Šéf závodní stáje Red Bull Christian Horner nevychází z údivu kvůli tomu, jak moc letos zaostává mistrovský Mercedes poté, co si v předchozích osmi sezónách počínal ve Formuli 1 naprosto suverénně.
Mercedes kraloval Formuli 1 od přechodu na hybridní motory a do letošní sezóny vstupoval jako osminásobný šampion. Zcela nová pravidla, která v F1 opět umožnila využívání přísavného efektu, jej však překvapivě rozhodila. Letošní vůz W13 už v předsezónních testech divoce poskakoval, což se týmu podařilo zkrotit až v polovině sezóny.
V posledních závodech předvedl zlepšení, doposud se mu však nepodařilo zvítězit v ani jedné velké ceně, což je jeho letošním cílem. Do konce sezóny přitom zbývá už jen šest podniků. Pokud by na první místo nedosáhl, bylo by to poprvé od roku 2011.
"Ano je to pro mě překvapením. Protože se loni začali brzy věnovat pravidlům pro rok 2022, dělali kvůli tomu hodně povyku, jako to narušilo jejich loňský boj o titul a jak velmi brzy přešli na auto pro rok 2022," popisuje Horner.
"Pak když poprvé odhalili svůj vůz, obzvlášť ten vylepšený s ultra-úzkými bočnicemi, tak vypadal zcela odlišně. Zkrátka jste vzhledem k jeho předchozí dominanci očekávali, že bude ve velmi podobné pozici," pokračuje šéf Red Bullu, který letos vystřídal Mercedes na čele šampionátu.
"Samozřejmě, že je to loni bolelo, když prohráli [boj o titul], ale my jsme cítili, že se letos vrátí s obnovenou touhou po pomstě. Je tedy pozoruhodné, že po dominanci, kterou oplývali v předchozích osmi letech, letos ještě nevyhráli ani jednu velkou cenu," komentuje překvapený Horner.
Poté vzpomíná na okamžiky, kdy v druhém předsezónním testu spatřil konkurenční vůz téměř bez bočnic: "Prvním otázkou bylo: 'Je vůbec legální?' Protože šlo o zcela odlišnou interpretaci. A samozřejmě byl. Kluci byli ale celkem brzy přesvědčeni, že by to nefungovalo v rámci architektury, kterou jsme vytvořili."
"Uvnitř jsme věřili, že jsme zvolili tu správnou cestu. Když se začaly zajíždět první časy v tom testu v Bahrajnu a mohli jste vozy pozorovat na trati, tak to nevypadalo, že by měli raketovou loď nebo že by nám něco základního scházelo," přibližuje Horner.
Jeho tým vévodí šampionátu s náskokem 138 bodů před druhým Ferrari, Stříbrné šípy ztrácejí dalších 35 bodů. Ve zbytku sezóny se Mercedes bude snažit porazit Scuderii a obsadit alespoň druhé místo. A nejlepší možnost pro vítězství se jim naskytne zřejmě v americkém Austinu, který by měl jejich vozu velmi dobře sedět.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.