Německá automobilka Audi dnes dopoledne potvrdila, že od sezóny 2026 vstoupí do Formule 1 jakožto dodavatel pohonných jednotek.
Krátce poté, co byla oznámena nová pravidla pro pohonné jednotky, oznámilo Audi svůj záměr vstoupit do královské disciplíny motorsportu. Ta od roku 2026 své motory zjednoduší, zlevní a vydá se ekologičtější cestou.
V6 přeplňované 1,6litrové agregáty zůstanou zachovány, ale přijdou například o motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) a posílí elektrickou část, což F1 činí atraktivnější pro automobilky - o svém zapojení přemýšlí například i Porsche, jež uvažuje o partnerství s Red Bullem.
Audi, jež je součástí skupiny Volkswagen, láká zavedení udržitelných paliv a rozpočtových stropů pro výrobce motorů (již od příštího roku) a snaha dosáhnout čistých nulových emisí uhlíku do roku 2030.
"Je mi potěšením přivítat Audi ve Formuli 1. Jde o ikonickou automobilovou značku, o průkopníka a technologického inovátora. Tohle je velkým okamžikem našeho sportu podtrhujícím obrovskou sílu, kterou jako globální platforma máme a která dále sílí," uvádí šéf F1 Stefano Domenicali.
"Je to velké uznání toho, že náš přechod na hybridní motory s udržitelným palivem v roce 2026 je řešením budoucnosti pro automobilový sektor. Těšíme se na logo Audi na roštu a brzy se od nich dozvíme další detaily o jejich plánech," slibuje bývalý zaměstnanec VW na dnešní mimořádné tiskové konferenci ve Spa-Franchorchamps.
Předseda správní rady Audi AG Makus Duesmann k tomu říká: "Motorsport je nedílnou součástí DNA Audi. Formule 1 je globálním jevištěm pro naši značku a vývojovou laboratoří velkých výzev. Kombinace vysoké výkonnosti a soutěžení je vždy pohonem pro inovace a přenos technologií do našeho průmyslu. S novými pravidly je pro nás nyní ten správný čas, abychom se zapojili. F1 i Audi navíc sledují jasné síle udržitelnosti."
Rumor has it: Rings are the new stars: Audi joins @F1 in 2026.>> https://t.co/3IDm5zKGIH#Audi #F1 #Formula1 #team #news #automotive #FutureIsAnAttitude pic.twitter.com/N7w7uEPTAU
— Audi Sport (@audisport) August 26, 2022Předseda správní rady technického vývoje Oliver Hoffmann dodává: "Při pohledu na velké technologické skoky, které série učiní v roce 2026 směrem k udržitelnosti, můžeme hovořit o nové Formuli 1. F1 se mění a Audi chce tuto cestu aktivně podporovat. Těsné pouto mezi naším projektem F1 a technickým oddělením Audi umožní synergie."
Audi zatím vůbec nezmiňuje Sauber ani jiný tým, s nímž bude spolupracovat na dodávkách pohonných jednotek. Prozrazuje ale, že ve své továrně v Neuburgu už má testovací stolic pro F1 motory i pro elektromotory a baterie.
V současnosti pracují na zajištění personálu, budov a technické infrastruktury do konce letošního roku. Pak budou mít tři roky na to, aby vyvinuli a vyladili před vstupem do F1 svou pohonnou jednotku. Výkonným ředitelem jejich F1 projektu byl jmenován Adam Baker, který má zkušenosti s vedoucími pozicemi u několika výrobců a týmů v motorsportu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.