Formule 1 brzy zažije návrat několika velkých hráčů z řad automobilek. V královně motorsportu budou opět působit Audi nebo Ford. Mnozí by ve F1 rádi viděli i BMW, to ale svůj comeback neplánuje.
Většina z nás si jistě pamatuje začátek tisíciletí, kdy BMW spolupracovalo s Williamsem a později také se Sauberem. Před sezonou 2010 se však bavorská automobilka z F1 stáhla a svůj návrat neplánuje ani po třinácti letech. Její čelní představitelé tvrdí, že k některým změnám došlo ve Formuli 1 až příliš pozdě.
„Jestliže mám být upřímný, tak současný hybridní systém ve Formuli 1 je naprosto k ničemu. V roce 2026 sice F1 přejde na nový hybridní systém, ale pro nás je to až příliš pozdě, protože hybridní systém plánovaný pro rok 2026 je už dnes používán v automobilech," říká šéf divize motorsportu BMW Andreas Roos.
Slavná automobilka nyní soustředí svou pozornost na vytrvalostní závody. Její prototypy se budou objevovat v šampionátech IMSA a WEC. Speciál s označením BMW M Hybrid V8 absolvoval svou závodní premiéru na konci ledna v Daytoně.
„Má to svůj důvod. Ve vytrvalostních závodech používáme hybridní systém, který má své místo i na cestách. F1 se do tohohle bodu dostane až za tři roky, proto nás momentálně nezajímá," dodává Roos.
The no. 24 BMW M Hybrid V8 is back out on the track after a brake change. We'll fight until the 🏁#TheUltimateElectrifiedMPower #Rolex24 @RLLracing @IMSA pic.twitter.com/4VCHnMhxim
— BMW Motorsport (@BMWMotorsport) January 29, 2023Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.