Ferrari letos dostává vysokými očekáváními pod obrovský tlak. Cokoliv krom vítězství bude zklamání. Stefano Domenicali ale během relaxace v Dolomitech upozorňuje, že je zbytečné se před jejím začátkem stresovat. Prozrazuje zajímavosti ohledně situace uvnitř Ferrari, letošního monopostu a novinek, které se objevují - včetně systému Renaultu pro stabilizaci světlé výšky při brzdění.
Scuderia své nové auto oficiálně představí 3. února v Maranellu, poprvé si jej na okruhu Fiorano soukromě otestuje ještě týž den, popřípadě v sobotu 4. února. Před sezónou jsou očekávání vysoká, podle Domenicaliho se však k ní budou snažit přistoupit v klidu a s rozvahou.
"Být před novou sezónou úzkostlivým, to nepomáhá. Pociťovat stres je zbytečné. Víme, že sezóna bude důležitá a choulostivá z mnoha pohledů, to však ke sportu patří a tento druh situace je součástí prostředí, v němž Ferrari funguje, jsme stále pod tlakem." cituje Domenicaliho.
"Vysoká očekávání jsou součástí našeho dědictví, samozřejmě je máme a musíme je zvládnout tím nejlepším možným způsobem. Emocionální stránka je důležitá, obzvlášť u týmu, jako je ten náš, takže můj přistup je nyní stejný jako vždy: být v klidu, uvolněný a odhodlaný - bez toho, aniž bych motivaci ztratil, pokud by se věci na začátku nezlepšily, či bez přílišného nadšení, pokud by se nám start vydařil.
Náš cíl je celkem jasný. Letošní auto bude ve srovnání s minulostí zlomové. Bude to odlišné auto, s novými koncepty, které jsme u dřívějších vozů nezkoušeli. Spoustu úsilí věnujeme maximalizaci výkonnosti všech oddělení.
Musíme se zlepšit, tak jako vždycky. Všechno musí být perfektní a na hraně, pokud máme vyhrávat. Lidé musí být ve vztazích co nejpřizpůsobivější. Přicházejí k nám noví lidé s novými myšlenkami. Čerstvý vzduch.
Neztrácíme přitom ale pozitivní hodnoty, které v týmu máme. Musíme pracovat, abychom se ujistili, že je vše plně integrováno. Strukturu už máme. Všichni inženýři vědí, že musí dobře pracovat, není však dobré je dostávat pod tlak, to je zbytečné," pokračuje šéf rudého závodního týmu.
Stefano Domenicali se snaží před sezónou navzdory vysokým očekáváním zachovat klid(foto: Scuderia Ferrari)
O loňské velké posile - Patovi Fryovi z McLarenu řekl: "Nikdy jsme to neměli perfektně načasované. Převzal práci uprostřed minulého roku. V posledních měsících došlo k podstatným změnám, organizace se vyvíjí každý dne, nehledáme však výmluvy."
Domenicali vyjádřil také spokojenost s Fernandem Alonsem: "Fernando v týmu dobře integrovaný. Tlačí sám sebe k limitu. Podepsal s námi dlouhodobou smlouvu a to leccos ukazuje. Je chlapem, který tlačí všechny na hranu. Tráví v Maranellu více času, než kdokoliv jiný. S něčím takovým jsem se během svých 20 let u Ferrari nesetkal.
Pro Felipeho [Massu] to bude důležitý rok, očekáváme od něj hodně. Sám toho od sebe očekává hodně. Ví, že tato sena bude s ohledem na jeho budoucnost klíčovou. Udělá vše, co bude moci, aby týmu pomohl. Vím, že může odvést dobrou práci a že má potenciál - a Felipe podává lepší výkony pod tlakem."
O Robertovi Kubicovi hovoří opatrně: "Robert je skvělým pilotem, utrpěl však velmi vážná zranění a pracuje na tom, aby se dostal zpět do normálního života. Musíme si počkat. Takový druh zranění vyžaduje dlouhý čas na zotavení."
Šéf Ferrari odmítá, že by předčasně podepsali s Berniem Ecclestonem Concordskou dohodu: "To není pravda. O obnovení Concordské dohody budeme jednat v několika příštích měsících. Nemáme žádné nabídky či návrhy. V nadcházejících dnech o tom začneme hovořit, budeme však muset prodiskutovat mnoho záležitostí."
Ferrari podalo FOTA výpověď a na jejich rozhodnutí odejít se nic nemění: "Ferrari bylo vždy ve své důvěře vůči FOTA proaktivní. Nedosáhlo toho, co bylo důležité. Ohledně Dohody o omezení zdrojů se nedošlo k žádným závěrům. Je důležité mít sadu pravidel a dodržovat to, co bylo odsouhlaseno. Pracujeme na tom, abychom viděli, co můžeme udělat.
Jedná se o fundamentální prvek budoucí F1. Není k tomu nic nového. RRA stále platí. První dohoda platí do konce roku 2012 a ta druhá, odsouhlasená v Singapuru 2010, platí do konce roku 2017. To nás zavazuje, podmínky však musí být respektovány a my musíme najít řešení problému, jak ověřovat utrácení."
K obavám souvisejícím s Velkou cenou Bahrajnu řekl, že je třeba spoléhat na kompetentní orgány: "Musíme jim důvěřovat. Počkáme a uvidíme. Budeme spoléhat na orgány, které za to nesou zodpovědnost. Budeme to monitorovat."
Fernando Alonso při prudkém brzdění v Brazílii (foto: Scuderia Ferrari)
O vývoji nového motoru pro rok 2014 Domenicali prozradil: "Snažíme se i v tomto směru. Času moc nezbývá. Doufáme, že náš první motor nastartujeme do léta. Investice, jako například do nových dynamometrů, nás stojí hodně peněz. Luca Marmorini se hodně soustředí na vývoj toho projektu.
Pro mě je také velmi důležitý zvuk. Víme, že zvuk je pro fanoušky F1 důležitý a že chtějí cítit ty vibrace, takže to není jen o technických věcech, ale také o vášni a atmosféře."
V poslední době se hovoří o různých technických inovacích (např. pasivní F-kanál v předním křídle Mercedesu): "Dodnes, pokud vím, se neobjevily žádné novinky. Ptal jsem se na to několikrát svých inženýrů, zda si jsou jistí, že jsou v porozumění pravidel tak agresivní, jak jen to je možné. Budeme si muset počkat a uvidíme. Opravdu to do začátku testování nezjistíte. Pochytíte nějaké nápady, ale více budete skutečně vědět až při kvalifikaci v Melbourne."
Ohledně systému Lotusu pro stabilizaci světlé výšky při brzdění u Renaultu bude požadovat vyjádření FIA, podobný systém již údajně mají také: "To, o čem hovoříte, se týká spíše stability při brzdění. Je to systém, o kterém vím, že se mezi FIA a týmy psalo. Čekáme na finální potvrzení toho, zda tento druh zařízení bude či nebude přípustný. Ale určitě zkoumáme, zda přispívá k výkonnosti. Musíme si však počkat na reakci FIA na tyto systémy."
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.