SEPANG - 3. TRÉNINK; Lewis Hamilton se stal nejrychlejším mužem třetího tréninku v Malajsii. Druhému Red Bullu pilotovanému Webberem scházely necelé 3 desetiny sekundy
Je přesně sedm hodin středoevropského času, když se na konci boxové uličky rozsvěcí zelené světlo – třetí část tréninků je odstartována. Aktuální teplota vzduchu je 28 °C, kdežto ta na trati se pohybuje okolo 37 °C. Vlhkost vzduchu se dnes vyšplhala na hodnotu 80%, zatímco včera touto dobou byla 50%. Zvyšuje se tak pravděpodobnost deště, který by mohl zasáhnout do výsledků během dne, dle předpovědí by to mělo být v době, kdy piloti budou bojovat o pole position.
Hned v úvodu se na trať vydala celá smečka pilotů, v boxech zůstal pouze nejrychlejší muž včerejšího dne, Mark Webber a oba piloti stáje HRT, Karthikeyan a Liuzzi. Italského pilota je možné zahlédnout na boxové zídce v diskusi s vedením týmu, což naznačuje, že se na trať jen tak nevydá.Zatímco většina pilotu se vrací po instalačním kole do boxů, na trať se vydává Webberův Red Bull.
První desetiminutovka je ve znamení instalačních kol, která jsou v sobotním tréninku daleko důležitější než ta z patečních jízd. Je to z toho důvodu, že se na vozech pracovalo celou noc tak, aby byly připraveny s motory a převodovkami pro kvalifikaci a závod. Jedinými piloty, kteří ještě nevyjeli na trať, zůstávají piloti španělské stáje.
V první čtvrtině tréninku nemáme ještě zajeté jediné měřené kolo, neaktivitu na trati přerušují D’Ambrosio, Trulli a Petrov. Rus se na trať vrací díky usilovné práci svých mechaniků, kteří řešili stabilitu předního zavěšení po včerejší havárii. Na dráhu se vydává i druhý Renault pilotovaný Heidfeldem, hned v závěsu má oba vozy Sauber, Michaela Schumachera, Glocka, Karthikeyana a Kovalainena.
Vitalij Petrov zajíždí první měřené kolo dnešního dne – 1:47,673 – vzápětí oba vozy týmu Lotus přetínají cílovou pásku a jak Kovalainen (1:41.868), tak Trulli (1:42.084) jsou rychlejší než Rus. Pérez se dokázal vklínit mezi oba piloty Lotusu na druhé místo s časem 1:41,902. Schumacher je čtvrtý (1:43,587), před Glockem (1:44,864) a Kobajašim (1:44,968). Výsledkovou listinu prozatím uzavírají krom již zmiňovaného Petrova také D’Ambrosio (1:45,628) a Heidfeld (1:45,796). Na trati jsou také oba vozy Red Bull a McLaren.
Další pokusy vynášejí do čela Heidfelda s časem 1:39,426, hned za ním je Hamilton který zajel své kolo za 1:39,563 a také druhý Renault Petrovem se zlepšuje - 1:39,884. Zatímco Webberův Red Bull je hodně pomalý: 1:46,014.
Druhou třetinu tréninku zahajují nejlepšími časy oba vozy McLaren, Hamilton se dostal do čela, když zajel čas 1:38,940, jeho stájový kolega se zařadil na druhé místo (1:39,172). Vettel se zařazuje až na páté místo (1:39,348). Heidfeld zlepšuje svůj čas a rozděluje oba vozy McLaren. Příčinu pomalého času vysvětluje Vettel v radiokomunikaci, když si stěžuje na špatnou funkci zadního křídla.
McLaren tedy potvdil dobrou formu a pozici nejvážnějšího soupeře pro loni dominující rakouskou stáj. Ferrari se trápí dále i v Malajsii. Zdá se, že ani zde nebude stačit nejen na Red Bull, ale ani na McLaren. Více napoví kvalifikace, která začíná v 10 hod našeho času.
Lotus potvrdil zlepšení, když Kovalainenovi na nejrychlejší McLaren neztratil ani tři vteřiny, na druhou Force Indii necelou půl sekundu. Do kvalifikačního limitu 107 % (+ 6,744 sec od Hamiltonova času) by se tentokráte nevlezl žáden z vozů HRT. Oba Virginy by sice v pohodě prošly, ale jejich ztráta na Lotus je značná.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.