Ferrari letos dostává vysokými očekáváními pod obrovský tlak. Cokoliv krom vítězství bude zklamání. Stefano Domenicali ale během relaxace v Dolomitech upozorňuje, že je zbytečné se před jejím začátkem stresovat. Prozrazuje zajímavosti ohledně situace uvnitř Ferrari, letošního monopostu a novinek, které se objevují - včetně systému Renaultu pro stabilizaci světlé výšky při brzdění.
Scuderia své nové auto oficiálně představí 3. února v Maranellu, poprvé si jej na okruhu Fiorano soukromě otestuje ještě týž den, popřípadě v sobotu 4. února. Před sezónou jsou očekávání vysoká, podle Domenicaliho se však k ní budou snažit přistoupit v klidu a s rozvahou.
"Být před novou sezónou úzkostlivým, to nepomáhá. Pociťovat stres je zbytečné. Víme, že sezóna bude důležitá a choulostivá z mnoha pohledů, to však ke sportu patří a tento druh situace je součástí prostředí, v němž Ferrari funguje, jsme stále pod tlakem." cituje Domenicaliho.
"Vysoká očekávání jsou součástí našeho dědictví, samozřejmě je máme a musíme je zvládnout tím nejlepším možným způsobem. Emocionální stránka je důležitá, obzvlášť u týmu, jako je ten náš, takže můj přistup je nyní stejný jako vždy: být v klidu, uvolněný a odhodlaný - bez toho, aniž bych motivaci ztratil, pokud by se věci na začátku nezlepšily, či bez přílišného nadšení, pokud by se nám start vydařil.
Náš cíl je celkem jasný. Letošní auto bude ve srovnání s minulostí zlomové. Bude to odlišné auto, s novými koncepty, které jsme u dřívějších vozů nezkoušeli. Spoustu úsilí věnujeme maximalizaci výkonnosti všech oddělení.
Musíme se zlepšit, tak jako vždycky. Všechno musí být perfektní a na hraně, pokud máme vyhrávat. Lidé musí být ve vztazích co nejpřizpůsobivější. Přicházejí k nám noví lidé s novými myšlenkami. Čerstvý vzduch.
Neztrácíme přitom ale pozitivní hodnoty, které v týmu máme. Musíme pracovat, abychom se ujistili, že je vše plně integrováno. Strukturu už máme. Všichni inženýři vědí, že musí dobře pracovat, není však dobré je dostávat pod tlak, to je zbytečné," pokračuje šéf rudého závodního týmu.
Stefano Domenicali se snaží před sezónou navzdory vysokým očekáváním zachovat klid(foto: Scuderia Ferrari)
O loňské velké posile - Patovi Fryovi z McLarenu řekl: "Nikdy jsme to neměli perfektně načasované. Převzal práci uprostřed minulého roku. V posledních měsících došlo k podstatným změnám, organizace se vyvíjí každý dne, nehledáme však výmluvy."
Domenicali vyjádřil také spokojenost s Fernandem Alonsem: "Fernando v týmu dobře integrovaný. Tlačí sám sebe k limitu. Podepsal s námi dlouhodobou smlouvu a to leccos ukazuje. Je chlapem, který tlačí všechny na hranu. Tráví v Maranellu více času, než kdokoliv jiný. S něčím takovým jsem se během svých 20 let u Ferrari nesetkal.
Pro Felipeho [Massu] to bude důležitý rok, očekáváme od něj hodně. Sám toho od sebe očekává hodně. Ví, že tato sena bude s ohledem na jeho budoucnost klíčovou. Udělá vše, co bude moci, aby týmu pomohl. Vím, že může odvést dobrou práci a že má potenciál - a Felipe podává lepší výkony pod tlakem."
O Robertovi Kubicovi hovoří opatrně: "Robert je skvělým pilotem, utrpěl však velmi vážná zranění a pracuje na tom, aby se dostal zpět do normálního života. Musíme si počkat. Takový druh zranění vyžaduje dlouhý čas na zotavení."
