Mark Webber v dnešním sloupku pro BBC žádá o přezkoumání systému DRS. Podle něj by více pilotů bylo rádo, kdyby FIA pro kvalifikaci a tréninky stanovila zónu pro jeho využívání - podobně jako v závodě. Dále se můžete dočíst, jak prožíval závod a s čím se v něm musel potýkat.
DRS hrálo v mém závodě v Abú Zabí velkou roli. V počátku závodu jsem bojoval s Jensonem Buttonem o třetí místo a mě se ho zkrátka nedařilo předjet. Problém byl v tom, že jej nemělo smysl předjíždět před zatáčkami osm a devět na konci první DRS zóny, protože by mi to vrátil v té následující, na rovince před zatáčkou č. 11.
Vlastně jsem Jensona dostal a měli jsme souboj kolo na kolo skrz zatáčky 11, 12 a 13, jenže se ve 14. zatáčce dostal znovu přede mě. Bylo to dobré závodění, ale byl jsem zklamaný, že se mi manévr nepodařilo dokončit. Jenson v té chvíli jezdil dobře i bez svého KERSu.
Opravdu jsem se nacházel v patové situaci. Mohl jsem více riskovat, ale na to byl závod stále v příliš brzké fázi a zbývala spousta času na pozdější bitvu v průběhu té velké ceny. Nakonec to přece jen nevyšlo kvůli problému s nasazováním mých kol během první zastávky, což mě stálo pět či šest sekund vůči Jensonovi a dostalo mě to i za Ferrari Felipeho Massy.
Při pokusu dostat se před ně oba jsme se rozhodli pro zastávku navíc, abych mohl odjet více času na rychlejších měkčích pneumatikách, což znamenalo, že ke své finální zastávce zajedu na začátku posledního kola.
Neměli jsme co ztratit: kdybych zůstal u dvou zastávek, mohl jsem také skončit pátý za Massou. Dodatečný stint na měkčích pneumatikách mě snadno posunul před Felipeho. Ale předtím jsem ztratil na Jensona příliš mnoho času na to, abych to dotáhl na třetí místo. Nebýt problému v boxech, měl bych slušnou šanci na mnohem tvrdší boj po poslední příčku na stupních vítězů.
První Markova zastávka se nevyvedla (foto: Red Bull Racing)
Narušená aerodynamikaMohli jste si všimnout, že něco během závodu vlálo pod mým vozem, jak se v komentáři pro BBC zmiňovali Martin Brundle a David Coulthard, kteří si mysleli, že by mohlo jít o poškození karosérie. Nakonec se ukázalo, že to je kousek propíchlé pneumatiky mého kolegy Sebastiana Vettela z nehody v prvním kole.
Myslím, že jsem ho nabral ve druhém kole na zadní rovince, kde bylo docela hodně trosek poté, co se Seb snažil dostat s vozem do boxů. Zarazil levý deflektor a zapíchnul se do přední části podlahy vozu. Kluci se k tomu nemohli dostat a vytáhnout ho, protože zastávky jsou v těchto dnech tak rychlé.
Mělo to docela velký vliv na aerodynamickou výkonnost. Vozy nejsou navrženy tak, aby s sebou vozily třepotající se kousky gumy. A deflektory - ty zakřivené kousky kapotáže za předními koly - jsou dost důležité z hlediska uhlazení proudu vzduchu.
Během závodu jezdil s narušenou aerodynamikou svého vozu RB7 (foto: Red Bull Racing)
Lewisovo zasloužené vítězstvíAbú Zabí jsem opouštěl se smíšenými pocity. Velkou cenu jsem si užil, protože jsem sváděl dobré souboje, ale čtvrté místo není samozřejmě tím, na kterém bych chtěl dojíždět.
Lewis Hamilton jel dobře a získal své třetí vítězství v sezóně. A Fernando Alonso ho držel pod tlakem ve svém obvykle silném závodě. Není však možné říci, zda by kdokoliv z nich porazil Seba nebýt jeho defektu.
Vzhledem k letošní formě Seba si dokážete představit, že by byl jen sotva poražený. Z Lewisovy strany se nicméně jednalo o dominantní vítězství, které si zasloužil, protože v ten den ho porazil.
Z mého pohledu stále děláme spoustu věcí správně, ale jsou jisté klíčové ingredience, o které se musím postarat, aby příští rok byly lepší. Budu na nich přes zimu tvrdě pracovat.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.