MONTE CARLO - 1. TRÉNINK; Po nucené přestávce zapříčiněné záplavami v Itálii a neuskutečněné GP Emilia Romagna se týmy přesunuly rovnou do Monaka, kde se v pátek jel první trénink.
Na nejpomalejší okruh kalendáře přivezlo Pirelli ty nejměkčí směsi ze své nabídky (C3 - C5), aby vozy měly co nejlepší přilnavost. Opotřebení zde nebývá problém, během velké ceny si většina pilotů obvykle s přehledem vystačí s jedinou zastávkou. Teplota vzduchu ve 13:30 dosahovala 26 °C, asfalt byl sluncem rozehřátý na 47 °C.
Na trať jako první vyrazil druhý muž šampionátu Pérez, hned jej následovalo dalších 19 monopostů. Největší pozornost budí Mercedes s novým aerodynamickým balíkem: zahodil své ultra-úzké bočnice a nasadil klasickou verzi inspirovanou tvary Red Bullu. Kvůli rozsahu přestavby se zcela novým předním zavěšením někteří inovovaný vůz označují jako W14-B.
"Nepůjde o žádný zázračný díl - z mé zkušenosti takové v našem sportu neexistují. Doufám, že našim pilotům poskytnou stabilnější a předvídatelnější platformu. Pak na tom budeme moci v dalších týdnech a měsících stavět," popisuje šéf týmu Toto Wolff.
Piloti se ihned vrhli do měřených kol, domácí Leclerc se po 5 min dostal na 1:15,931 min, zatímco Pérez si stěžoval na potíže se spojkou a zmizel v boxech, nad ovladatelností svého Red Bullu lamentoval také úřadující šampion Verstappen.
Novinky po delší pauze nasadily i další týmy, byť Monako není nejlepším okruhem pro jejich otestování. McLaren nastoupil v nových barvách určených pouze pro tento závod: černou barvu nahradila bílá. Připomíná tři různá zbarvení, které tento víkend používá v americkém Indy 500 (černý nos jako vzpomínka na vítězství vozu F1 GTR v Le Mans v roce 1995).
Ferrari se po čtvrthodině usadilo na čele s oběma vozy: Leclerc 1:14,562 min a Sainz 1:14,770 min, třetí Verstappen ztrácel necelé čtyři desetiny (1:14,946), za ním se držely oba Aston Martiny. Scuderia však byla na C4 směsích, zatímco ostatní kroužily na tvrdých C3 pneumatikách.
This is the #TripleCrown. 👑👑👑Behold our livery under the Mediterranean sun. 🤩#MonacoGP 🇲🇨 pic.twitter.com/JnFLmB3qfu
— McLaren (@McLarenF1) May 26, 2023Po 20 min se Stroll dotkl zdi, bez viditelného poškození nicméně pokračoval, Sainzovi se přitom podařilo zrychlit na 1:14,401 min a 1:14,245 - nejrychlejší čas úvodního tréninku minulý rok stanovil Leclerc na 1:14,531 min.
Po přechodu na stejnou směs se před piloty Ferrari protlačil Hamilton (1:14,035). Třetí příčku za Sainzem v polovině tréninku okupoval Verstappen, ten však ani po změně nastavení nebyl se svým vozem moc spokojený. Důvěra v auto přitom v Monte Carlu znamená hodně.
Hülkenberg v 35. minutě dostal v šikaně za tunelem smyk a narazil levou zadní částí vozu do svodidel. Došlo k defektu pneumatiky a zřejmě k poškození poloosy. Nico dojel do boxů po svých, mechanici se ihned vrhli na inspekci. Na okruhu byly kvůli úlomkům vyvěšeny červené vlajky.
🚩 RED FLAG 🚩Hulkenberg has had a moment down at the Nouvelle ChicaneContact with the barriers has pushed one of his tyres off the wheel rim #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/bUjwQkdL22
— Formula 1 (@F1) May 26, 2023Provoz byl po 2 min obnoven, Hamiltona (1:13,907) těsně stínoval Alonso (1:14,035), který dobře ví, že pokud by letos někde mohl porazit Red Bully, pak je Monako jeho nejlepší příležitostí.
V závěru pilot ještě přidali a do čela se dostal Sainz (1:13,690) na středně-tvrdých pneumatikách, Alonso po rekordu v 1. sektoru zaostával o jen o 2 setiny. Postěžoval si přitom na to, že mu Pérez neuhnul ze závodní stupy, zatímco on jej předtím ve svém pomalém kole pustil.
Snažení všech 4 min před koncem ukončil havárií v 1. zatáčce Albon, trénink byl kvůli tomu předčasně ukončen. Nejrychlejší čas zůstal Ferrari, druhou příčku udržel Alonso s Aston Martinem před Hamiltonem s notně vylepšeným Mercedesem. Red Bully zatím zaostávají - schyluje se k jejich porážce?
🚩 RED FLAG 🚩Alex Albon has crashed out of Sainte Devote. He reports he is okay over the radioThe session will not be resumed#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/fauEr8qv2q
— Formula 1 (@F1) May 26, 2023Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.