Ferrari po Monze končí s vývojem letošního vozu

Ferrari
Ferrari, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 15. září 2011 06:30
Sdílej:

Šéf Ferrari Stefano Domenicali s rezignací v hlase oznámil, že po dalším vítězství Red Bullu v Monze se začínají ve vývoji soustředit už pouze na vůz pro příští rok.

"Zastavujeme vývoj [letošního auta]," uvedl Domenicali pro BBC. Uvědomuje si, že šance na zisk titulu jsou pryč. "Je to teď velmi, velmi, velmi, velmi, velmi těžké."

Ve 13 odjetých závodech letošní sezóny Ferrari vyhrálo pouze jednou - v červenci díky Alonsovi slavilo v Silverstone. Tehdy se hovořilo také jako o obratu v sezóně. V Maranellu si tehdy věřili a prohlašovali, že konečně vyřešili problémy s korelací dat v aerodynamickém tunelu, na což údajně doplatili v úvodu sezóny.

V dalším závodě v Německu na tom bylo Ferrari také dobře, Alonso prohrál s Hamiltonem o necelé 4 sekundy, a v Maďarsku po špatné pneumatikové strategii a smyku skončil Španěl třetí. Po letní přestávce však Ferrari opět upadlo.

Připravované novinky pro Spa a Monzu totiž nefungovaly, což Domenicali potvrdil: "Očekávali jsme ve Spa větší pokrok v našem vývoji. Naneštěstí jsme zjistili, že tomu je opačně, takže jsme se vrátili o krok zpět, totéž platilo pro Monzu."

Výkonnost Ferrari po letní přestávce poklesla (foto: Scuderia Ferrari)

Na vině podle Ferrari nebyly data z aerodynamického tunelu. Novinky soustředěné kolem nového výfukového systému zkrátka nepřinesly to, co od nich tým očekával. Domenicali ale věří, že rozdíl mezi Ferrari a jeho největšími soupeři - McLarenem a Red Bullem - bude na městském okruhu v Singapuru, kde loni Alonso vyhrál, menší. Stažení celého náskok je však nyní úkolem až pro příští rok.

Pat Fry, který nahradil technického ředitele Alda Costu, přiznal, že se již plněji věnuje v Maranellu vývoji budoucího monopostu. Jeho hlavním úkolem je zejména zvýšit úroveň přítlaku. Uvedl, že kvůli tomu, budou některé drobnosti za účelem analýzy zkoušet ještě na letošním autě.

Ferrari selhalo v efektivní interpretaci nových pravidel a ve vývoji vozu byli málo inovativní a agresivní. Letos zůstanou technická pravidla neměnná, upraveny budou jen předpisy týkající se vyústění výfuků.

Fry věří, že se za těchto podmínek Ferrari podaří postavit konkurenceschopné auto: "Stabilita by měla pomoct. Neznamená to ale automaticky, že budete moci soupeře dohnat. Víme, že zaostáváme ve výkonnosti a musíme do toho vložit více úsilí, což je hlavním cílem pro zimní období."

Prezident Ferrari Luca di Montezemolo (vlevo) s Patem Fryem v Monze(foto: Scuderia Ferrari)

"Red Bully Adriana [Neweyho] jsou poslední dva či tři roky nejrychlejšími vozy," chválí technický ředitel konstruktéra, s nímž v 90. letech pracoval u McLarenu. "Ale abych byl upřímný, nemyslím si, že to je sport o jednom muži, vůbec ne.

Jedná se o velmi komplexní sport, v němž velmi talentovaný inženýr nemůže udělat vše, pokud není podporován mnoha lidmi. Momentálně je referencí Red Bull - našim cílem je ale vyhrát, ať už našim soupeřem bude kdokoliv."

Prezident Ferrari Luca di Montezemolo se současnou situací není spokojený a v Monze dodal: "Příští rok očekávám konkurenceschopné auto s jasnou interpretací pravidel. Doufám, že znovu vyhrajeme šampionát."

Frye a Ferrari se pouštějí do náročného úkolu a už zahájili práce na voze pro rok 2012.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.