Verstappen začíná v Ázerbájdžánu nejlépe, Leclerc mu je těsně patách. McLaren s novými díly stoupá

Max Verstappen s Red Bullem RB19
Max Verstappen s Red Bullem RB19, foto: Red Bull Content Pool
Petr Hlawiczka 28. dubna 2023 15:30
Sdílej:

BAKU - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas pátečního tréninku v Ázerbájdžánu zaznamenal Max Verstappen s Red Bullem, druhému Charlesovi Leclercovi na něj scházelo jen 37 tisícin sekundy, třetí příčka patří Sergiovi Pérezovi. Odpoledne následuje po změně formátu víkendu kvalifikace na velkou cenu, velké starosti a spousta práce před ní čeká mechaniky Alpine.

Jako první do tréninku vyrazil De Vries na měkkých pneumatikách Pirelli, které přivezlo to nejměkčí ze svého portfolia, tedy směsi C3 - C5. V Baku máme nový asfalt a nižší teploty než loni, protože se jede již v závěru dubna, týmy získávaly cenné informace o výdrži svého obutí.

Týmy díky pauze vynucené vypadnutím GP Číny z kalendáře měly možnost připravit moře novinek. McLaren očekává větší posun vpřed díky nové podlaze, která dle inženýrů "významně mění distribuci lokálního podtlaku, rovněž sílu a umístění podlahových struktur, což vede k celkovému navýšení přítlaku." Pokrok samozřejmě očekávají s novými díly i soupeři.

Měřeného kola jsme se dočkali po 4 min od Péreze - 1:47,491 min, zatímco se Mercedes potýkal s nějakými potížemi. Hamilton hlásil, že nemá "žádné brzdy," Russell reportoval "pocitově hodně slabé brzy, auto moc nezpomaluje."

Okruh obsahuje dlouhou rovinku, kde potřebujete co nejméně odporu, kromě ní ale také spoustu pravoúhlých zatáček vyžadujících maximum přítlaku, je tedy třeba zvolit co nejlepší kompromis v nastavení.

Po 7 min se do čela dostal Alonso (1:47,447) s Aston Martinem, který se chce v šampionátu udržet na 2. místě před silnými pronásledovateli v podobě Mercedesu a Ferrari, jehož Sainz se dotkl kolem bariéry v zatáčce č. 5. Krátce poté do zdi vrazil i Cunoda a rozbil záď svého auta.

O chvíli později se do čela dostal Verstappen (1:43,834), jenže po čtvrthodině byl provoz přerušen. Důvodem byly plameny na zádi Gaslyho, jenž se svou Alpinou byl v 1. zatáčce příliš široký poté, co se u něj objevil problém se ztrátou tlaku hydrauliky. Na trati tam zůstal stát i Magnussen, u něj zřejmě selhal tlak paliva.

Týmy kvůli tomu přišly o cenný čas, protože tento víkend mají po změně formátu k dispozici pouze jeden trénink - dnes nás čeká ještě kvalifikace na velkou cenu, zítřek patří sprinterskému závodu s jeho kvalifikací.

Provoz byl obnoven až po 13 minutách. Mizérie u Alpiny pokračovala, Ocon vystoupil ze svého monopostu. Ustaraní mechanici věděli, že je před odpolední kvalifikace čeká spousta práce.

Na čele byly oba Red Bully pronásledované dvojicí Ferrari, o další čtvrthodinu později je ale rozdělil Stroll, jenž se dostal na druhou příčku před Péreze.

V závěru piloti na měkkých pneumatikách přitlačili na pilu: Albon se dostal na druhou příčku, zlepšili se však Verstappen (1:43,042) i Pérez (1:42,651), jenž předčil svého týmového kolegu vedoucího šampionát. Do smyku se dostali Sargeant a Leclerc, jenž se v dalším pokusu dostal 93 tisícin za Mexičana na 2. pozici.

Na poslední chvíli do čela vystřelil Verstappen, jenž velmi těsně pokořil Leclerca. Za nimi se seřadili jejich týmoví kolegové, příjemně překvapil Norris s McLarenem, jemuž na Sainzovo Ferrari scházely jen 2 desetiny sekundy. Piloti Aston Martinu končí až na 7. a 8. místě, Mercedes mimo první desítku - ti však nejezdili na měkkých pneumatikách (pouze Stroll s Russellem je měli v úvodu během instalačních kol).

Stalo se