Kvůli sporům mezi organizátory Velké ceny Spojených států, která byla zařazena do kalendáře Formule 1 na rok 2012, byly zcela zastaveny práce na novém okruhu a stavbu opustilo všech 300 dělníků.
Bernie Ecclestone již v Indii šéfům týmů F1 řekl, že si není zcela jistý tím, zda se závod v USA v roce 2012 vůbec uskuteční. Někteří to chápali pouze jako snahu vyvinout mediální tlak na tamější organizátory.
Spor vznikl mezi promotérem - společností Full Throttle Productions (vedenou Tavo Hellmundem), která vlastní práva na pořádání závodu, a organizátory okruhu Circuit of the Americas (COTA), kteří stavějí trať. Smlouvy na pořádání závodu by měly být převedeny na ně, což se však dosud nestalo.
Stavitelé okruhu píšou: "Přípravě závodů Formule 1 a MotoGP jsme věnovali obrovské zdroje, ale selhání při doručení závodních smluv nám dělá velké starosti. Věříme, že Spojené státy pro Formuli 1 a její týmy i sponzory životně důležité.
Vzhledem k účelově vybudovanému okruhu dle návrhu Tilkeho pro jedinečný divácký zážitek a výzvu pro piloty věříme, že Texas neponechají na holičkách. Přes 100 000 fanoušků vyjádřilo svůj zájem o nákup vstupenek pouze na Formuli 1."
Společnost Full Throttle Productions v prohlášení uvádí: "Po letech úsilí o to, abych F1 dostali do Austinu, Full Throttle Productions, městští, krajští a státní úředníci udělali vše, co jen mohli. Je odpovědností Circuit of the Americas dotáhnout to do konce. Pro dobro všech doufáme, že se dohodnou s Formulí 1."
Připravovaný okruh v Austinu, práce nabírají zpoždění, Velká cena USA 2012 vážně ohrožena(Foto: circuitoftheamericas.com)
Stručně řečeno: jedna strana má smlouvu s Ecclestonem, druhá staví a vlastní samotnou trať - a obě mezi sebou nemohou nalézt společnou řeč. Pokud tento stav potrvá, FIA nebude mít jinou možnost, než Velkou cenu Spojených států vypustit z kalendáře 2012 - což by nelibě nesly týmy, které se do Ameriky těší.
"Amerika nepotřebuje F1, my potřebujeme Ameriku," uvedl nedávno šéf McLarenu Martin Whitmarsh.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.