Felipe Massa věří, že se Ferrari ještě dotáhne na Red Bull a McLaren v letošní bitvě o prvenství ve světových šampionátech - bez ohledu na slabé výkony v Turecku.
Ferrari přitom letos nezačalo vůbec špatně - úvodní podnik sezóny začalo "doublem," když v Bahrajnu dojel Alonso první a Massa druhý.
Postupně se však propadalo dozadu, což vyvrcholilo v Turecku, kde ztrácelo nejen na McLaren a Red Bull, ale už i na Mercedes a Renault.
Z pohledu postavení v šampionátech není ještě nic ztraceno - na nejlepší týmy ztrácí 25, resp. 26 bodů a Alonso na prvního Webbera pouze 14 - dle vývoje výkonnosti se nicméně zdá, že brzy o šanci na boj o prvenství přijdou.
Massa však věří, že k obratu dojde: "Co se týče šampionátu, situace z našeho pohledu ještě není kritická. Vzhledem k tomu, že zbývá ještě 12 závodů, je to 100% otevřené, což znamená, že ještě můžeme bojovat o oba tituly."
Uvědomuje si, že výkonnost Ferrari stále klesá, což se potvrdilo i v Turecku, kde dojel před svým týmovým kolegou až sedmý: "Myslím, že to můžeme upřímně označit za nejhorší výkon Scuderie letošní sezóny. Byli jsme nekonkurenceschopní po celý víkend od pátku až do neděle, trápili jsme se v každé části, zejména v kvalifikaci."
Ferrari do sezóny vstoupilo ve skvělé formě, podle něj je to tedy pouze o tom zjistit, kde udělali chybu a zrychlit tempo vývoje: "Máme na to, protože jsme odvedli přes zimu fantastickou práci a do sezóny vstoupili se skvělým autem, které bylo mnohem lepší než loňské, s nímž jsme zakončili sezónu 2009." Je třeba ovšem poznamenat, že loni ukončili velmi brzy vývoj monopostu F60, díky čemuž přišli nakonec i o třetí místo v šampionátu konstruktérů, ale zároveň získali náskok ve vývoji monpostu.
"V tom čase jsem zvolili správný směr v jeho vývoji. Od jisté doby se díky našemu vývoji nezlepšilo tak, jak jsme očekávali. Zatímco soupeři od stejného okamžiku své vozy vylepšili výrazně," popisuje Brazilec. Ferrari příliš mnoho energie a zdrojů soustředilo mj. i na nasazení F-kanálu, který se snaží všichni po vzoru McLarenu okopírovat, ovšem s horšími výsledky. Po Barceloně dokonce Scuderia prohlásila, že jeho nasazení vedlo k mírnému zhoršení aerodynamické efektivity monopostu F10.
McLarenu se podařil přeci jen husarský kousek - sice neutajil F-kanál a jeho fungování na svém voze, ale soupeře stojí příliš velké úsilí jeho nasazení a zejména správné vyladění na okruzích. A tak zatímco ve Wokingu vylepšují různé jiné části svého vozu, který je již druhým nejrychlejším ve startovním poli (v Turecku za Red Bullem zaostávali pouze o 0,15 vteřiny), většina soupeřů se trápí s vyladěním F-kanálu a přešlapuje na místě.
"To je situace, které čelíme - musíme proto nejdříve poznat, proč se už ve vývoji neubíráme správným směrem. jsem si jistý, že to dokážeme, protože Ferrari má dostatečné lidské kapacity a protože v minulosti se již několikrát podařilo z konce startovního pole se propracovat na špici s nejlepšími vozy," dodává Massa.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.