Chvíli to trvalo, než jsme je našli - ale jsou tam: radikální výfuky Renaultu, jejichž vyústění, které tým během prezentace zakryl, se nachází vpředu po stranách monopostu pod bočnicemi. Renault má absolutní důvěru v to, že se mu toto radikální řešení vyplatí. Potká jej podobný osud jako loni F-kanály, které postupně od McLarenu téměř všichni okopírovali?
Cílem tohoto řešení je vyfukovat horké plyny co nejdále vepředu před podlahou, aby spodní část vozu a difuzor vzadu generovali větší přítlak, kvůli kterého se v loňské sezóně výfuky přesouvaly po vzoru Red Bullu k podlaze.
Tento systém však s sebou nese komplikace - dlouhé potrubí, které vyžaduje odlišné vyladění a mapování motorů, a přehřívání komponent při řízení horkých plynů, jejichž teplota může dosahovat až 800 °C.
Vitalij Petrov měl včera s vozem technické problémy, kvůli nimž ujel pouze 28 kol (zatímco jiní téměř stovku) a na nejrychlejšího Vettela mu scházelo 2,582 vteřiny. Podle Renaultu však perfektní fungování výfuků zatím nebylo na pořadu dne. Tým však věří, že toto řešení je správné.
"Je to vždy riskantní. Jsem rád, že máme pár kreativních návrhů na voze. Naprosto stojíme za naším týmem a technickým týmem, protože chceme být rychlí, chceme být na čele," říká Eric Boullier.
"Víme, že to zabírá čas. Musíte být kreativní. Musíte se snažit nalézt různé způsoby vytváření přítlaku a bodů výkonnosti. Zvolili jsme si tuto cestu, protože jsme již docela brzy v roce 2010 věřili, že bychom tímto způsobem mohli získat více.
Ve větrném tunelu, či na papíře, mám-li to tak říci, je auto výkonnější než před 12 měsíci. Pokud je to na autě, je to tam proto, že věříme, že to bude fungovat. Uvidí se ale na trati."
Podle šéfa oddělení motorů Renaultu Roba Whita tým na těchto výfucích pracoval několik měsíců - poté, co si uvědomil výhody pramenící z horkých plynů proudících přes difuzor v minulém roce.
"Bylo to jedno z horkých témat, které vyvstalo loni při přesunu výfuků k podlaze a využívání horkých plynů a ke konci roku se naši partneři vyrábějící vůz velmi zajímali o využití výfukové energie, která by pomohla k co nejlepšímu aerodynamickému výkonu závodního auta.
Pro mě je klíčové to, že musíme pracovat v rámci našich omezení s kluky, kteří mají na starosti šasi a chtějí udělat s výfuky něco odlišného. Samozřejmě že si to vyžaduje vyvážení spousty věcí, které jsou poměrně jasné, aby to fungovalo z hlediska požadavků motoru. Existují designová kritéria pro výfuky, která omezují druh akustického chování a chování při snížení tlaku ve výfucích - ta poskytujeme týmu, jenž má na starosti šasi.
Máme své požadavky na zabudování, které nesmí být v rozporu s některými částmi motoru, ale externí rámec je často dán vozem a jeho interní aerodynamikou," dodává White.
Ačkoliv je Renault ve Valencii zatím jediným týmem, jehož vůz má výfuky umístěné vpředu, hovoří se hned o několika týmech, které mají podobnou věc ve vývoji. Red Bull má mít například výfukový systém ještě propracovanější než Renault, ale údajně nechce se všemi trumfy ven během prvního testu.
Technický ředitel Sauberu James Key prohlásil, že se takovým řešením výfuků budou také zabývat a pokud se osvědčí, okopírují jej - což by nemělo být tak náročné jako v případě F-kanálů loni.
A McLaren, který svůj monopost představí tento pátek v Berlíně, se má také vyznačovat několika inovacemi.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.