Šestý spalovací motor pro Charlese Leclerca? Očekávaná a nepřekvapivá informace. Podle italských zdrojů má Ferrari nasadit v Austinu již šestý spalovací motor. To znamená, že monacký pilot překročí povolený počet o dvojnásobek. Dobrou zprávou je aspoň to, že se nepropadne až na chvost startovního roštu. V italských médiích však probíhá debata i na jiné téma.
Informace, že Leclerc nasadí v Americe šestý motor, přinesla italská média. Jedná se o očekávanou novinku, vzhledem k tomu, že po četných problémech bylo sporné, zda Charles zvládne zbytek sezóny absolvovat s aktuálními komponenty.
Fanoušky Ferrari může utěšit aspoň fakt, že tým vymění pouze spalovací motor, ne všechny komponenty pohonné jednotky. To znamená ztrátu jen pěti míst na startu, podobně jako v případě Maxe Verstappena v Monze.
Tento spalovací motor nemá být totožný s tím předešlým. Leclerc má zkoušet novinky, které Ferrari nasazuje za účelem zlepšení spolehlivosti, když už výkonnostní změny není možné z důvodu zmrazení pohonných jednotek provádět.
„Nasazení čerstvého motoru má strategický charakter: pracovní skupina pod vedením Enrica Gualtieriho pracuje na technických aspektech, které stojí za problémy se spolehlivostí. S plným souhlasem FIA byly provedeny změny a zavedena nová řešení, která budou testována směrem do sezóny 2023,“ uvádí velmi optimisticky Motorsport.com.
Podobně optimisticky dodává, že monopost F1-75 bude teď schopen jezdit ještě s větším výkonem bez obav ze selhání. Měli bychom tedy být svědky představení agresivnějších motorových map a plného potenciálu nového ERS (Leclerc ho dostal v Belgii), které prý ve Ferrari ještě nevyužívají naplno.
Podle jiných zdrojů ale rozhodnutí nasadit nový motor ještě definitivně nepadlo a vyvráceny jsou i zprávy o vylepšeních v oblasti spolehlivosti: „Je to dlouhý proces, který vyžaduje čas a schválení ze strany FIA. Zatím nepadla žádná žádost o jejich schválení, protože nejdříve je potřeba najít stoprocentní řešení všech problémů. Na dynamometru fungují nové díly dobře, ale je stále brzy. Potřeba jsou další testy,“ uvádí formu1a.uno.
Pochybovačně se vyjadřuje i k možnému nasazení nového motoru. „Nasazení šestého motoru bylo naplánované do Austinu, avšak poslední dva závody se jely na mokré trati a v Suzuce byl závod navíc zkrácen, takže pohonná jednotka utrpěla menší opotřebení, než se očekávalo. Tato možnost tu stále je, ale bude záležet na výkonnosti motoru a také na vývoji samotného víkendu. Trest by se mohl odložit na Mexiko, kde všichni dodavatelé pohonných jednotek očekávají náročný víkend. Rozhodnutí ještě nepadlo. Charles by mohl počkat a nasadit jen pár komponentů, místo startu z úplného chvostu.“
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.