Chvíli to trvalo, než jsme je našli - ale jsou tam: radikální výfuky Renaultu, jejichž vyústění, které tým během prezentace zakryl, se nachází vpředu po stranách monopostu pod bočnicemi. Renault má absolutní důvěru v to, že se mu toto radikální řešení vyplatí. Potká jej podobný osud jako loni F-kanály, které postupně od McLarenu téměř všichni okopírovali?
Cílem tohoto řešení je vyfukovat horké plyny co nejdále vepředu před podlahou, aby spodní část vozu a difuzor vzadu generovali větší přítlak, kvůli kterého se v loňské sezóně výfuky přesouvaly po vzoru Red Bullu k podlaze.
Tento systém však s sebou nese komplikace - dlouhé potrubí, které vyžaduje odlišné vyladění a mapování motorů, a přehřívání komponent při řízení horkých plynů, jejichž teplota může dosahovat až 800 °C.
Vitalij Petrov měl včera s vozem technické problémy, kvůli nimž ujel pouze 28 kol (zatímco jiní téměř stovku) a na nejrychlejšího Vettela mu scházelo 2,582 vteřiny. Podle Renaultu však perfektní fungování výfuků zatím nebylo na pořadu dne. Tým však věří, že toto řešení je správné.
"Je to vždy riskantní. Jsem rád, že máme pár kreativních návrhů na voze. Naprosto stojíme za naším týmem a technickým týmem, protože chceme být rychlí, chceme být na čele," říká Eric Boullier.
"Víme, že to zabírá čas. Musíte být kreativní. Musíte se snažit nalézt různé způsoby vytváření přítlaku a bodů výkonnosti. Zvolili jsme si tuto cestu, protože jsme již docela brzy v roce 2010 věřili, že bychom tímto způsobem mohli získat více.
Ve větrném tunelu, či na papíře, mám-li to tak říci, je auto výkonnější než před 12 měsíci. Pokud je to na autě, je to tam proto, že věříme, že to bude fungovat. Uvidí se ale na trati."
Podle šéfa oddělení motorů Renaultu Roba Whita tým na těchto výfucích pracoval několik měsíců - poté, co si uvědomil výhody pramenící z horkých plynů proudících přes difuzor v minulém roce.
"Bylo to jedno z horkých témat, které vyvstalo loni při přesunu výfuků k podlaze a využívání horkých plynů a ke konci roku se naši partneři vyrábějící vůz velmi zajímali o využití výfukové energie, která by pomohla k co nejlepšímu aerodynamickému výkonu závodního auta.
Pro mě je klíčové to, že musíme pracovat v rámci našich omezení s kluky, kteří mají na starosti šasi a chtějí udělat s výfuky něco odlišného. Samozřejmě že si to vyžaduje vyvážení spousty věcí, které jsou poměrně jasné, aby to fungovalo z hlediska požadavků motoru. Existují designová kritéria pro výfuky, která omezují druh akustického chování a chování při snížení tlaku ve výfucích - ta poskytujeme týmu, jenž má na starosti šasi.
Máme své požadavky na zabudování, které nesmí být v rozporu s některými částmi motoru, ale externí rámec je často dán vozem a jeho interní aerodynamikou," dodává White.
Ačkoliv je Renault ve Valencii zatím jediným týmem, jehož vůz má výfuky umístěné vpředu, hovoří se hned o několika týmech, které mají podobnou věc ve vývoji. Red Bull má mít například výfukový systém ještě propracovanější než Renault, ale údajně nechce se všemi trumfy ven během prvního testu.
Technický ředitel Sauberu James Key prohlásil, že se takovým řešením výfuků budou také zabývat a pokud se osvědčí, okopírují jej - což by nemělo být tak náročné jako v případě F-kanálů loni.
A McLaren, který svůj monopost představí tento pátek v Berlíně, se má také vyznačovat několika inovacemi.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.