš koncept považován za uspokojivý, ale i tak bude primárně určen pro generaci přítlaku, tak se na to FIA může podívat. Myslím, že tu budou určité diskuze ohledně toho, kde je ta hranice prijatelného."
Williams FW34 s novými výfuky (foto: Williams F1 Team)
Ostatní šéfové týmů jsou více přesvědčeni, že ví, kde jsou limity. Když se Autosport na problém zeptal šéfdesignera Ferrari, Nicolase Tombazise, odpověděl: "Už jsme si vyměnili poměrně dost korespondence [s FIA] a myslím, že je docela jasné, co je povoleno. Věřím tomu, že co máme my, je plně legální."
Technický ředitel Scuderie Toro Rosso, Giorgio Ascanelli, dodává: "Charlie nechce žádné ovlivňování aerodynamiky výfuky. FIA to neakceptuje. Je zde technická směrnice, která limituje množství energie, které můžete směrovat, a já si myslím, že je to správně."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.