Šéf Ferrari odmítá, že by předčasně podepsali s Berniem Ecclestonem Concordskou dohodu: "To není pravda. O obnovení Concordské dohody budeme jednat v několika příštích měsících. Nemáme žádné nabídky či návrhy. V nadcházejících dnech o tom začneme hovořit, budeme však muset prodiskutovat mnoho záležitostí."
Ferrari podalo FOTA výpověď a na jejich rozhodnutí odejít se nic nemění: "Ferrari bylo vždy ve své důvěře vůči FOTA proaktivní. Nedosáhlo toho, co bylo důležité. Ohledně Dohody o omezení zdrojů se nedošlo k žádným závěrům. Je důležité mít sadu pravidel a dodržovat to, co bylo odsouhlaseno. Pracujeme na tom, abychom viděli, co můžeme udělat.
Jedná se o fundamentální prvek budoucí F1. Není k tomu nic nového. RRA stále platí. První dohoda platí do konce roku 2012 a ta druhá, odsouhlasená v Singapuru 2010, platí do konce roku 2017. To nás zavazuje, podmínky však musí být respektovány a my musíme najít řešení problému, jak ověřovat utrácení."
K obavám souvisejícím s Velkou cenou Bahrajnu řekl, že je třeba spoléhat na kompetentní orgány: "Musíme jim důvěřovat. Počkáme a uvidíme. Budeme spoléhat na orgány, které za to nesou zodpovědnost. Budeme to monitorovat."
Fernando Alonso při prudkém brzdění v Brazílii (foto: Scuderia Ferrari)
O vývoji nového motoru pro rok 2014 Domenicali prozradil: "Snažíme se i v tomto směru. Času moc nezbývá. Doufáme, že náš první motor nastartujeme do léta. Investice, jako například do nových dynamometrů, nás stojí hodně peněz. Luca Marmorini se hodně soustředí na vývoj toho projektu.
Pro mě je také velmi důležitý zvuk. Víme, že zvuk je pro fanoušky F1 důležitý a že chtějí cítit ty vibrace, takže to není jen o technických věcech, ale také o vášni a atmosféře."
V poslední době se hovoří o různých technických inovacích (např. pasivní F-kanál v předním křídle Mercedesu): "Dodnes, pokud vím, se neobjevily žádné novinky. Ptal jsem se na to několikrát svých inženýrů, zda si jsou jistí, že jsou v porozumění pravidel tak agresivní, jak jen to je možné. Budeme si muset počkat a uvidíme. Opravdu to do začátku testování nezjistíte. Pochytíte nějaké nápady, ale více budete skutečně vědět až při kvalifikaci v Melbourne."
Ohledně systému Lotusu pro stabilizaci světlé výšky při brzdění u Renaultu bude požadovat vyjádření FIA, podobný systém již údajně mají také: "To, o čem hovoříte, se týká spíše stability při brzdění. Je to systém, o kterém vím, že se mezi FIA a týmy psalo. Čekáme na finální potvrzení toho, zda tento druh zařízení bude či nebude přípustný. Ale určitě zkoumáme, zda přispívá k výkonnosti. Musíme si však počkat na reakci FIA na tyto systémy."
Yuki Tsunoda zaznamenal v Rakousku svůj nejhorší závod, kdy ho výrazně zpomalila degradace pneumatik a nedokázal najít příčinu propadu. Tým Red Bull i Christian Horner varují, že je potřeba rychle situaci řešit kvůli velkému rozdílu v tempu oproti Verstappenovi.
Ačkoliv má Max Verstappen platný kontrakt s Red Bullem až do roku 2028, jeho jméno se v souvislosti s Mercedesem objevuje stále častěji. Opakované náznaky i zákulisní debaty znovu rozdmýchaly otázku, zda by čtyřnásobný šampion mohl změnit barvy dříve, než by kdokoli čekal.
Lewis Hamilton usiluje o rekordní osmý titul mistra světa. Podle Bernieho Ecclestona však nemá v letošní sezóně příliš velké šance.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.