FIA před dvěma týdny na chvíli vydala nařízení, kterým chtěla omezit vytváření přítlaku pomocí horkých výfukových plynů v okamžiku, kdy piloti nemají sešlápnutý plynový pedál. Pat Symonds odhaluje, jak náročné je zavést tuto technologii v praxi.
Foukání horkých plynů na difuzory je dle bývalého technického ředitele Renaultu "hrozně složitou věcí." Náročná není pouze z pohledu techniky, ale také z pohledu finančního. Nejedná se totiž jen o triviální nastavení řídící jednotky a map motoru.
"Je to technologie a Formule 1 je celá o technologiích. Tohle však není zrovna levná technologie. Vyžaduje to 15 dní na dynamometru, během nichž jen na mapování spotřebujete 3 motory, což vyjde celkem na 750 000 liber [přes 20 milionu Kč]. Ale podobné věci jsme měli dříve: F-kanály, dvojité difuzory, které se dlouho neohřály," vysvětluje Symonds.
Některé týmy tuto technologii zvládly lépe, jiné hůře. Nejlépe by na tom měl být Red Bull, který díky tomu kraluje v kvalifikacích. V závodě si již nemůže kvůli nadměrné spotřebě paliva a vysokým teplotám dovolit tuto fintu pro vytváření dodatečného přítlaku naplno využívat. Případným omezením by ale byly postiženy všechnny týmy, byť v o něco menší míře.
Výfuky Renaultu
K čemu se nynější poradce Virginu přiklání: zakázat, nebo ponechat? "Zastávám názor, že pokud to nyní máme, tak to nechme být a pojďme se společně dohodnout. Pokud si myslíme, že to není správná věc a nic nám to nepřinese, zbavme se toho na konci roku - nikoliv uprostřed sezóny."
Tip: O tom, jak tato technologie funguje, jsme psali minulý rok zde: V čem spočívá tajemství kvalifikační rychlosti Red Bullu?
V Bahrajnu se dnes jede třetí a poslední den předsezónních testů. Týmy by měly nasadit na auta nové vychytávky a jezdci budou tlačit na pilu. Všichni se budou především soustředit závodní simulace, které by nám toho mohli hodně prozradit po obědě.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.