Po souboji týmových kolegů v poslední části ovládl kvalifikaci Carlos Sainz. Charles Leclerc skončil druhý, avšak zítra odstartuje s penalizací deseti míst - přesněji kvůli výměně komponentů pohonné jednotky.
Před začátkem kvalifikace obletěla svět velmi smutná zpráva - ve věku 78 let odešel na věčnost spoluzakladatel společnosti Red Bull GmbH a majitel stájí Red Bull Racing a Scuderia AlphaTauri Dietrich Mateschitz.
Q1Kvalifikaci tento víkend svým časem rozjela pětice jezdců s pořadím v cíli Schumacher, Zhou, Albon, Magnussen a Latifi - ten své rychlé kolo nedokončil a zajel za svými mechaniky. Své časy začalo rozjíždět i Ferrari a Red Bull - této skupince po prvních pokusech vévodil nakonec Sainz o necelou půl vteřinu před Leclercem.
Carlos Sainz hits the top spot in Q1His 1:35.297 effort puts him P1 ahead of Leclerc, Verstappen and Hamilton#USGP #F1 pic.twitter.com/TsHDdRN4mt
— Formula 1 (@F1) October 22, 2022Dodejme, že Ferrari má dobré tempo na jedno kolo, to ovšem nemůže platit o závodním tempu. Verstappen sekundoval Monačanovi, ovšem ztráta Péreze byla již větší. Tandem rudých býků navíc rozdělil Lewis Hamilton. Neztratil se ani George Russell s minimální ztrátou na svého týmového kolegu. Došlo i k porušování traťových limitů - prvním, kdo se provinil, byl Zhou Guanyu, k jeho incidentu nastalo v 12. zatáčce. Až na jezdce Ferrari a Red Bullu vyjeli všichni za účelem vylepšení času - to nevyšlo podle představ Schumacherovi - ten šel v první zatáčce velmi brzo na plyn a udělal hodiny. To byl jeden z důvodů, proč německý pilot stáje Haas nepostoupil do Q2. Krom Schumachera jsme ve druhé části neviděli Magnussena, Riccarda, Ocona a Latifiho.
Q2Začátek druhé části se podle představ nevyvedl Gaslymu. Francouz probrzdil první zatáčku a musel tak na chvíli myšlenky o rychlém kole vypustit. Kolo bylo za překračování traťových limitů škrtnuto i Vettelovi. Špici výsledkové listiny vévodilo opět Ferrari, nyní byl ovšem první Leclerc, kterému sekundoval stejně jako v Q1 Verstappen. Sainzova ztráta činila již 3 desetiny. Mezi tyto tři jezdce a pátého Péreze se povedlo vklínit Russellovi - ten byl ovšem jediným z této pětice na nové sadě. Skvělými výkony se prezentoval Alonso s jezdci Alfy Romeo - s jejich časy se pravidelně umisťovali v TOP 10. U posledních pokusů úřadovaly opět traťové limity - ty stály postup Cunodu a Zhoua. Problémy měl i Gasly - opět v první zatáčce. Koho jsme tedy v závěrečné části neviděli? Albona, Vettela, Gaslyho, Zhoua a Cunodu.
Q3První čas si zapsal Norris, ale pořadím se rychle propadal. Ba naopak letěly oba vozy Ferrari, kterým po prvních kolech patřil double. Třetí byl prozatím Hamilton, kterému se povedl zajet nejrychlejší druhý sektor. Ovšem se nedařilo ani jednomu z Red Bullů - ztráta na Monačana činila již půl vteřinu. S klesající teplotou na trati vyjel okamžitě po výměně pneumatik Max Verstappen. Holanďan to risknul a i přes rychlé opotřebování pneumatik jel dvě zahřívací kola. Měl sice absolutně nejrychlejší druhý sektor, ale nakonec skončil třetí a jeho ztráta na vítěze byla pouhých 92 tisícin. Kdo mohl zamíchat pořadím byl Hamilton, tomu se však jeho rychlé kolo nepovedlo. A kdo tedy kvalifikaci vyhrál? Byl to Carlos Sainz, který byl o 65 tisícin rychlejší než Charles Leclerc.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.