Mezinárodní automobilová federace (FIA) zahájila vyšetřování manželů Tota Wolffa a Susie Wolffové kvůli střetu zájmů vzhledem k vůdčím rolím v organizacím, v nichž působí. Týmy Formule 1 svorně popírají, že by to byly ony, kdo si na něco stěžovaly.
Nejprve si shrňme základy: deset týmů F1 fungují jako dodavatelé produktu držiteli komerčních práv, tedy společnosti Liberty Media a Formula One Management (FOM). Tento produkt je upravován, vylepšován a předáván konzumentům, televizním společnostem a fanouškům.
Šéf Mercedesu Toto Wolff tedy poskytuje svůj produkt F1, ta jej poté prodává. Zároveň si však udržuje kontrolu nad tímto produktem, jelikož je Mercedes oddělenou entitou F1. Jeho manželka Susie Wolffová je ředitelkou F1, v níž spadá pod prezidenta Stefana Domenicaliho, jelikož má na starosti sérii ženskou F1 Academy, která byla ustanovena letos.
Stížnost vyvstala kvůli tomu, že Toto Wolff na schůzce šéfů týmů F1 hovořil o záležitostech, o nichž ostatní neměli ani ponětí a které mohl získat pouze od FOM. Teoreticky je mohl zneužít k tomu, aby jeho Mercedes v F1 získal nad svými soupeři výhodu. A přirozeně se má za to, že se Susie Wolffová od šéfů týmů dostává k takovým informacím, z nichž by mohla těžit FOM, která má být oddělenou od dodavatele produktu, tedy od týmů F1.
pic.twitter.com/fKvTpIhXQ6
— Susie Wolff (@Susie_Wolff) December 5, 2023Manželé Wolffovi v úterý shodně takové informace popřeli s tím, že jsou naprosto nevinní. Susie k tomu krátce po zahájení šetření ze strany FIA navíc přidala, že ji takové obvinění "hluboce urazilo."
A včera postupně všechny týmy Formule 1 (přirozeně krom Mercedesu) vydaly shodná prohlášení o tom, že by to byly ony, kdo by o této záležitosti informovali FIA.
"Můžeme potvrdit, že jsme FIA nepodali žádno stížnost vzhledem k obvinění, že by mezi některým z týmových šéfů a členem personálu FOM docházelo k výměně informací důvěrné povahy. Máme radost z F1 Akademie a plně ji a její ředitelku prostřednictvím našeho odhodlání ji od příští sezóny sponzorovat v rámci našich zbarvení," uvádějí týmy ve svých prohlášeních.
Team statement pic.twitter.com/OS1SQM6UzD
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) December 6, 2023Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.