FIA od Velké ceny Španělska omezuje využívání výfukových plynů pro generování přítlaku v oblasti difuzoru, pokud jezdec sundá nohu z plynu. Dočkáme se v kvalifikaci překvapivých změn?
Difuzor a jeho interakce s výfukovými plyny se stala jednou z klíčových oblastí vývoje monopostů v letošní sezóně. Jak jsem se zmínil minulý týden hned po vydání technické normy č. 15, týmy již nebudou moci naplno využívat horké plyny.
Pokud pilot při brzdění či průjezdu zatáčkou sundá nohu z plynu, bude moci do motoru proudit maximálně 10 % paliva z maximima (některé týmy byly schopny výfuky za této situace schopny prohánět až 100 %).
Důvod? FIA totiž chce, aby byl plyn využíván pouze pro zvyšování krouticího momentu motoru, nikoliv ke zvyšování aerodynamické výkonnosti. Pokud by to v Barceloně některý z týmů porušil, mohl by být obviněn z nedodržování článku 3.15 sportovních pravidel týkajícího se změny aerodynamických vlastností vozidel během jízdy.
Změna bude mít obecně na týmy velký dopad - na některé větší, na jiné menší: záleží, nakolik dokázali využívat výfukové plyny při nesešlápnutém plynovém pedálu pro generování přítlaku.
Šéf týmu Mercedes GP Ross Brawn k tomu pro Autosport uvedl: "Dotkne se to všech týmů. Tyto staccato zvuky výfuků, které jste slýchávali, už podle mě nikdy neuslyšíte. Všechny týmy rozvíjely své motorové řídicí systémy pro získání maximální výhody z výfuků, FIA nás chce nyní natlačit do jiného směru, takže dojde ke změnám. Nevím, jaký bude výsledek, ale všechny týmy to nutí zvolit nový pohled na to, co dělají v oblasti strategií motorů."
McLaren nedávno naznačil, že mapování motoru, které používá Red Bull v situacích, kdy pilot nemá sešlápnutý plynový pedál, poskytuje vedoucí stáji klíčovou výhodu v kvalifikacích. Tato změna by proto mohla mít velký dopad právě na Red Bull.
Christian Horner si však nemyslí, že by se tato změna měla dotknout zejména jich: "Myslím, že se to dotkne všech týmů, které to využívají.
A to znamená 90 % startovního roštu, když se podíváte na to, kolik týmů jezdí s difuzory, na něž foukají horké výfukové plyny. Není to letos nic unikátního. Začalo to už minulý rok, takže Barcelona jasně ukáže, jaký to bude mít efekt," pokračuje šéf rakouské stáje.
Na dotaz, zda si myslí, že tato změna je výsledkem stížností některého ze soupeřů, který tímto způsobem zkouší zpomalit Red Bull, Horner odpověděl: "To je nevyhnutelný a nešťastný následek úspěchu."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.