Vítězstvím v dnešní kvalifikaci potvrzuje Max Verstappen aktuální formu Red Bullu. Ovšem v Q3 mu těsně za zády skončili oba jezdci Ferrari. Kartami mohly zamíchat i stříbrné šípy, ale jejich poslední kola byla narušena žlutými vlajkami.
Kvalifikaci nám v Nizozemsku odstartovali jezdci Haasu, kdy byl rychlejší Magnussen. Svá rychlá kola dojížděli i další piloti, ale trať nebyla tak zaplněna jako vždy. Důvodem je náročnost okruhu, na kterém je těžké se vyhýbat jezdcům v rychlém kole. S časovým upozorněním 10 minut do konce přišel i dominantní čas Maxe Verstappena o hodnotě 1:11,317. Ovšem Pérez na svého týmového kolegu poprvé ztratil přes vteřinu. Holanďan mimo jiné ve svém rychlém kole chyboval, ale i přes to bylo těžké se přes něj dostat. Při druhém pokusu se výrazně zlepšil Leclerc, který dokázal stáhnout 7 desetin, ale domácího jezdce se mu přeskočit nepodařilo. Příjemným překvapením byly výkony obou Mercedesů se ztrátou 2 desetin na Verstappena. Na závěr Q1 bylo na trati velmi rušno, protože všichni až na průběžně dva vedoucí se vydali na trať. Opravdu rychlá kola zajel Hamilton (+0,014) a Cunoda (+0,110). Ke skvělému kolu měl našlápnuto i Vettel se svým prvním nejrychlejším sektorem, ale bohužel se dostal v závěru okruhu do štěrkové zóny a tím pádem společně s Bottasem, Magnussenem, Riciardem a Latifim do Q2 nepostoupil.
Seb was giving it everything in his final flying lap before running wide into the gravel #DutchGP #F1 pic.twitter.com/ikJeRdHcVx
— Formula 1 (@F1) September 3, 2022 Q2Druhou část kvalifikace se snažil rozjet ihned Albon, ale nezahájil ani rychlé kolo. Důvodem bylo vyvěšení červených vlajek z důvodu vhození světlice na trať.
A flare on the track prompts a red flag #DutchGP #F1 pic.twitter.com/DuhP7LIRs3
— Formula 1 (@F1) September 3, 2022Po restartu se scénář opakoval u Williamsu. Albon opět rozjel Q2, ale na záda mu dýchaly oba Red Bully. Max Verstappen stanovil nejrychlejší kolo kvalifikace s časem 1:10,927. Mezi něj a Péreze (+0,387) se dokázal vmístit s minimální ztrátou Hamilton. Konkurenceschopný čas zajel i průběžně čtvrtý Stroll (+0,489), ale nedařilo se jezdcům Ferrari, u kterých jsme mohli vidět již velkou ztrátu na nejrychlejší čas. Druhý pokus jako jediný nerozjel Verstappen, který si byl postupem již jistý. Výrazné zrychlení bylo vidět u obou vozů Ferrari. Leclerc se zařadil se ztrátou 6 setin za Verstappena, ale Sainz dokázal Holanďana s časem 1:10,814 přeskočit. Štěstí na postup ale už neměli Gasly, Ocon, Alonso, Zhou a Albon.
Q3První čas o hodnotě 1:10,115 si zapsal Verstappen a už byl pomalu považován za vítěze kvalifikace. Z dalších dojíždějících se mu dokázal nejvíce přiblížit Hamilton, ale to ještě nebyl v cíli Charles Leclerc, který poskládal skvělé kolo a jeho čas 1:10,456 ho posunul na průběžné první místo. Druhé pokusy rozjel Leclerc s Verstappenem a Sainzem za zády. Zrychlení jsme mohli v prvním sektoru vidět u všech třech. Ve druhém byl Leclerc sice pomalejší, ale i tak dokázal zajet rychlejší čas než dříve. To nahrálo do karet Verstappenovi, který byl o 21 tisícin rychlejší než Monačan a bere zítřejší pole position. Zamíchat pořadím mohly i oba Mercedesy, ale bohužel museli jezdci kvůli žlutým vlajkám ve 3. sektoru zpomalit. Na vině byly hodiny Sergia Péreze.
POLE FOR MAX VERSTAPPEN!!! What a crowdpleaser! 🧡#DutchGP #F1 pic.twitter.com/vSxZOVB5Jn
— Formula 1 (@F1) September 3, 2022Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.