MONTE CARLO - 1. TRÉNINK; Po nucené přestávce zapříčiněné záplavami v Itálii a neuskutečněné GP Emilia Romagna se týmy přesunuly rovnou do Monaka, kde se v pátek jel první trénink.
Na nejpomalejší okruh kalendáře přivezlo Pirelli ty nejměkčí směsi ze své nabídky (C3 - C5), aby vozy měly co nejlepší přilnavost. Opotřebení zde nebývá problém, během velké ceny si většina pilotů obvykle s přehledem vystačí s jedinou zastávkou. Teplota vzduchu ve 13:30 dosahovala 26 °C, asfalt byl sluncem rozehřátý na 47 °C.
Na trať jako první vyrazil druhý muž šampionátu Pérez, hned jej následovalo dalších 19 monopostů. Největší pozornost budí Mercedes s novým aerodynamickým balíkem: zahodil své ultra-úzké bočnice a nasadil klasickou verzi inspirovanou tvary Red Bullu. Kvůli rozsahu přestavby se zcela novým předním zavěšením někteří inovovaný vůz označují jako W14-B.
"Nepůjde o žádný zázračný díl - z mé zkušenosti takové v našem sportu neexistují. Doufám, že našim pilotům poskytnou stabilnější a předvídatelnější platformu. Pak na tom budeme moci v dalších týdnech a měsících stavět," popisuje šéf týmu Toto Wolff.
Piloti se ihned vrhli do měřených kol, domácí Leclerc se po 5 min dostal na 1:15,931 min, zatímco Pérez si stěžoval na potíže se spojkou a zmizel v boxech, nad ovladatelností svého Red Bullu lamentoval také úřadující šampion Verstappen.
Novinky po delší pauze nasadily i další týmy, byť Monako není nejlepším okruhem pro jejich otestování. McLaren nastoupil v nových barvách určených pouze pro tento závod: černou barvu nahradila bílá. Připomíná tři různá zbarvení, které tento víkend používá v americkém Indy 500 (černý nos jako vzpomínka na vítězství vozu F1 GTR v Le Mans v roce 1995).
Ferrari se po čtvrthodině usadilo na čele s oběma vozy: Leclerc 1:14,562 min a Sainz 1:14,770 min, třetí Verstappen ztrácel necelé čtyři desetiny (1:14,946), za ním se držely oba Aston Martiny. Scuderia však byla na C4 směsích, zatímco ostatní kroužily na tvrdých C3 pneumatikách.
This is the #TripleCrown. 👑👑👑Behold our livery under the Mediterranean sun. 🤩#MonacoGP 🇲🇨 pic.twitter.com/JnFLmB3qfu
— McLaren (@McLarenF1) May 26, 2023Po 20 min se Stroll dotkl zdi, bez viditelného poškození nicméně pokračoval, Sainzovi se přitom podařilo zrychlit na 1:14,401 min a 1:14,245 - nejrychlejší čas úvodního tréninku minulý rok stanovil Leclerc na 1:14,531 min.
Po přechodu na stejnou směs se před piloty Ferrari protlačil Hamilton (1:14,035). Třetí příčku za Sainzem v polovině tréninku okupoval Verstappen, ten však ani po změně nastavení nebyl se svým vozem moc spokojený. Důvěra v auto přitom v Monte Carlu znamená hodně.
Hülkenberg v 35. minutě dostal v šikaně za tunelem smyk a narazil levou zadní částí vozu do svodidel. Došlo k defektu pneumatiky a zřejmě k poškození poloosy. Nico dojel do boxů po svých, mechanici se ihned vrhli na inspekci. Na okruhu byly kvůli úlomkům vyvěšeny červené vlajky.
🚩 RED FLAG 🚩Hulkenberg has had a moment down at the Nouvelle ChicaneContact with the barriers has pushed one of his tyres off the wheel rim #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/bUjwQkdL22
— Formula 1 (@F1) May 26, 2023Provoz byl po 2 min obnoven, Hamiltona (1:13,907) těsně stínoval Alonso (1:14,035), který dobře ví, že pokud by letos někde mohl porazit Red Bully, pak je Monako jeho nejlepší příležitostí.
V závěru pilot ještě přidali a do čela se dostal Sainz (1:13,690) na středně-tvrdých pneumatikách, Alonso po rekordu v 1. sektoru zaostával o jen o 2 setiny. Postěžoval si přitom na to, že mu Pérez neuhnul ze závodní stupy, zatímco on jej předtím ve svém pomalém kole pustil.
Snažení všech 4 min před koncem ukončil havárií v 1. zatáčce Albon, trénink byl kvůli tomu předčasně ukončen. Nejrychlejší čas zůstal Ferrari, druhou příčku udržel Alonso s Aston Martinem před Hamiltonem s notně vylepšeným Mercedesem. Red Bully zatím zaostávají - schyluje se k jejich porážce?
🚩 RED FLAG 🚩Alex Albon has crashed out of Sainte Devote. He reports he is okay over the radioThe session will not be resumed#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/fauEr8qv2q
— Formula 1 (@F1) May 26, 2023
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.