Fernando Alonso se omluvil za svou prudkou reakci po nedělní Velké ceně Evropy ve španělské Valencii, v níž krizitoval komisaře Mezinárodní automobilové federace (FIA) za to, že zmanipulovali závod.
Alonso řekl, že nikdy neměl v úmyslu vyslovit jakékoli podezření, že FIA zmanipulovala závod. "S odstupem času jsem samozřejmě mnohem klidnější, než jsem byl bezprostředně po závodě," uvedl Alonso ve svém diáři na webových stránkách Ferrari. "Tehdy jsem reagoval emocionálně. V takové situaci je snadné říct věci, které se dají špatně interpretovat, což jsem vůbec nechtěl."
Španělský pilot Ferrari se ve Valencii zlobil, když v úvodu závodu vyjel safety car po havári Marka Webbera, a zatímco před ním jedoucí Lewis Hamilton zaváděcí vůz předjel, on sám zůstal za ním. Hamilton za to byl sice potrestán průjezdem boxovou uličkou, svou druhou pozici si ale udržel až do cíle, zatímco Alonso skončil osmý. Podle Alonsa udělili komisaři, mezi nimiž byl i Čech Radovan Novák, trest Hamiltonovi se zpožděním, takže pilot McLarenu stačil získat náskok a poté projet boxy tak, aby neztratil pozici.
Dva dny nato Alonso prohlásil, že už je mnohem klidnější a vysvětlil, že jeho poznámky pramenily z frustrace, že ztratil tím, že respektoval pravidla, zatímco Hamilton těžil z toho, že regule porušil. "Jistě, chápu, že komisaři mají těžkou práci, musejí dělat rozhodnutí, která nejsou snadná. Měl jsem na myslí, že jezdci, kteří respektují pravidla, jako třeba já, v téhle situaci bohužel ztratili mnohem víc, než ti, kteří je porušili. A to přes tresty, které dostali. Nemluvím o nikom konkrétním, je to obecná záležitost. Měli bychom si o tom v klidu promluvit, aby se takové věci nestávaly."
Mezinárodní automobilové federaci se Alonsovy komentáře nelíbily a objevily se dokonce spekulace, že by pilot za ně mohl být potrestán a s ním i jeho stáj Ferrari. Alonsova omluva, jak se zdá, celou záležitost uzavřela. FIA si nicméně uvědomuje, že nedělní události připomněly notoricky známé problémy s pravidly zaváděcího vozu, a chce situaci řešit, což Alonso přivítal. "Rád slyším, že FIA reaguje okamžitě. Jsem si jistý, že všechny sporné body budou vyjasněny."
Španělský pilot, vítěz úvodního závodu sezony, zůstává ohledně svých šancí v mistrovství světa optimistický. "Ve Valencii to nedopadlo tak, jak jsme si představovali. Ale žádné nenapravitelné škody nám nevznikly. Je pravda, že ztráta na první místo vzrostla na 29 bodů, ale ještě nejsme ani v půlce sezony. Je to pořád otevřené," věří dvojnásobný mistr světa.
Velkou cenu Evropy vyhrál ve Valencii Němec Sebastian Vettel na voze Red Bull před dvojicí Britů, Lewisem Hamiltonem a Jensonem Buttonem na monopostech stáje McLaren. Fernando Alonso skončil osmý, jeho stájový kolega z Ferrari Felipe Massa nebodoval. V čele mistrovství světa je Lewis Hamilton, který má 127 bodů, Fernando Alonso je s 98 body pátý.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.