Bývalý návrhář monopostů F1 Gary Anderson si nemyslí, že by se úprava pravidel týkajících se využívaní výfuků při brzdění projevila ve zpomalení kolem půl sekundy na kolo. Podle něj bude dopad mnohem menší. Proč?
"Lidé již léta využívají foukání vzduchu na komponenty pro tvorbu přítlaku. Je to tedy věc, která je tady dlouho. Změnilo se pouze to, že nyní se využívá při brzdění: obecně se tedy nechává běžet motor, který funguje jako vzduchový kompresor - pumpuje spoustu vzduchu [skrz výfuky], což vede k lepšímu přítlaku na zádi při brzdění," vysvětluje Anderson.
Jaký se nový výklad pravidel projeví v časech na kolo? "Dle mých záznamů hovoříme o dvou, třech desetinách sekundy. Ve skutečnosti to nikdy nezměříte, protože tím utrpí všichni. Někteří lidé to dělají lépe než jiní, ale rozdíly v dopadu budou takové, že jeden tým by mohl ztratit dvě desetiny, zatímco druhý tři desetiny."
Red Bull dále podle Andersona vlivem této změny o svůj náskok nepřijde. Jeho výkonnostní výhoda totiž nespočívá výlučně v inovativním návrhu difuzoru: "Nemyslím si, že by to bylo tak velkou věcí, jak všichni předpokládají. Týmy jako Red Bull, McLaren a Ferrari mají velmi dobré simulační vybavení. Vědí o problému dříve, než se vůbec objeví, a také jak se s ním vypořádat. Pro žádné z těchto aut ale neexistuje jednoduché řešení."
Největší změny v oblasti výfuků v Silverstone jsme si zatím všimli u Mercedesu GP(foto: Ch. Malbranque)
"Ostatní se dlouho snaží přijít na to, v čem je Red Bull výjimečný. Nejprve to byl nějaký druh aktivního zavěšení, pak přední křídlo, potom přední část podlahy, znovu přední křídlo a nyní to je výfukový difuzor. Týmy by se měly zaměřit na fakt, že zkrátka existuje dobré auto, velmi dobré po všech stránkách. Sebastian Vettel jezdí na limitu, a to vše dohromady vede k tomu, že vyhrávají závody," dodává bývalý konstruktér Jaguaru, Jordanu a Stewartu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.