První japonský trénink nabídl mokré podmínky, se kterými si nejlépe poradil Fernando Alonso. Druhá a třetí příčka patřila pilotům Ferrari.
F1 se do Japonska vrací poprvé od roku 2019, kdy začal úřadovat covid. Nutno však říct, že první trénink toho moc nenabídl. Kvůli počasí. Většinu času totiž pršelo. Jako první vyrazili na trať Magnussen a Cunoda, kteří měli nazuty pneumatiky do extrémního mokra. Japonec svému týmu reportoval, že na trati je "několik řek". Poté provoz na trati ustal. Jako další vyrazil vstříc měřeným kolům Stroll, ovšem až po dvaceti minutách.
Následovalo pozvolné přezouvání na přechodné pneumatiky, se kterým započali piloti Red Bullu. To ukázali, že zeleně označené gumy byly pro aktuální podmínky panující na Suzuce ideální volbou. V jejich příkladu tak logicky pokračovali další.
Leclerc goes off at Spoon as conditions become more and more treacherous 🌧️#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/o7cplkPML0
— Formula 1 (@F1) October 7, 2022K vidění bylo rovněž několik incidentů. Postarali se o ně Ricciardo či Latifi, kteří vyjeli mimo trať. Nejednalo se však o nic drastického. Zdaleka největší krizovku měl Leclerc. Monačan netrefil zatáčku a v poměrně velké rychlosti vyjel do únikové zóny. Před kontaktem s bariérou jej uchránil štěrk.
Zajížděné časy přirozeně nikterak směrodatné nebyly. Nejrychleji zajel Alonso - 1:42,248. Za Španěla se zařadili Leclerc a Sainz. Následovali Ocon, Verstappen, Magnussen a Schumacher. Závěr tréninkových jízd přinesl další zhoršení podmínek na trati. Začalo totiž opět víc pršet, kvůli čemuž provoz na trati prakticky ustal. O největší vzrušení se postaral Schumacher paradoxně až po konci prvního tréninku. V kole, kdy se vracel do boxů, totiž poměrně tvrdě boural. Na závěr zmiňme, že sobotní kvalifikace i nedělní závod by měly být odjety za suchých podmínek.
Big crash for @SchumacherMick after he'd done a practice start at the end of the session and was on his way back to the pits: pic.twitter.com/9Jgbq9vUGR
— Adam Cooper (@adamcooperF1) October 7, 2022Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.