Fernando Alonso je po posledním závodě v Singapuru pěkně naštvaný poté, co kvůli nespolehlivost vozu opět nedojel do cíle. Kvůli ní je v šampionátu mnohem níže, než by mohl být.
Španěl předváděl minulý víkend na okruhu Marina Bay velmi dobré výkony, když v kvalifikaci v některých chvílích zajížděl dokonce nejrychlejší kola. Nakonec obsadil pátou příčku na roštu, zatímco jeho týmový kolega Estaban Ocon nepostoupil ani do prostřední části.
Jenže neděle mu už tolik radosti nepřinesla, když ze svého 350. závodu kariéry musel po závadě pohonné jednotky odstoupit. Do cíle nedojel ani druhý vůz Alpine, který také doplatil na motor. Francouzský tým se tak v šampionátu propadl na pátou příčku za McLaren odvážející si ze Singapuru 22 bodů.
"Myslím, že jsem měl o 50 bodů méně, nyní k tomu přibylo dalších 8. Takže mínus 58 nebo mínus 60 bodů ročně, to je u mého auta něco opravdu nepřijatelného!" štve Alonsa vysoký počet promrhaných bodů kvůli selhání techniky.
"Kdybyste mi v tabulce připočítali o 60 bodů více a ostatním ubrali zhruba 10 bodů, protože bych je o ty body také obral, tak by můj šampionát vypadal mnohem lépe - dokonce bych byl blízko Mercedesu," pokračuje španělský pilot, jemuž po 17. letošním podniku patří v průběžném pořadí s 59 body až devátá příčka.
"To by byl přesnější obrázek o výkonnosti, kterou předvádíme v tomto roce a na kterou jsem velmi hrdý. I dnes jsme bojovali o umístění v první pětce či šestce. Ale pořadí neodpovídá výkonnosti," hájí svou pozici Alonso přestupující po sezóně ke konkurenčnímu Aston Martinu.
Alpine se rozhodlo v Belgii nenasazovat novou pohonnou jednotku jako jeho soupeři, 43letý jezdec však toto rozhodnutí týmu svého týmu nekritizuje: "Myslím, že ujeté kilometry motoru byly v pořádku. I Esteban měl problém, a to měl nový motor. Takže si nemyslím, že by to bylo tím."
"Ale určitě budu muset v příštích několika závodech nasadit nový motor. Ještě uvidíme kdy. Takže to budou další body, o které přijdeme," popisuje další ztrátu, která přijde po penalizaci na startovním roštu, jelikož svůj povolený příděl pohonných jednotek pro letošní rok již vyčerpal.
Fernando is leading the way with 350 race starts in F1! 🔝#F1 @alo_oficial pic.twitter.com/UfypkF48gV
— Formula 1 (@F1) October 3, 2022Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.