SEPANG - 3. TRÉNINK; Lewis Hamilton se stal nejrychlejším mužem třetího tréninku v Malajsii. Druhému Red Bullu pilotovanému Webberem scházely necelé 3 desetiny sekundy
Je přesně sedm hodin středoevropského času, když se na konci boxové uličky rozsvěcí zelené světlo – třetí část tréninků je odstartována. Aktuální teplota vzduchu je 28 °C, kdežto ta na trati se pohybuje okolo 37 °C. Vlhkost vzduchu se dnes vyšplhala na hodnotu 80%, zatímco včera touto dobou byla 50%. Zvyšuje se tak pravděpodobnost deště, který by mohl zasáhnout do výsledků během dne, dle předpovědí by to mělo být v době, kdy piloti budou bojovat o pole position.
Hned v úvodu se na trať vydala celá smečka pilotů, v boxech zůstal pouze nejrychlejší muž včerejšího dne, Mark Webber a oba piloti stáje HRT, Karthikeyan a Liuzzi. Italského pilota je možné zahlédnout na boxové zídce v diskusi s vedením týmu, což naznačuje, že se na trať jen tak nevydá.Zatímco většina pilotu se vrací po instalačním kole do boxů, na trať se vydává Webberův Red Bull.
První desetiminutovka je ve znamení instalačních kol, která jsou v sobotním tréninku daleko důležitější než ta z patečních jízd. Je to z toho důvodu, že se na vozech pracovalo celou noc tak, aby byly připraveny s motory a převodovkami pro kvalifikaci a závod. Jedinými piloty, kteří ještě nevyjeli na trať, zůstávají piloti španělské stáje.
V první čtvrtině tréninku nemáme ještě zajeté jediné měřené kolo, neaktivitu na trati přerušují D’Ambrosio, Trulli a Petrov. Rus se na trať vrací díky usilovné práci svých mechaniků, kteří řešili stabilitu předního zavěšení po včerejší havárii. Na dráhu se vydává i druhý Renault pilotovaný Heidfeldem, hned v závěsu má oba vozy Sauber, Michaela Schumachera, Glocka, Karthikeyana a Kovalainena.
Vitalij Petrov zajíždí první měřené kolo dnešního dne – 1:47,673 – vzápětí oba vozy týmu Lotus přetínají cílovou pásku a jak Kovalainen (1:41.868), tak Trulli (1:42.084) jsou rychlejší než Rus. Pérez se dokázal vklínit mezi oba piloty Lotusu na druhé místo s časem 1:41,902. Schumacher je čtvrtý (1:43,587), před Glockem (1:44,864) a Kobajašim (1:44,968). Výsledkovou listinu prozatím uzavírají krom již zmiňovaného Petrova také D’Ambrosio (1:45,628) a Heidfeld (1:45,796). Na trati jsou také oba vozy Red Bull a McLaren.
Další pokusy vynášejí do čela Heidfelda s časem 1:39,426, hned za ním je Hamilton který zajel své kolo za 1:39,563 a také druhý Renault Petrovem se zlepšuje - 1:39,884. Zatímco Webberův Red Bull je hodně pomalý: 1:46,014.
Druhou třetinu tréninku zahajují nejlepšími časy oba vozy McLaren, Hamilton se dostal do čela, když zajel čas 1:38,940, jeho stájový kolega se zařadil na druhé místo (1:39,172). Vettel se zařazuje až na páté místo (1:39,348). Heidfeld zlepšuje svůj čas a rozděluje oba vozy McLaren. Příčinu pomalého času vysvětluje Vettel v radiokomunikaci, když si stěžuje na špatnou funkci zadního křídla.
McLaren tedy potvdil dobrou formu a pozici nejvážnějšího soupeře pro loni dominující rakouskou stáj. Ferrari se trápí dále i v Malajsii. Zdá se, že ani zde nebude stačit nejen na Red Bull, ale ani na McLaren. Více napoví kvalifikace, která začíná v 10 hod našeho času.
Lotus potvrdil zlepšení, když Kovalainenovi na nejrychlejší McLaren neztratil ani tři vteřiny, na druhou Force Indii necelou půl sekundu. Do kvalifikačního limitu 107 % (+ 6,744 sec od Hamiltonova času) by se tentokráte nevlezl žáden z vozů HRT. Oba Virginy by sice v pohodě prošly, ale jejich ztráta na Lotus je značná.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.