Aston Martin se blíží dokončení stavby nového aerodynamického tunelu, od kterého si slibuje velký přínos. Hodně se podle nich podepíše také na výkonnosti jejich závodních monopostů.
Nový aerodynamický tunel vedle továrny v Silverstone by měl být dokončený do konce příštího roku, takže jeho přínos se projeví u vozu F1 až v sezóně 2025. Očekávání jsou ovšem vysoká.
"Nejdůležitější nástroj jim stále schází, tím je aerodynamický tunel. Jde o klíčový nástroj, který je téměř hotový. Myslím si ale, že bude znamenat novou budoucnost Aston Martinu. Připraven bude do konce roku 2024," popisuje bývalý pilot F1 Pedro de la Rosa.
Aston Martin aerodynamický vývoj v současné době provádí v Brackley u Mercedesu, jehož tunel již nepatří k těm nejmodernějším. To se však příští rok změní, když budou mít konečně svůj vlastní.
"Momentálně si aerodynamický tunel půjčujeme od Mercedesu. Dokud nebudeme mít hotový nový tunel, tak v něm nebudeme moci pracovat. Aerodynamický tunel je pro F1 tým tou nejdůležitější věcí. Poskytuje vám přítlak, efektivitu - a my jsme ve finální fázi jeho stavby," pokračuje De la Rosa.
"Pro nás to je absolutně klíčové mít vlastní aerodynamický tunel," přitakává šéf aerodynamického oddělení Dan Fallows, jenž minulý rok přišel z Red Bullu.
Stáj ze Silverstone vlastněná Lawrencem Strollem má mistrovské ambice. Přijala zkušeného jezdce Fernanda Alonsa a dále investuje do své infrastruktury. "Jde o potvrzení záměru ze strany Aston Martinu. Ukazuje to, že plníme termíny pro budoucnost. Doufáme, že bude mít dopad na auto pro rok 2025," popisuje Fallows.
"Dám nám to velký prostor, který jsme pro vývojové programy dříve neměli. I z logistického hlediska. Je to mnohem praktičtější, když přesouváte díly na druhou stranu své továrny, než když je musíte rozebírat a převážet do jiného aerodynamického tunelu. Pro tým půjde o radikální změnu," dodává 49letý britský inženýr.
Svůj nový aerodynamický tunel začal počátkem srpna využívat McLaren, který doposud své monoposty testoval u Toyoty v Kolíně nad Rýnem. Testuje v něm ale monopost pro příští rok, ten současný MCL60 se do něj již nepodívá. Ostatně ve Wokingu jej již přestal vyvíjet - podobně jako ostatní soupeři.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.