FIA od Velké ceny Španělska omezuje využívání výfukových plynů pro generování přítlaku v oblasti difuzoru, pokud jezdec sundá nohu z plynu. Dočkáme se v kvalifikaci překvapivých změn?
Difuzor a jeho interakce s výfukovými plyny se stala jednou z klíčových oblastí vývoje monopostů v letošní sezóně. Jak jsem se zmínil minulý týden hned po vydání technické normy č. 15, týmy již nebudou moci naplno využívat horké plyny.
Pokud pilot při brzdění či průjezdu zatáčkou sundá nohu z plynu, bude moci do motoru proudit maximálně 10 % paliva z maximima (některé týmy byly schopny výfuky za této situace schopny prohánět až 100 %).
Důvod? FIA totiž chce, aby byl plyn využíván pouze pro zvyšování krouticího momentu motoru, nikoliv ke zvyšování aerodynamické výkonnosti. Pokud by to v Barceloně některý z týmů porušil, mohl by být obviněn z nedodržování článku 3.15 sportovních pravidel týkajícího se změny aerodynamických vlastností vozidel během jízdy.
Změna bude mít obecně na týmy velký dopad - na některé větší, na jiné menší: záleží, nakolik dokázali využívat výfukové plyny při nesešlápnutém plynovém pedálu pro generování přítlaku.
Šéf týmu Mercedes GP Ross Brawn k tomu pro Autosport uvedl: "Dotkne se to všech týmů. Tyto staccato zvuky výfuků, které jste slýchávali, už podle mě nikdy neuslyšíte. Všechny týmy rozvíjely své motorové řídicí systémy pro získání maximální výhody z výfuků, FIA nás chce nyní natlačit do jiného směru, takže dojde ke změnám. Nevím, jaký bude výsledek, ale všechny týmy to nutí zvolit nový pohled na to, co dělají v oblasti strategií motorů."
McLaren nedávno naznačil, že mapování motoru, které používá Red Bull v situacích, kdy pilot nemá sešlápnutý plynový pedál, poskytuje vedoucí stáji klíčovou výhodu v kvalifikacích. Tato změna by proto mohla mít velký dopad právě na Red Bull.
Christian Horner si však nemyslí, že by se tato změna měla dotknout zejména jich: "Myslím, že se to dotkne všech týmů, které to využívají.
A to znamená 90 % startovního roštu, když se podíváte na to, kolik týmů jezdí s difuzory, na něž foukají horké výfukové plyny. Není to letos nic unikátního. Začalo to už minulý rok, takže Barcelona jasně ukáže, jaký to bude mít efekt," pokračuje šéf rakouské stáje.
Na dotaz, zda si myslí, že tato změna je výsledkem stížností některého ze soupeřů, který tímto způsobem zkouší zpomalit Red Bull, Horner odpověděl: "To je nevyhnutelný a nešťastný následek úspěchu."
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.