AlphaTauri se celou sezónu potácela v zadní části startovního pole a o tom, aby pravidelně končila na bodech, si mohla nechat jen zdát. Nyní se však vzchopila a pravidelně ji vídáváme na špici středu pole. Co se stalo?
Až do poslední trojice závodů šlo pro italskou stáj o sezónu, na kterou by bylo lepší zapomenout. V prvních 17 velkých cenách její piloti vybojovali pouhých pět bodů, v šampionátu konstruktérů kvůli tomu okupovala poslední místo.
V Austinu dojel Juki Cunoda na osmém místě a Daniel Ricciardo zotavivši se ze svého zranění šokoval čtvrtým místem v kvalifikaci a v závodu poté skončil sedmý, když měl smůlu na přerušení závodu červenými vlajkami, jinak by si odtamtud odvezl více než jen 6 bodů.
Minulý víkend se v Brazílii Cunoda prosadil ve Sprintu, v němž si podal Sainze s Ferrari i Hamiltona s Mercedesem a v hlavním závodě přidal další 2 body za deváté místo. AlphaTauri prokázala, že se zvedá a začíná být konkurenceschopnou. Co se tedy v uplynulých týdnech stalo? Díky čemu udělala takový pokrok?
Co stojí za pokrokem AlphaTauriPodle jejího výkonného ředitele Petera Bayera vše začalo již v Singapuru, kam přivezly velký balík vylepšení. Novinky se objevily ve všech oblastech vozu: křídla, podlaha, difuzor, bočnice i zadní zavěšení. "Singapurské vylepšení bylo počátečním signálem. Od té doby nasazujeme další části pro optimalizaci balíku," vysvětluje.
K pokroku přispěl po svém zranění taky Ricciardo, který inženýrům poskytuje velmi dobrou technickou vazbu a pomohl vylepšit nastavení monopostu AT04.
"Pokud jde o nastavení, dosáhli jsme velkého pokroku. Daniel byl do toho extrémně zapojený a inženýrům pomohl. Od té doby jsou piloti na schůzkách s autem velmi spokojeni. Teď máme pneumatiky dobře pod kontrolou a už nejsme ani nejpomalejší na rovinkách. Pokud jde o maximální rychlosti, jsme ve středu pole," pokračuje Bayer.
"Dobré výsledky povzbudily tým. Všichni můžou vidět, že se teď věci zlepšují a nové díly fungují. To dodává sebevědomí také pilotům, kteří mohou více útočit. Risk se často vyplácí a když to dopadne dobře, tak to je vzpruhou také pro všechny v továrně," popisuje ředitel dceřiné stáje Red Bullu.
"Myslím, že jsme černým koněm, zejména ve srovnání s ostatními soupeři. Teď jsme bodovali ve třech závodech po sobě, máme velmi dobrý rytmus. Nyní to chce v tom pokračovat. Jsme blízko sedmého místa mezi konstruktéry. Myslím, že na něj máme," usmívá se Cundoa.
AlphaTauri je dva závody před koncem sezóny s 21 body osmá, na sedmý Williams ji schází jen sedm bodů. Šesté Alpine je ale již zcela mimo dosah - to má na svém kontě 108 bodů.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.