Anderson o dopadu nových pravidel v Silverstone: Pouze dvě desetiny sekundy

Technika
Technika, foto: Christophe Malbranque
Petr Hlawiczka 8. července 2011 06:50
Sdílej:

Bývalý návrhář monopostů F1 Gary Anderson si nemyslí, že by se úprava pravidel týkajících se využívaní výfuků při brzdění projevila ve zpomalení kolem půl sekundy na kolo. Podle něj bude dopad mnohem menší. Proč?

"Lidé již léta využívají foukání vzduchu na komponenty pro tvorbu přítlaku. Je to tedy věc, která je tady dlouho. Změnilo se pouze to, že nyní se využívá při brzdění: obecně se tedy nechává běžet motor, který funguje jako vzduchový kompresor - pumpuje spoustu vzduchu [skrz výfuky], což vede k lepšímu přítlaku na zádi při brzdění," vysvětluje Anderson.

Jaký se nový výklad pravidel projeví v časech na kolo? "Dle mých záznamů hovoříme o dvou, třech desetinách sekundy. Ve skutečnosti to nikdy nezměříte, protože tím utrpí všichni. Někteří lidé to dělají lépe než jiní, ale rozdíly v dopadu budou takové, že jeden tým by mohl ztratit dvě desetiny, zatímco druhý tři desetiny."

Red Bull dále podle Andersona vlivem této změny o svůj náskok nepřijde. Jeho výkonnostní výhoda totiž nespočívá výlučně v inovativním návrhu difuzoru: "Nemyslím si, že by to bylo tak velkou věcí, jak všichni předpokládají. Týmy jako Red Bull, McLaren a Ferrari mají velmi dobré simulační vybavení. Vědí o problému dříve, než se vůbec objeví, a také jak se s ním vypořádat. Pro žádné z těchto aut ale neexistuje jednoduché řešení."

Největší změny v oblasti výfuků v Silverstone jsme si zatím všimli u Mercedesu GP(foto: Ch. Malbranque)

"Ostatní se dlouho snaží přijít na to, v čem je Red Bull výjimečný. Nejprve to byl nějaký druh aktivního zavěšení, pak přední křídlo, potom přední část podlahy, znovu přední křídlo a nyní to je výfukový difuzor. Týmy by se měly zaměřit na fakt, že zkrátka existuje dobré auto, velmi dobré po všech stránkách. Sebastian Vettel jezdí na limitu, a to vše dohromady vede k tomu, že vyhrávají závody," dodává bývalý konstruktér Jaguaru, Jordanu a Stewartu.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.