Mark Webber se ve svém dnešním sloupku pro BBC vrací k Velké ceně Indie. Hovoří o potížích, kterým čelil ve svém závodě, a rozebírá další kolizi Felipeho Massy s Lewisem Hamiltonem.
Indie pro mě nebyla tím nejlepším závodem. Věděl jsem už před jeho začátkem, že jsem tak trochu odsouzený k neúspěchu, což se pak potvrdilo. Trápil jsem při snaze dostávat z pneumatik po celou dobu to nejlepší, což mi opravdu podělalo strategii. Tým celkem dobře rozuměl tomu, co se děje, ale nedalo se s tím nic dělat.
Odstartoval jsem dobře, ale Jenson Button mě předjel během prvního kola. Věděli jsme, že budeme ze strany McLarenů a Ferrari na rovinkách zranitelní a velmi těžce se mi má pozice bránila.
Zpočátku jsem byl mnohem rychlejší než Jenson, uvědomoval jsem si však, že si musím dávat pozor na své pneumatiky. Musel jsem pak ke své poslední zastávce dříve, což umožnilo také Fernandovi Alonsovi, aby se dostal přede mě.
Fernanda jsem v posledních kolech dojížděl - zdá se mi, že s ním momentálně bojuji prakticky v každém závodě - ale předjet jsem ho nemohl. Celkově to pro mě byl po závodech v Japonsku a v Koreji frustrující den, protože jsem byl jezdcům na čele mnohem blíže, co se rychlosti týče.
Hamilton vs. MassaMohli byste se celý den přít o tom, kdo co udělal dobře či špatně v poslední kolizi mezi Lewisem Hamiltonem a Felipem Massou, podle mého názoru na tom však nesou oba stejný podíl.
Zatáčka, v níž se střetli, je rychlá - na pětku kolem 220 km/hod, takže brzdy v ní nehrají moc velkou roli. Velmi těžko se v ní předjíždí, ale Lewis měl dobrý výjezd ze zatáčky č. 4 a dostal se na vnitřní stranu Felipeho.
Je to prastará věc. Lewis do toho šel, Felipe se přesto odhodlal si tu zatáčku vzít, Lewis se pak snažil stáhnout, ale už to nešlo. F1 se kvůli penalizacím tak trochu dostává do silniční kultury. Tendence je najít vždy někoho, kdo musí být z nehody obviněn.
V tomto případě si komisaři mysleli, že Felipe mohl Lewisovi nechat o něco více místa, a proto mu udělili trestný průjezd boxy. Ano, Felipe mohl Lewisovi nechat místo, ale z mého pohledu to tak jasné nebylo.
Piloti stále říkají, že si přejí, aby komisaři byli [ve svém rozhodování] konzistentní - a abychom byli fér, snaží se o to. Pokud někdo udělá velkou chybu, pak ano - ať je potrestán. Někdy však může být lepší říci, že to byla jedna z těch věcí, které v F1 říkáme "závodní incident," a nechat to být.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.