Kvalifikace na italské Monze napověděla, že nedělní závod bude vskutku zajímavý. Ve všech 3 částech se o nejrychlejší časy přetahoval Verstappen s Leclercem a Sainzem. Pole position ale může získat jen jeden, což se tento víkend povedlo Sainzovi a stáji Ferrari.
Kvalifikaci na složitém italském okruhu Monza odstartoval Juki Cunoda s časem 1:23,234, Liam Lawson byl o dalších 6 desetin zpět. Po této dvojici si i ostatní jezdci začali připisovat svá rychlá kola, jen ve Ferrari se svým výjezdem čekali. Mezitím byl odebrán čas Verstappenovi za překročení traťových limitů v 7. zatáčce. K hříšníkům se přidal i Alonso se Strollem, což napomohlo Albonovi k jednomu z nejrychlejších časů. Esteban Ocon se na výjezdu ze zatáčky Ascari dopustil jezdecké chyby, přičemž po týmu žádal kontrolu pravé části jeho vozu Alpine A523. Nejrychlejšími na trati se zdáli být jezdci Red Bullu s oběma Ferrari v zádech. Trať zaplněna jako při závodě byla na konci první části kvalifikace. První sektor patřil Williamsu a jezdci se neztratili ani ve zbytku okruhu - Albon druhý a Sargeant šestý. Po Q1 už v kvalifikaci nepokračovali Zhou, Gasly, Ocon, Magnussen a Lance Stroll.
Q2Začátkem druhé části kvalifikace přišla z ředitelství závodu zpráva o vyšetřování obou jezdců Ferrari - při svých přípravných kolech byli až moc pomalí, což nová pravidla nedovolují.
Ferrari's Charles Leclerc and Carlos Sainz are under investigation for not following the maximum lap time instructions! #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/Golp5zC2Bc
— Formula 1 (@F1) September 2, 2023Patnáctku nejrychlejších na středních pneumatikách ve Q2 vedl Max Verstappen, který byl nejrychlejším do doby, než dojel Carlos Sainz. Španělovi se povedlo nadělit 44 tisícin Verstappenovi a 184 tisícin Leclercovi. S větší ztrátou v prvním sektoru se musely potýkat stříbrné šípy - Russell nakonec zrychlit dokázal, ale Hamilton se prozatím zařadil mezi nepostupující a navíc si stěžoval na nulovou přilnavost během rychlého kola. Pravé drama ale začalo až na konci Q2 - každý potřeboval prostor k zajetí svého rychlého kola. Italské tribuny se rozezvučely po skoku Leclerca na první místo, ale Verstappen byl i s pomalejším prostředním sektorem o 40 tisícin rychlejší. Do závěrečné části se už ale nedostali Cunoda, Lawson, Hülkenberg, Bottas a Sargeant.
Q3Na začátku Q3 chyboval Verstappen a chvíli se ocitl ve štěrkové zóně, ale stále zajel konkurenceschopný čas. Využili toho jezdci Ferrari, kteří zajeli dvě nejrychlejší kola s rozdílem 32 tisícin. Skvělé kolo zajel i Russell, který se zařadil za nejrychlejší trojici. Poslední pokusy odstartoval Leclerc a dokázal svoje kolo vylepšit, ovšem stejný scénář se opakoval i u Verstappena a Sainze, který s náskokem 13 tisícin dokázal zvítězit a získat pro Ferrari pole position.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.