Kvalifikace na italské Monze napověděla, že nedělní závod bude vskutku zajímavý. Ve všech 3 částech se o nejrychlejší časy přetahoval Verstappen s Leclercem a Sainzem. Pole position ale může získat jen jeden, což se tento víkend povedlo Sainzovi a stáji Ferrari.
Kvalifikaci na složitém italském okruhu Monza odstartoval Juki Cunoda s časem 1:23,234, Liam Lawson byl o dalších 6 desetin zpět. Po této dvojici si i ostatní jezdci začali připisovat svá rychlá kola, jen ve Ferrari se svým výjezdem čekali. Mezitím byl odebrán čas Verstappenovi za překročení traťových limitů v 7. zatáčce. K hříšníkům se přidal i Alonso se Strollem, což napomohlo Albonovi k jednomu z nejrychlejších časů. Esteban Ocon se na výjezdu ze zatáčky Ascari dopustil jezdecké chyby, přičemž po týmu žádal kontrolu pravé části jeho vozu Alpine A523. Nejrychlejšími na trati se zdáli být jezdci Red Bullu s oběma Ferrari v zádech. Trať zaplněna jako při závodě byla na konci první části kvalifikace. První sektor patřil Williamsu a jezdci se neztratili ani ve zbytku okruhu - Albon druhý a Sargeant šestý. Po Q1 už v kvalifikaci nepokračovali Zhou, Gasly, Ocon, Magnussen a Lance Stroll.
Q2Začátkem druhé části kvalifikace přišla z ředitelství závodu zpráva o vyšetřování obou jezdců Ferrari - při svých přípravných kolech byli až moc pomalí, což nová pravidla nedovolují.
Ferrari's Charles Leclerc and Carlos Sainz are under investigation for not following the maximum lap time instructions! #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/Golp5zC2Bc
— Formula 1 (@F1) September 2, 2023Patnáctku nejrychlejších na středních pneumatikách ve Q2 vedl Max Verstappen, který byl nejrychlejším do doby, než dojel Carlos Sainz. Španělovi se povedlo nadělit 44 tisícin Verstappenovi a 184 tisícin Leclercovi. S větší ztrátou v prvním sektoru se musely potýkat stříbrné šípy - Russell nakonec zrychlit dokázal, ale Hamilton se prozatím zařadil mezi nepostupující a navíc si stěžoval na nulovou přilnavost během rychlého kola. Pravé drama ale začalo až na konci Q2 - každý potřeboval prostor k zajetí svého rychlého kola. Italské tribuny se rozezvučely po skoku Leclerca na první místo, ale Verstappen byl i s pomalejším prostředním sektorem o 40 tisícin rychlejší. Do závěrečné části se už ale nedostali Cunoda, Lawson, Hülkenberg, Bottas a Sargeant.
Q3Na začátku Q3 chyboval Verstappen a chvíli se ocitl ve štěrkové zóně, ale stále zajel konkurenceschopný čas. Využili toho jezdci Ferrari, kteří zajeli dvě nejrychlejší kola s rozdílem 32 tisícin. Skvělé kolo zajel i Russell, který se zařadil za nejrychlejší trojici. Poslední pokusy odstartoval Leclerc a dokázal svoje kolo vylepšit, ovšem stejný scénář se opakoval i u Verstappena a Sainze, který s náskokem 13 tisícin dokázal zvítězit a získat pro Ferrari pole position.
Lídr šampionátu Lando Norris odstartoval víkend v São Paulu ve velkém stylu, když si na legendárním okruhu Interlagos zajistil pole position pro sobotní sprint.
Lewis Hamilton se po závodě v Mexiku otevřeně vyjádřil k aktuálnímu dění ve Formuli 1 a poukázal na problém, který podle něj ovlivňuje férovost šampionátu.
Lando Norris prozradil, co mu dodává sebedůvěru v závěru sezóny 2025. Zdůraznil, že klíčová je pro něj vlastní forma a konzistence během závodních víkendů.
Max Verstappen komentuje aktuální dění v šampionátu a sdílí svůj pohled na situaci mezi jezdci Mclarenu.
Lando Norris mluvil o významu nadcházejícího závodu a jeho osobním pohledu na určité okruhy. Diskutoval také o historických vazbách týmu a tradici spojené s Brazílií.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.