Mezinárodní automobilová federace (FIA) zahájila vyšetřování manželů Tota Wolffa a Susie Wolffové kvůli střetu zájmů vzhledem k vůdčím rolím v organizacím, v nichž působí. Týmy Formule 1 svorně popírají, že by to byly ony, kdo si na něco stěžovaly.
Nejprve si shrňme základy: deset týmů F1 fungují jako dodavatelé produktu držiteli komerčních práv, tedy společnosti Liberty Media a Formula One Management (FOM). Tento produkt je upravován, vylepšován a předáván konzumentům, televizním společnostem a fanouškům.
Šéf Mercedesu Toto Wolff tedy poskytuje svůj produkt F1, ta jej poté prodává. Zároveň si však udržuje kontrolu nad tímto produktem, jelikož je Mercedes oddělenou entitou F1. Jeho manželka Susie Wolffová je ředitelkou F1, v níž spadá pod prezidenta Stefana Domenicaliho, jelikož má na starosti sérii ženskou F1 Academy, která byla ustanovena letos.
Stížnost vyvstala kvůli tomu, že Toto Wolff na schůzce šéfů týmů F1 hovořil o záležitostech, o nichž ostatní neměli ani ponětí a které mohl získat pouze od FOM. Teoreticky je mohl zneužít k tomu, aby jeho Mercedes v F1 získal nad svými soupeři výhodu. A přirozeně se má za to, že se Susie Wolffová od šéfů týmů dostává k takovým informacím, z nichž by mohla těžit FOM, která má být oddělenou od dodavatele produktu, tedy od týmů F1.
pic.twitter.com/fKvTpIhXQ6
— Susie Wolff (@Susie_Wolff) December 5, 2023Manželé Wolffovi v úterý shodně takové informace popřeli s tím, že jsou naprosto nevinní. Susie k tomu krátce po zahájení šetření ze strany FIA navíc přidala, že ji takové obvinění "hluboce urazilo."
A včera postupně všechny týmy Formule 1 (přirozeně krom Mercedesu) vydaly shodná prohlášení o tom, že by to byly ony, kdo by o této záležitosti informovali FIA.
"Můžeme potvrdit, že jsme FIA nepodali žádno stížnost vzhledem k obvinění, že by mezi některým z týmových šéfů a členem personálu FOM docházelo k výměně informací důvěrné povahy. Máme radost z F1 Akademie a plně ji a její ředitelku prostřednictvím našeho odhodlání ji od příští sezóny sponzorovat v rámci našich zbarvení," uvádějí týmy ve svých prohlášeních.
Team statement pic.twitter.com/OS1SQM6UzD
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) December 6, 2023Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.