Mezinárodní automobilová federace (FIA) zahájila vyšetřování manželů Tota Wolffa a Susie Wolffové kvůli střetu zájmů vzhledem k vůdčím rolím v organizacím, v nichž působí. Týmy Formule 1 svorně popírají, že by to byly ony, kdo si na něco stěžovaly.
Nejprve si shrňme základy: deset týmů F1 fungují jako dodavatelé produktu držiteli komerčních práv, tedy společnosti Liberty Media a Formula One Management (FOM). Tento produkt je upravován, vylepšován a předáván konzumentům, televizním společnostem a fanouškům.
Šéf Mercedesu Toto Wolff tedy poskytuje svůj produkt F1, ta jej poté prodává. Zároveň si však udržuje kontrolu nad tímto produktem, jelikož je Mercedes oddělenou entitou F1. Jeho manželka Susie Wolffová je ředitelkou F1, v níž spadá pod prezidenta Stefana Domenicaliho, jelikož má na starosti sérii ženskou F1 Academy, která byla ustanovena letos.
Stížnost vyvstala kvůli tomu, že Toto Wolff na schůzce šéfů týmů F1 hovořil o záležitostech, o nichž ostatní neměli ani ponětí a které mohl získat pouze od FOM. Teoreticky je mohl zneužít k tomu, aby jeho Mercedes v F1 získal nad svými soupeři výhodu. A přirozeně se má za to, že se Susie Wolffová od šéfů týmů dostává k takovým informacím, z nichž by mohla těžit FOM, která má být oddělenou od dodavatele produktu, tedy od týmů F1.
pic.twitter.com/fKvTpIhXQ6
— Susie Wolff (@Susie_Wolff) December 5, 2023Manželé Wolffovi v úterý shodně takové informace popřeli s tím, že jsou naprosto nevinní. Susie k tomu krátce po zahájení šetření ze strany FIA navíc přidala, že ji takové obvinění "hluboce urazilo."
A včera postupně všechny týmy Formule 1 (přirozeně krom Mercedesu) vydaly shodná prohlášení o tom, že by to byly ony, kdo by o této záležitosti informovali FIA.
"Můžeme potvrdit, že jsme FIA nepodali žádno stížnost vzhledem k obvinění, že by mezi některým z týmových šéfů a členem personálu FOM docházelo k výměně informací důvěrné povahy. Máme radost z F1 Akademie a plně ji a její ředitelku prostřednictvím našeho odhodlání ji od příští sezóny sponzorovat v rámci našich zbarvení," uvádějí týmy ve svých prohlášeních.
Team statement pic.twitter.com/OS1SQM6UzD
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) December 6, 2023Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.