Dnešní kvalifikace vyšla nejlépe Verstappenovi, který svými časy dominoval ve všech třech částech a je tak o krok blíže k zisku svého druhého titulu mistra světa. Ztráta Ferrari na dalších dvou pozicích byla minimální - Leclerc mohl dokonce porazit Verstappena, ale nakonec mu nevyšel třetí sektor. Dařilo se i jezdcům Alpine, kteří byli rychlí hlavně na rovinkách.
Po začátku kvalifikace jsme na trati viděli pouze 3 jezdce - Gasly, Latifi a domácí Cunoda, přičemž své měřené kolo zajel nejlépe domácí rodák - 1:31,6. Další jezdci začali svá rychlá kola rozjíždět až po této trojici - ku příkladu Norris, který porazil Cunodu o 2 desetiny. Další to zkusili jezdci Mercedesu, ale překvapením bylo, že oba zajeli své časy na středních pneumatikách a na trať museli znovu. Náročnost okruhu poznal Norris, který na výjezdu z 9. zatáčky skončil ve štěrkové zóně. Problémy měli i piloti AlphaTauri - Gasly reportoval problém s brzdami a Cunoda v závěru okruhu hodně probrzdil.
GAS 📻: "Problem with the brakes... what is going on?"Both AlphaTauri drivers are struggling with brakes, but they're both inside the top 15 as things stand#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/dVyoT3FHCj
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022Stříbrné šípy to zkusily znovu - tentokrát již na nejměkčí sadě a oba vozy jsme mohli vidět v TOP 10. Nejlepší čas se povedl zajet Verstappenovi, kterému s rozdílem desetiny sekundoval Sainz a Leclerc. Alonso s Pérezem už ztráceli desetiny tři. Kdo ovšem nepostoupil byl Albon, Gasly, Magnussen, Stroll a Latifi.
Q2Svá měřená kola odjela nejdříve obě Ferrari - Sainz byl s časem 1:30,444 rychlejší o 42 tisícin než Leclerc, ale oba přeskočil Verstappen. Nejrychlejší první sektor zajel stejně jako v Q1 Norris, ale ve zbylých dvou třetinách okruhu svůj náskok ztratil a ztratil 6 desetin. Ovšem se dařilo Ricciardovi, který zajížděl konkurenceschopná kola a se ztrátou 3 desetin byl prozatím pátý. Dařilo se i jezdcům Alpine, kteří profitovali hlavně na rovinkách. Posledním pokusům dominoval Pérez - ten poskládal ideální kolo a o 4 desetiny přeskočil svého týmového kolegu. Krásná kola se povedla zajet i Alpinům - 2. a 4. místo. K postupu do Q3 měl blízko i Ricciardo, ale nakonec byl o 3 tisíciny pomalejší než Vettel a tak společně s Bottasem, Cunodou, Zhouem a Schumacherem nepostoupil do závěrečné časti.
Q3První kolo rozjel Ocon s časem 1:31,106, přičemž se dojížděním dalších jezdců posouval pořadím níže. Na chvíli se na P1 ocitl Leclerc, ale nejrychlejší kolo vybojoval opět Verstappen - s náskokem 253 tisícin. K hrozivě vypadajícímu incidentu mohlo dojít mezi Verstappenem a Norrisem - oba byli v procesu přípravy rychlého kola, přičemž Norris zrychlil a chtěl se v závěru okruhu dostat před Verstappena - tomu se ovšem při sešlápnutí plynového pedálu smýkl monopost přímo do stopy Landa Norrise. Tento incident se naštěstí obešel beze škod.
That was close! 🙈Lando Norris just avoids Max Verstappen, who gets a huge kick of oversteer coming into the final chicane No contact is made and they both continue#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/L0sztfX65N
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022Poslední pokusy měl nejlépe rozjeté Leclerc - ten byl ve druhém sektoru o 2 desetiny rychlejší než Verstappen, ale svůj náskok ztratil a nakonec mu jediná setina nestačila na zisk pole position.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.