Aston Martin připravuje rozsáhle inovace nového monopostu, který se od loňského AMR22 bude hodně lišit. Podle zástupce technického ředitele Erica Blandina se má dvojnásobný šampion Fernando Alonso na co těšit.
Aston Martin loni obsadil mezi konstruktéry sedmou příčku, byť nasbíral stejně bodů jako šestá Alfa Romeo. Nikterak se však netají svými vysokými ambicemi, když chce znovu bojovat o vítězství ve velkých cenách s těmi nejlepšími. Kvůli tomu přetáhli do Silverstone, kde dokončují novou továrnu, zkušeného Fernanda Alonsa.
"Všechno, co jsme se naučili, vychází z loňského auta, a uplatnili jsme to na to letošní. Podstatná část AMR23 je tedy nová. Je zcela odlišné od AMR22. Změnili jsme více než 90 % dílů a více než odlišných je přes 95 % aerodynamických povrchů," prozrazuje Blandin.
"Použili jsme na novém voze několik chytrých inovací, představují třešničku na dortu. Nejsou nutností, ale je to hezké je mít. Je to skvělé, když najdete drobnou díru a můžete ji využít ke své výhodě, nestává se však často, že na ní můžete založit celé auto. Místo toho je nezbytné, abyste měly základy správně, potom můžete přidávat další věci," pokračuje Blandin.
Ten před příchodem k Aston Martinu vedl aerodynamické týmy u Red Bullu, Ferrari a Mercedesu. Alonso má podle něj již nyní významný dopad na vývoj nového monopostu AMR23.
"Fernandova zpětná vazba je extrémně precizní. Jasně promluvil o tom, co chce od vozu, a ihned identifikoval několik věcí, které jsme dokázali zahrnout do konstrukce AMR23," pochvaluje si Blandin zkušenosti španělského šampiona.
"V minulé sezóně Fernando řídil auto, které se od toho našeho dost lišilo, také bylo konkurenceschopnější. Poté, co se svezl s AMR22, dokázal oba vozy rychle porovnat a prohlásit: 'Tohle je jasně lepší, tohle je jasně horší, a na tohle bychom se měli zaměřit,'" oceňuje inženýr Aston Martinu.
Ten své nové auto představí již 13. února ve své továrně v Silverstone a podle Blandina půjde o skutečné auto, nikoliv o předváděcí či loňský monopost v novém lakování.
"Na vůz AMR22 jsme nasadili spoustu vylepšení a pokrok, který jsme učinili, potvrdil, že jsme s AMR23 vycházejícího z poznatků z loňského auta na té správné cestě. Odhalíme aktuální auto, stejně jako jsme to učinili loni. Auto, které odhalíme v naší nové továrně v Silverstone 13. února bude skutečné AMR23. Fanoušky nezklameme," slibuje.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.