MONTE CARLO - 1. TRÉNINK; Po nucené přestávce zapříčiněné záplavami v Itálii a neuskutečněné GP Emilia Romagna se týmy přesunuly rovnou do Monaka, kde se v pátek jel první trénink.
Na nejpomalejší okruh kalendáře přivezlo Pirelli ty nejměkčí směsi ze své nabídky (C3 - C5), aby vozy měly co nejlepší přilnavost. Opotřebení zde nebývá problém, během velké ceny si většina pilotů obvykle s přehledem vystačí s jedinou zastávkou. Teplota vzduchu ve 13:30 dosahovala 26 °C, asfalt byl sluncem rozehřátý na 47 °C.
Na trať jako první vyrazil druhý muž šampionátu Pérez, hned jej následovalo dalších 19 monopostů. Největší pozornost budí Mercedes s novým aerodynamickým balíkem: zahodil své ultra-úzké bočnice a nasadil klasickou verzi inspirovanou tvary Red Bullu. Kvůli rozsahu přestavby se zcela novým předním zavěšením někteří inovovaný vůz označují jako W14-B.
"Nepůjde o žádný zázračný díl - z mé zkušenosti takové v našem sportu neexistují. Doufám, že našim pilotům poskytnou stabilnější a předvídatelnější platformu. Pak na tom budeme moci v dalších týdnech a měsících stavět," popisuje šéf týmu Toto Wolff.
Piloti se ihned vrhli do měřených kol, domácí Leclerc se po 5 min dostal na 1:15,931 min, zatímco Pérez si stěžoval na potíže se spojkou a zmizel v boxech, nad ovladatelností svého Red Bullu lamentoval také úřadující šampion Verstappen.
Novinky po delší pauze nasadily i další týmy, byť Monako není nejlepším okruhem pro jejich otestování. McLaren nastoupil v nových barvách určených pouze pro tento závod: černou barvu nahradila bílá. Připomíná tři různá zbarvení, které tento víkend používá v americkém Indy 500 (černý nos jako vzpomínka na vítězství vozu F1 GTR v Le Mans v roce 1995).
Ferrari se po čtvrthodině usadilo na čele s oběma vozy: Leclerc 1:14,562 min a Sainz 1:14,770 min, třetí Verstappen ztrácel necelé čtyři desetiny (1:14,946), za ním se držely oba Aston Martiny. Scuderia však byla na C4 směsích, zatímco ostatní kroužily na tvrdých C3 pneumatikách.
This is the #TripleCrown. 👑👑👑Behold our livery under the Mediterranean sun. 🤩#MonacoGP 🇲🇨 pic.twitter.com/JnFLmB3qfu
— McLaren (@McLarenF1) May 26, 2023Po 20 min se Stroll dotkl zdi, bez viditelného poškození nicméně pokračoval, Sainzovi se přitom podařilo zrychlit na 1:14,401 min a 1:14,245 - nejrychlejší čas úvodního tréninku minulý rok stanovil Leclerc na 1:14,531 min.
Po přechodu na stejnou směs se před piloty Ferrari protlačil Hamilton (1:14,035). Třetí příčku za Sainzem v polovině tréninku okupoval Verstappen, ten však ani po změně nastavení nebyl se svým vozem moc spokojený. Důvěra v auto přitom v Monte Carlu znamená hodně.
Hülkenberg v 35. minutě dostal v šikaně za tunelem smyk a narazil levou zadní částí vozu do svodidel. Došlo k defektu pneumatiky a zřejmě k poškození poloosy. Nico dojel do boxů po svých, mechanici se ihned vrhli na inspekci. Na okruhu byly kvůli úlomkům vyvěšeny červené vlajky.
🚩 RED FLAG 🚩Hulkenberg has had a moment down at the Nouvelle ChicaneContact with the barriers has pushed one of his tyres off the wheel rim #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/bUjwQkdL22
— Formula 1 (@F1) May 26, 2023Provoz byl po 2 min obnoven, Hamiltona (1:13,907) těsně stínoval Alonso (1:14,035), který dobře ví, že pokud by letos někde mohl porazit Red Bully, pak je Monako jeho nejlepší příležitostí.
V závěru pilot ještě přidali a do čela se dostal Sainz (1:13,690) na středně-tvrdých pneumatikách, Alonso po rekordu v 1. sektoru zaostával o jen o 2 setiny. Postěžoval si přitom na to, že mu Pérez neuhnul ze závodní stupy, zatímco on jej předtím ve svém pomalém kole pustil.
Snažení všech 4 min před koncem ukončil havárií v 1. zatáčce Albon, trénink byl kvůli tomu předčasně ukončen. Nejrychlejší čas zůstal Ferrari, druhou příčku udržel Alonso s Aston Martinem před Hamiltonem s notně vylepšeným Mercedesem. Red Bully zatím zaostávají - schyluje se k jejich porážce?
🚩 RED FLAG 🚩Alex Albon has crashed out of Sainte Devote. He reports he is okay over the radioThe session will not be resumed#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/fauEr8qv2q
— Formula 1 (@F1) May 26, 2023Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.