SEPANG - KVALIFIKACE; Kvalifikaci v Malajsii zvládl opět nejlépe Sebastian Vettel s Red Bullem. Jaké rychlosti a časy dosahovali piloti v jednotlivých sektorech?
Nejprve se pojďme podívat na to, jak vypadá okruh v Malajsii. První sektor končí 151 metrů před zatáčkou č. 4 - v něm je důležitý zejména mechanický přítlak a trakce ve velmi pomalých úvodních zatáčkách. Druhý sektor je náročný z pohledu aerodynamiky - zejména velmi rychlá kombinace páté a šesté zatáčky, stejně jako následující sedmá a osmá. Devátá je opět pomalá, zde je důležitá stabilita při brzdění. Prostřední úsek končí 80 metrů za ní.
Čidlo měření maximální rychlosti (speed trap) se nachází na předposlední, velmi dlouhé rovince, 207 m před patnáctou zatáčkou. Zde se také měří odstupy pro aktivaci DRS na cílové rovince. Zóna pro aktivaci zadního křídla zde začíná již 5 m za poslední zatáčkou a končí až brzděním na konci této více než 800 m dlouhé rovinky.
Vettelovi se povedl mistrovský kousek - během svého nejrychlejšího kvalifikačního kola dokázal poskládat své nejlepší sektory - ideální čas (čtvrtý sloupec v první tabulce) se u něj nestal časem pouze teoretickým.
Jak je vidět, v prvním sektoru byl McLaren vyrovnaným soupeřem Red Bullu. Ve druhém kolem desetinky sekundy ztrácel, ve třetím byl naopak o něco rychlejším, což může jít na vrub lepšímu KERSu - viz rozdíl v rychlostech na konci S3.
Velmi dobře si v prvním sektoru vedly také Mercedesy - ale co tam získaly, to hned ztratily kvůli nižšímu přítlaku v tom následujícím. Včera německý tým nasadil komínky podobné Sauberu, dnes je však v kvalifikaci nepoužil. Podobné to v této části bylo s Force Indií, která je na rovinkách tradičně velmi rychlá, což ostatně dnes potvrdil na rovince nejrychlejší Adrian Sutil - 311,4 km/h.
Tabulka č. 1 - Přehled časů v jednotlivých sektorech
Williams dnes zklamal: Barrichello sotva postoupil, Maldonado se poroučel již v úvodní části. Dle časů ze sektorů se zdá, že problémy mají spíše s mechanickou stránkou vozu a s pneumatikami, protože v prostřední části na tom zas tak zle nebyli. K pódiím, na která si však brousili před sezónou zuby, to mají hodně daleko.
Lotus jede v současnosti svou malou ligu - na střed pole stále nemá, byť dnes mu chybělo k postupu do Q2 již jen půl sekundy, a zbytku nováčků (HRT, Virgin) jasně odskočil. Hodně si slibuje od nového difuzoru po vzoru Red Bullu, který hodlají nasadit v Barceloně.
Hispania dnes příjemně překvapila, když se kvalifikovala s oběma vozy, navíc pěkně zatápěla Virginu. Liuzzi na d'Ambrosia ztrácel pouze v posledním sektoru - v úvodních dvou se ho pevně držel.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí v jednotlivých sektorech
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.