Šéf závodní stáje Red Bull Christian Horner nevychází z údivu kvůli tomu, jak moc letos zaostává mistrovský Mercedes poté, co si v předchozích osmi sezónách počínal ve Formuli 1 naprosto suverénně.
Mercedes kraloval Formuli 1 od přechodu na hybridní motory a do letošní sezóny vstupoval jako osminásobný šampion. Zcela nová pravidla, která v F1 opět umožnila využívání přísavného efektu, jej však překvapivě rozhodila. Letošní vůz W13 už v předsezónních testech divoce poskakoval, což se týmu podařilo zkrotit až v polovině sezóny.
V posledních závodech předvedl zlepšení, doposud se mu však nepodařilo zvítězit v ani jedné velké ceně, což je jeho letošním cílem. Do konce sezóny přitom zbývá už jen šest podniků. Pokud by na první místo nedosáhl, bylo by to poprvé od roku 2011.
"Ano je to pro mě překvapením. Protože se loni začali brzy věnovat pravidlům pro rok 2022, dělali kvůli tomu hodně povyku, jako to narušilo jejich loňský boj o titul a jak velmi brzy přešli na auto pro rok 2022," popisuje Horner.
"Pak když poprvé odhalili svůj vůz, obzvlášť ten vylepšený s ultra-úzkými bočnicemi, tak vypadal zcela odlišně. Zkrátka jste vzhledem k jeho předchozí dominanci očekávali, že bude ve velmi podobné pozici," pokračuje šéf Red Bullu, který letos vystřídal Mercedes na čele šampionátu.
"Samozřejmě, že je to loni bolelo, když prohráli [boj o titul], ale my jsme cítili, že se letos vrátí s obnovenou touhou po pomstě. Je tedy pozoruhodné, že po dominanci, kterou oplývali v předchozích osmi letech, letos ještě nevyhráli ani jednu velkou cenu," komentuje překvapený Horner.
Poté vzpomíná na okamžiky, kdy v druhém předsezónním testu spatřil konkurenční vůz téměř bez bočnic: "Prvním otázkou bylo: 'Je vůbec legální?' Protože šlo o zcela odlišnou interpretaci. A samozřejmě byl. Kluci byli ale celkem brzy přesvědčeni, že by to nefungovalo v rámci architektury, kterou jsme vytvořili."
"Uvnitř jsme věřili, že jsme zvolili tu správnou cestu. Když se začaly zajíždět první časy v tom testu v Bahrajnu a mohli jste vozy pozorovat na trati, tak to nevypadalo, že by měli raketovou loď nebo že by nám něco základního scházelo," přibližuje Horner.
Jeho tým vévodí šampionátu s náskokem 138 bodů před druhým Ferrari, Stříbrné šípy ztrácejí dalších 35 bodů. Ve zbytku sezóny se Mercedes bude snažit porazit Scuderii a obsadit alespoň druhé místo. A nejlepší možnost pro vítězství se jim naskytne zřejmě v americkém Austinu, který by měl jejich vozu velmi dobře sedět.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.