SEPANG - 3. TRÉNINK; Lewis Hamilton se stal nejrychlejším mužem třetího tréninku v Malajsii. Druhému Red Bullu pilotovanému Webberem scházely necelé 3 desetiny sekundy
Je přesně sedm hodin středoevropského času, když se na konci boxové uličky rozsvěcí zelené světlo – třetí část tréninků je odstartována. Aktuální teplota vzduchu je 28 °C, kdežto ta na trati se pohybuje okolo 37 °C. Vlhkost vzduchu se dnes vyšplhala na hodnotu 80%, zatímco včera touto dobou byla 50%. Zvyšuje se tak pravděpodobnost deště, který by mohl zasáhnout do výsledků během dne, dle předpovědí by to mělo být v době, kdy piloti budou bojovat o pole position.
Hned v úvodu se na trať vydala celá smečka pilotů, v boxech zůstal pouze nejrychlejší muž včerejšího dne, Mark Webber a oba piloti stáje HRT, Karthikeyan a Liuzzi. Italského pilota je možné zahlédnout na boxové zídce v diskusi s vedením týmu, což naznačuje, že se na trať jen tak nevydá.Zatímco většina pilotu se vrací po instalačním kole do boxů, na trať se vydává Webberův Red Bull.
První desetiminutovka je ve znamení instalačních kol, která jsou v sobotním tréninku daleko důležitější než ta z patečních jízd. Je to z toho důvodu, že se na vozech pracovalo celou noc tak, aby byly připraveny s motory a převodovkami pro kvalifikaci a závod. Jedinými piloty, kteří ještě nevyjeli na trať, zůstávají piloti španělské stáje.
V první čtvrtině tréninku nemáme ještě zajeté jediné měřené kolo, neaktivitu na trati přerušují D’Ambrosio, Trulli a Petrov. Rus se na trať vrací díky usilovné práci svých mechaniků, kteří řešili stabilitu předního zavěšení po včerejší havárii. Na dráhu se vydává i druhý Renault pilotovaný Heidfeldem, hned v závěsu má oba vozy Sauber, Michaela Schumachera, Glocka, Karthikeyana a Kovalainena.
Vitalij Petrov zajíždí první měřené kolo dnešního dne – 1:47,673 – vzápětí oba vozy týmu Lotus přetínají cílovou pásku a jak Kovalainen (1:41.868), tak Trulli (1:42.084) jsou rychlejší než Rus. Pérez se dokázal vklínit mezi oba piloty Lotusu na druhé místo s časem 1:41,902. Schumacher je čtvrtý (1:43,587), před Glockem (1:44,864) a Kobajašim (1:44,968). Výsledkovou listinu prozatím uzavírají krom již zmiňovaného Petrova také D’Ambrosio (1:45,628) a Heidfeld (1:45,796). Na trati jsou také oba vozy Red Bull a McLaren.
Další pokusy vynášejí do čela Heidfelda s časem 1:39,426, hned za ním je Hamilton který zajel své kolo za 1:39,563 a také druhý Renault Petrovem se zlepšuje - 1:39,884. Zatímco Webberův Red Bull je hodně pomalý: 1:46,014.
Druhou třetinu tréninku zahajují nejlepšími časy oba vozy McLaren, Hamilton se dostal do čela, když zajel čas 1:38,940, jeho stájový kolega se zařadil na druhé místo (1:39,172). Vettel se zařazuje až na páté místo (1:39,348). Heidfeld zlepšuje svůj čas a rozděluje oba vozy McLaren. Příčinu pomalého času vysvětluje Vettel v radiokomunikaci, když si stěžuje na špatnou funkci zadního křídla.
McLaren tedy potvdil dobrou formu a pozici nejvážnějšího soupeře pro loni dominující rakouskou stáj. Ferrari se trápí dále i v Malajsii. Zdá se, že ani zde nebude stačit nejen na Red Bull, ale ani na McLaren. Více napoví kvalifikace, která začíná v 10 hod našeho času.
Lotus potvrdil zlepšení, když Kovalainenovi na nejrychlejší McLaren neztratil ani tři vteřiny, na druhou Force Indii necelou půl sekundu. Do kvalifikačního limitu 107 % (+ 6,744 sec od Hamiltonova času) by se tentokráte nevlezl žáden z vozů HRT. Oba Virginy by sice v pohodě prošly, ale jejich ztráta na Lotus je značná.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.