Německá automobilka Audi dnes dopoledne potvrdila, že od sezóny 2026 vstoupí do Formule 1 jakožto dodavatel pohonných jednotek.
Krátce poté, co byla oznámena nová pravidla pro pohonné jednotky, oznámilo Audi svůj záměr vstoupit do královské disciplíny motorsportu. Ta od roku 2026 své motory zjednoduší, zlevní a vydá se ekologičtější cestou.
V6 přeplňované 1,6litrové agregáty zůstanou zachovány, ale přijdou například o motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) a posílí elektrickou část, což F1 činí atraktivnější pro automobilky - o svém zapojení přemýšlí například i Porsche, jež uvažuje o partnerství s Red Bullem.
Audi, jež je součástí skupiny Volkswagen, láká zavedení udržitelných paliv a rozpočtových stropů pro výrobce motorů (již od příštího roku) a snaha dosáhnout čistých nulových emisí uhlíku do roku 2030.
"Je mi potěšením přivítat Audi ve Formuli 1. Jde o ikonickou automobilovou značku, o průkopníka a technologického inovátora. Tohle je velkým okamžikem našeho sportu podtrhujícím obrovskou sílu, kterou jako globální platforma máme a která dále sílí," uvádí šéf F1 Stefano Domenicali.
"Je to velké uznání toho, že náš přechod na hybridní motory s udržitelným palivem v roce 2026 je řešením budoucnosti pro automobilový sektor. Těšíme se na logo Audi na roštu a brzy se od nich dozvíme další detaily o jejich plánech," slibuje bývalý zaměstnanec VW na dnešní mimořádné tiskové konferenci ve Spa-Franchorchamps.
Předseda správní rady Audi AG Makus Duesmann k tomu říká: "Motorsport je nedílnou součástí DNA Audi. Formule 1 je globálním jevištěm pro naši značku a vývojovou laboratoří velkých výzev. Kombinace vysoké výkonnosti a soutěžení je vždy pohonem pro inovace a přenos technologií do našeho průmyslu. S novými pravidly je pro nás nyní ten správný čas, abychom se zapojili. F1 i Audi navíc sledují jasné síle udržitelnosti."
Rumor has it: Rings are the new stars: Audi joins @F1 in 2026.>> https://t.co/3IDm5zKGIH#Audi #F1 #Formula1 #team #news #automotive #FutureIsAnAttitude pic.twitter.com/N7w7uEPTAU
— Audi Sport (@audisport) August 26, 2022Předseda správní rady technického vývoje Oliver Hoffmann dodává: "Při pohledu na velké technologické skoky, které série učiní v roce 2026 směrem k udržitelnosti, můžeme hovořit o nové Formuli 1. F1 se mění a Audi chce tuto cestu aktivně podporovat. Těsné pouto mezi naším projektem F1 a technickým oddělením Audi umožní synergie."
Audi zatím vůbec nezmiňuje Sauber ani jiný tým, s nímž bude spolupracovat na dodávkách pohonných jednotek. Prozrazuje ale, že ve své továrně v Neuburgu už má testovací stolic pro F1 motory i pro elektromotory a baterie.
V současnosti pracují na zajištění personálu, budov a technické infrastruktury do konce letošního roku. Pak budou mít tři roky na to, aby vyvinuli a vyladili před vstupem do F1 svou pohonnou jednotku. Výkonným ředitelem jejich F1 projektu byl jmenován Adam Baker, který má zkušenosti s vedoucími pozicemi u několika výrobců a týmů v motorsportu.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.