Šéf F1 Bernie Ecclestone je připraven vyřadit Austin z kalendáře 2012 kvůli sporům mezi organizátory závodu a nedostatečným garancím.
Ecclestone již v Indii naznačil, že byl závod v ohrožení. Jenže situace teď došla do kritického bodu, když byly zastaveny veškeré práce na okruhu. Důvodem jsou spory mezi organizátory a promotéry závodu.
"Udělali jsme vše, co jsme zatraceně mohli, aby se závod odjel," řekl Ecclestone pro Press Association. Když byl otázán, zda-li závodu bude vyřazen z kalendáře, tak odpověděl: "Ano, samozřejmě, na 100 %."
Ecclestone řekl, že jeho původní kontrakt s Full Throttle Productions Tavo Hellmunda, který vlastní práva na pořádání závodu, byl nedávno zrušen. Pak také dodal, že místo toho začal jednat s developery tratě (Circuit of The Americas), kteří ukončili práce na okruhu v úterý poté, co nepokračovaly podle předchozího plánu.
V Austinu již byla stavba v pokročilém stádiu...
Ecclestone řekl, že stále neobdržel garanci zaplacení od COTA, a tak jim dal tři týdny na to, aby vyřešili situaci, jinak riskují, že závod bude vyškrtnut z kalendáře roku 2012 na zasedání Světové rady motosportu, která se má sejít 7. prosince 2011.
"Máme smlouvu s Full Throttle Productions. Vše bylo podepsáno a zapečetěno. Ale necháme to, stejně jako data, různé akreditivy a další věci, které měly být poslány, ale nic z toho se neuskutečnilo," říká Bernie. "Pak přišli na scénu tito další lidé [COTA] a říkali, že to chtějí dělat oni, ale že mají problém s Tavem [Hellmundem]. Řekli, že mají okruh a že chtějí smlouvu se mnou."
"Vzkázal jsem jim, že musí vyřešit kontrakt s Tavem, což tvrdili, že mají. Ale to už je teď pryč, protože jsme Tavův kontrakt ukončili, jelikož ho porušil. Čekali jsme na něj šest měsíců, aby napravil svoje porušení. Ví velice dobře, proč jsme to ukončili. Je s tím spokojený. Ale ti další lidé nemají smlouvu. Vše, o co jsme je požádali, bylo, aby nám vydali akreditiv.
Snažíme se zajistit si peníze, které nám mají poslat. To se děje prostřednictvím akreditivu, obvykle přes banku. Pokud lidé nemají peníze, tak těžko dostanou akreditiv, my jsme tedy kontrakt neporušili," říká obchodník Bernie Ecclestone.
Spory tak znamenají, že momentálně čtyři roky trvající pauza, ve které F1 nebyla v USA - klíčovém trhu, by se mohla dále natáhnout. Nedávno byl podepsán kontrakt na pořádání velké ceny v New Jersey od roku 2013.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.