FIA od Velké ceny Španělska omezuje využívání výfukových plynů pro generování přítlaku v oblasti difuzoru, pokud jezdec sundá nohu z plynu. Dočkáme se v kvalifikaci překvapivých změn?
Difuzor a jeho interakce s výfukovými plyny se stala jednou z klíčových oblastí vývoje monopostů v letošní sezóně. Jak jsem se zmínil minulý týden hned po vydání technické normy č. 15, týmy již nebudou moci naplno využívat horké plyny.
Pokud pilot při brzdění či průjezdu zatáčkou sundá nohu z plynu, bude moci do motoru proudit maximálně 10 % paliva z maximima (některé týmy byly schopny výfuky za této situace schopny prohánět až 100 %).
Důvod? FIA totiž chce, aby byl plyn využíván pouze pro zvyšování krouticího momentu motoru, nikoliv ke zvyšování aerodynamické výkonnosti. Pokud by to v Barceloně některý z týmů porušil, mohl by být obviněn z nedodržování článku 3.15 sportovních pravidel týkajícího se změny aerodynamických vlastností vozidel během jízdy.
Změna bude mít obecně na týmy velký dopad - na některé větší, na jiné menší: záleží, nakolik dokázali využívat výfukové plyny při nesešlápnutém plynovém pedálu pro generování přítlaku.
Šéf týmu Mercedes GP Ross Brawn k tomu pro Autosport uvedl: "Dotkne se to všech týmů. Tyto staccato zvuky výfuků, které jste slýchávali, už podle mě nikdy neuslyšíte. Všechny týmy rozvíjely své motorové řídicí systémy pro získání maximální výhody z výfuků, FIA nás chce nyní natlačit do jiného směru, takže dojde ke změnám. Nevím, jaký bude výsledek, ale všechny týmy to nutí zvolit nový pohled na to, co dělají v oblasti strategií motorů."
McLaren nedávno naznačil, že mapování motoru, které používá Red Bull v situacích, kdy pilot nemá sešlápnutý plynový pedál, poskytuje vedoucí stáji klíčovou výhodu v kvalifikacích. Tato změna by proto mohla mít velký dopad právě na Red Bull.
Christian Horner si však nemyslí, že by se tato změna měla dotknout zejména jich: "Myslím, že se to dotkne všech týmů, které to využívají.
A to znamená 90 % startovního roštu, když se podíváte na to, kolik týmů jezdí s difuzory, na něž foukají horké výfukové plyny. Není to letos nic unikátního. Začalo to už minulý rok, takže Barcelona jasně ukáže, jaký to bude mít efekt," pokračuje šéf rakouské stáje.
Na dotaz, zda si myslí, že tato změna je výsledkem stížností některého ze soupeřů, který tímto způsobem zkouší zpomalit Red Bull, Horner odpověděl: "To je nevyhnutelný a nešťastný následek úspěchu."
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.